samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Luksus w wielkim stylu: nowe Audi A8 L

Informacja prasowa / Data: 2010-07-27

Nowe A8 z pakietem supernowoczesnych rozwiązań jest ucieleśnieniem sloganu Audi „Przewaga dzięki technice”. Teraz marka prezentuje swój okręt flagowy w wersji z przedłużonym rozstawem osi i dwunastocylindrowym silnikiem - A8 L W12 quattro wyznacza nowe standardy luksusu, dynamiki i efektywności.

Wygląd A8 L świadczy o jego sile i wyjątkowym charakterze. Stylistyka harmonijnie przejmuje DNA marki i jednocześnie rozwija je dalej. Także w wersji z wydłużonym rozstawem osi prowadzenie linii emanuje zrównoważonym napięciem, a sylwetka jest atletyczna i jednocześnie elegancka.

Pod względem długości i rozstawu osi nowe Audi A8 L przerosło normalną wersję o 130 milimetrów. Oba wymiary wzrosły odpowiednio do 5.267 mm i 3.122 mm, szerokość 1.949 milimetrów pozostała niezmieniona, a wysokość zwiększyła się o 2 mm do 1.462 mm. Długość i szerokość wydłużonej wersji flagowego okrętu Audi jest znacznie większa, niż w przypadku jego ważniejszych konkurentów.

Nadwozie A8 L powstaje z aluminium jako Audi Space Frame (ASF) i waży około 40 procent mniej niż porównywalna karoseria ze stali. Nadwozie ASF zbudowane jest z elementów odlewanych, profili wytłaczanych i blach aluminiowych z ultra wytrzymałymi słupkami B ze stali utwardzanej podczas formowania. Jego wyjątkowa sztywność stanowi podstawę precyzyjnego prowadzenia, ciszy we wnętrzu pojazdu i wysokiego bezpieczeństwa biernego.

Do supernowoczesnych technologii zastosowanych w A8 należą opcjonalne reflektory diodowe (seryjne w A8 L W12), które swoje wszystkie funkcje realizują przy użyciu diod LED. Tymi efektywnymi energetycznie, jasnymi światłami Audi otwiera nowy rozdział w historii reflektorów.

Drobne detale optyczne odróżniają A8 L W12 quattro od pozostałych modeli tej serii. Osłona chłodnicy Singleframe z wbudowaną kratownicą, pokryta czarnym, błyszczącym lakierem, posiada specjalne poziome listwy. Nowe chromowane elementy można znaleźć także we wlotach powietrza i w lusterkach zewnętrznych. Na osłonie chłodnicy i z tyłu widnieje symbol W12. Układ wydechowy kończy się dwoma osłonami w kształcie trapezu, starannie zintegrowanymi ze zderzakiem.

Przestrzeń nie pozostawiająca nic do życzenia: tylna część kabiny pasażerskiej

Wydłużenie limuzyny odczują przede wszystkim pasażerowie siedzący na tylnych siedzeniach. Szersze tylne drzwi sprawiają, że do auta wsiada się wyjątkowo wygodnie, a miejsca w środku jest naprawdę dużo. Komfort z tyłu można jeszcze bardziej poprawić dzięki dwóm pojedynczym fotelom regulowanym elektrycznie w wielu płaszczyznach (przód i tył, głębokość, pochylenie oparcia, pochylenie górnej części oparcia i podparcie odcinka lędźwiowego kręgosłupa), ogrzewanym i wentylowanym. Pasażer siedzący na prawym tylnym fotelu ma również możliwość ustawiania znajdującego się przed nim fotela.

Między seryjnymi pojedynczymi siedzeniami w Audi A8 L W12 quattro znajduje się opcjonalna konsola połączona ze środkowym tunelem. Na życzenie może być w nią wbudowany na przykład składany stolik lub lodówka. Oddzielne elementy obsługowe czterostrefowej automatycznej klimatyzacji należą do wyposażenia seryjnego.

