Aktualności | Motoryzacja | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Porady |
Strona główna | Technika | Bezpieczenstwo | Nowe technologie | Przepisy i technika jazdy | Sport | Finanse | Reklama w serwisie | Kontakt |
Mgła sprawia, że kierowca, choć jedzie wolniej, automatycznie niebezpiecznie zmniejsza dystans do poprzedzającego pojazdu.* W warunkach ograniczonej widoczności doprowadza to do zwiększonego ryzyka wypadków. Mgła jest jednym z najniebezpieczniejszych zjawisk atmosferycznych również dlatego, że cienka warstwa mikroskopijnych kropelek na powierzchni jezdni może być przyczyną tzw. lepkiego aquaplaningu.**
Z maleńkich kropelek tworzących mglistą zawiesinę powstaje cienka warstwa na powierzchni drogi, mieszając się z kurzem, śladami oleju lub z gumą z opon, pozostawioną na jezdni np. podczas hamowania. Taka mieszanka jest bardzo śliska i niebezpieczna. To właśnie ona może być przyczyną tzw. lepkiego aquaplaningu, czyli utraty przyczepności opon, która nie jest spowodowana nadmiarem wody na jezdni. Kierowcy często myślą, że aby doszło do aquaplaningu niezbędny jest obfity deszcz i kałuże na jezdni. Tymczasem mgła również może doprowadzić do poślizgu wskutek utraty przyczepności – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. Jadąc we mgle uwaga prowadzącego samochód skupia się głównie na tym, aby trzymać prawidłowy tor jazdy. Kierowca często nawet nie wie, że podczas takich warunków istnieje zagrożenie poślizgiem – dodaje.
Mgła powstaje m.in. podczas zetknięcia się ciepłej masy powietrza z zimną lub przez ochłodzenie się wilgotnego powietrza wznoszącego się w górę. Zjawisko to często występuje jesienią i ponieważ może się pojawić nagle, szczególnie nocą i nad ranem, jest bardzo niebezpieczne. Jadąc w gęstej mgle należy przede wszystkim zwolnić i zachować bezpieczny dystans do poprzedzającego samochodu – radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Istotnym problemem podczas długotrwałej jazdy we mgle jest przyzwyczajenie się do panujących warunków i nieświadome zwiększanie prędkości. Dlatego ważne jest, aby kierowca nie tylko bacznie obserwował to, co dzieje się na drodze, ale także regularnie spoglądał na prędkościomierz – dodają.
W celu kontroli toru jazdy we mgle należy obserwować prawą krawędź jezdni. Pozwoli to uniknąć zbliżania się do środka jezdni i oślepienia przez światła samochodu jadącego z przeciwnej strony czy wręcz zderzenia z nim. Jeżeli kierowca musi się nagle zatrzymać, powinien to zrobić tak, aby cały samochód znajdował się na poboczu, w przeciwnym razie kierowca jadący za nim może nie zauważyć zaparkowanego pojazdu. Wyjeżdżając z zamglonego obszaru nie należy gwałtownie przyspieszać, ponieważ kilkadziesiąt metrów dalej mgła może pojawić się ponownie.
Wszyscy kierowcy powinni też zwracać uwagę na prawidłowe używanie świateł przeciwmgłowych. Przy gęstej mgle ich brak powoduje, że samochód jest dużo mniej widoczny, jednak kiedy światła przeciwmgłowe używane są podczas dobrej przejrzystości – oślepiają innych kierowców, w znaczny sposób utrudniając im podróż. Używającemu świateł przeciwmgłowych w warunkach, które tego nie wymagają grozi mandat i punkty karne.
* American Society of Civil Engineers
** SWOV, Institute for Road Safety Research
Źródło: Szkoła Jazdy Renault