Aktualności | Motoryzacja | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Porady | ![]() |
Strona główna | Technika | Bezpieczenstwo | Nowe technologie | Przepisy i technika jazdy | Sport | Finanse | Reklama w serwisie | Kontakt |
Gama silników Volvo zostanie niedługo poszerzona o nowe, benzynowe silniki o pojemności 1,6 litra z najnowszą technologią bezpośredniego wtrysku paliwa. Idea GTDi (Gasoline Turbocharged Direct Injection) powstała aby zapewnić możliwie niskie zużycie paliwa bez ograniczania osiągów i przyjemności z jazdy.
Silniki 1,6 GTDi T3 o mocy 150 koni mechanicznych (110 kW) oraz T4 o mocy 180 koni mechanicznych (132kW) będą dostępne we wszystkich nowych Volvo S60 i V60. Mocniejsza jednostka zapewni 240 nm momentu obrotowego od 1600 do 5000 obrotów wału na minutę. Funkcja overboost pozwoli chwilowo zwiększyć moment do 270 nm. Efektem jest znakomita elastyczność jednostki w szerokim zakresie obrotów. Krzywa momentu obrotowego jest możliwie płaska co zapewnia dużą przyjemność z jazdy. Wersja silnika o mocy 150 KM także zapewnia 240 nm momentu obrotowego.
„Małe i mocne silniki GTDi są częścią naszej drogi do uzyskania większej ilości energii z mniejszych silników” - mówi Magnus Jonsson z Volvo Cars.
Nowe silniki mają małe wymiary i są wykonane w całości w technice odlewania ciśnieniowego z aluminium. Efektem tego jest niska masa jednostki i dobre własności cieplne. Są to jedne z wymagań dobrej sprawności silnika. Plastikowy kolektor dolotowy dodatkowo zmniejsza masę.
Inną cechą silnika jest maksymalnie efektywne spalanie paliwa. Aby zapewnić minimalne zużycie paliwa i emisję szkodliwych substancji paliwo musi być spalane tak efektywnie jak to tylko możliwe. System wtrysku paliwa został ulepszony tak, aby spalania mogło być regulowane z bardzo dużą precyzją.
Bezpośredni wtryska paliwa w połączeniu z turbodoładowaniem i zmiennymi fazami rozrządu daje możliwość uzyskania osiągów znanych z dużo większych silników, jednocześnie zmniejszając zużycie paliwa oraz emisję szkodliwych substancji do atmosfery.
„Szacujemy, że zużycie paliwa oraz emisja spalin zmniejszy się o około 20% w porównaniu do standardowych silników większej pojemności o podobnych osiągach” - mówi Magnus Jonsson - „Jednocześnie silniki GTDi pozwolą doświadczyć mocy i odczuć z jazdy samochodem z nowoczesnym silnikiem wysokoprężnym”.
Silnik GTDi korzysta z systemu zmiennych faz osobno dla obu wałków rozrządu. Regulowane mogą być zarówno czasy wlotu powietrza jak i wydechu spalin. Zapewnia to dokładne wypełnienie cylindra powietrzem niezależnie od prędkości obrotowej wału silnika.
Silnik 1,6 GTDi o mocy 180 KM będzie dostępny z automatyczną sześciobiegową skrzynią Powershift lub sześciobiegową, manualną. Słabszy silnik będzie dostępny tylko z manualną skrzynią biegów.
W wersji z automatyczną skrzynią biegów zostanie zastosowana technologia odłączająca napęd gdy kierowca zwolni pedał gazu kiedy samochód się toczy, natomiast w wersji ze skrzynią manualną dostępny będzie system Start/Stop – wyłączający silnik kiedy samochód się zatrzyma a kierowca zwolni sprzęgło i wrzuci bieg „jałowy”. Obie te technologie mają na celu dodatkowe zmniejszenie zużycia paliwa.
1,6 GTDi T3 | 1,6 GTDi T4 | |
Typ silnika | 4 cylindrowy, benzynowy, turbodoładowany | |
Pojemność skokowa | 1595 cm³ | |
Średnica cylindra | 79 mm | |
Skok tłoka | 81,4 mm | |
Stopień sprężania | 10:1 | |
Zaworów na cylinder | 4 | |
Rozrząd | DOHC | |
Moc maksymalna | 150KM (110kW) | 180KM (132kW) |
Maksymalny moment obrotowy | 240Nm | 240Nm (270Nm overboost) |
Norma emisji spalin | Euro 5 |
Źródło: Volvo