Szczególnie interesującym rozwiązaniem w A8 z wydłużonym rozstawem osi jest fotel wypoczynkowy posiadający regulację pochylenia siedziska. Dziesięć komór powietrznych masuje plecy pasażera według jednego z czterech programów wybieranych pilotem. Nogi opierają się na elektrycznie regulowanym podparciu w oparciu fotela przedniego pasażera. Fotel wypoczynkowy zawsze wyposażony jest w ogrzewanie, wentylację i komfortowy zagłówek. Składany stolik, dodatkowe aplikacje z drewna i skóry, lodówka i Rear Seat Entertainment z dwoma 10,2-calowymi ekranami pozwalają odprężyć się podczas podróży lub skoncentrować na pracy w „salonie na kołach”.

Szlachetne materiały: stylistyka wnętrza

Jakość wykończenia w A8 L jest na najwyższym poziomie – od subtelnego oświetlenia po dopasowane prawie bez szczelin, precyzyjnie klikające przyciski. Wnętrze zachwyca wąskimi, czystymi liniami i stylowymi, nowoczesnymi materiałami.

Audi design selection „Messingbeige” łączy starannie dopasowane do siebie odcienie z indywidualnymi materiałami i zwiększającymi komfort elementami wyposażenia. Na uchwytach pod dachem i na tylnej konsoli znajdują się dodatkowe osłony ze szlachetnego drewna.

Skóra Valonea garbowana wyłącznie roślinnymi ekstraktami jest wyjątkowo miękka i oddychająca. Dodatkowo Audi dostarcza poduszkę. Podobnie jak zagłówki i dźwignia ośmiostopniowej przekładni tiptronic jest ona pokryta skórą jelenia, niezwykle miękką, przyjemną w dotyku i odporną na ścieranie.

Opcjonalny panoramiczny dach szklany wpuszcza do wnętrza dużo światła przez dwie szklane płaszczyzny. Oba elementy można uchylić, przedni dodatkowo szeroko otworzyć, obie części posiadają również zacieniające żaluzje.

Audi A8 L W12 quattro: wyjątkowe i efektywne

Dwunastocylindrowy silnik jest ukoronowaniem konstrukcji jednostek napędowych, szczególnie w klasie samochodów luksusowych – ta tradycja nadal obowiązuje. Już w pierwszej generacji A8 Audi oferowało taki silnik od 2001 roku. Jego udoskonalona forma była montowana od 2004 roku także w następnej serii modeli. Teraz inżynierowie całkowicie przebudowali W12 – jego pojemność skokowa wzrosła, a bezpośredni wtrysk benzyny zwiększa moc i efektywność.

Silnik 6.3 FSI osiąga moc 368 kW (500 KM) i maksymalny moment obrotowy 625 Nm przy 3.250 obr./min. Przyspiesza on Audi A8 z przedłużonym rozstawem osi jak samochód sportowy: sprint od zera do 100 km/h trwa zaledwie 4,9 sekundy. Prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h.

Dynamiczny rozwój mocy możliwy jest w każdej sytuacji, a zużycie paliwa wprost wzorcowe: w cyklu EU wynosi 12,0 litrów na 100 km, o wiele mniej, niż w konkurencyjnych samochodach z silnikami V12. Poprzedni silnik, który z pojemności 6,0 litra uzyskiwał moc 331 kW (450 KM), spalał 13,6 litrów/100 km. Zatem oszczędność wynosi 1,6 litra/100 km, czyli 12 procent.

Skrót W12 oznacza niezwykłą konstrukcję silnika – który składa się z czterech rzędów po trzy cylindry. Każde dwa rzędy są przesunięte względem siebie pod kątem 15 stopni i połączone w jedną szeroką ławę. Obie ławy cylindrów tworzą kąt 72 stopni. Dzięki takiemu układowi silnik W12 jest ekstremalnie kompaktowy – ma długość tylko 50 centymetrów, czyli jest znacznie krótszy niż V8, a jego szerokość i wysokość wynoszą po 70 centymetrów.

Silnik W12 o pojemności 6.299 cm3, dysponuje długim skokiem tłoka (średnica cylindra x skok 86,0 x 90,4 mm). W porównaniu z poprzednim agregatem inżynierowie zwiększyli średnicę cylindra. Kuty wał korbowy ma przesunięte o 12 stopni czopy korbowe, dzięki czemu zapłony dwunastu cylindrów następują w idealnym odstępie 60 stopni obrotu wału. Kultura pracy jest doskonała, tylko przy wyższych obciążeniach i prędkościach obrotowych w kabinie pasażerskiej w sposób ledwo zauważalny odczuwalna jest ogromna moc tego auta.

Jednostka napędowa W12 waży zaledwie 247 kilogramów. Do tak niewielkiej masy w znacznym stopniu przyczynia się kadłub silnika. Jest on wykonany z wytrzymałego i lekkiego stopu aluminium z krzemem. Dolną część tworzy pokrywa ze zintegrowanymi podporami łożyskowymi z żeliwa szarego. Tłoki są wykute ze stopu metali lekkich o wysokiej wytrzymałości, ze względu na ustawienie „V” w rzędach cylindrów ich powierzchnie są skośne.

W aluminiowych głowicach cylindrów W12 wirują po dwa wałki rozrządu, które mogą być przestawiane hydraulicznie o 52 stopnie obrotu wału korbowego. Poruszają one 48 zaworów za pomocą popychaczy rolkowych o niewielkim tarciu, same są napędzane łańcuchami poprzez wałek pośredni.

Silnik W12 montowany w A8 z wydłużonym rozstawem osi został przestawiony przez inżynierów Audi na bezpośredni wtrysk benzyny FSI. W tym celu wprowadzili oni wiele zmian w głowicach cylindrów. Paliwo jest wtryskiwane do komór spalania pod ciśnieniem dochodzącym do 130 barów. Wysoki stopień sprężania 11,8 : 1 zwiększa moc i efektywność. Dzięki specjalnemu ukształtowaniu kanałów dolotowych wpływające powietrze wprowadzone jest w ruch obrotowy, co poprawia efektywność spalania.

Na niskie, w porównaniu z konkurencją, zużycie paliwa przez silnik W12 w dużym stopniu mają wpływ technologie z Modułowego Zespołu Efektywności Audi – podobnie jak w całej serii A8. Układ korbowo-tłokowy i łańcuchowy napęd rozrządu zostały zoptymalizowane pod kątem minimalnego tarcia, system rekuperacji odzyskuje energię podczas hamowania. Innowacyjny układ zarządzania temperaturą odłącza obieg cieczy chłodzącej w fazie po rozruchu, co przyspiesza uzyskanie temperatury roboczej przez olej silnikowy, a to z kolei powoduje skrócenie fazy pracy z podwyższonymi oporami tarcia.

Bezpieczny i sportowy – układ przenoszenia siły

Duży wkład w wysoką efektywność Audi A8 L ma przekładnia tiptronic – komfortowa i szybka, ośmiostopniowa, posiada ciasno ustawione osiem biegów, a jednocześnie uzyskuje duży rozstaw całkowity między pierwszym a ostatnim stopniem przełożenia. Jest sterowana całkowicie elektronicznie („shift by wire”) elegancką dźwignią przypominającą wyglądem dźwignię przyspieszenia na jachtach lub przyciskami na kierownicy.

Środkowy mechanizm różnicowy, główny element stałego napędu na wszystkie koła quattro, rozdziela momenty napędowe ze sportowym podkreśleniem tyłu. W normalnym trybie jazdy 40 procent przenoszone jest na przednią oś i 60 procent na tylną. Jeżeli wymaga tego sytuacja, na przód może być przekazywane do 60 procent momentu napędowego, a na tył nawet 80 procent. Na życzenie sportowy mechanizm różnicowy rozdziela aktywnie siły między tylne koła.

Najwyższa precyzja: zawieszenie

Audi A8 z długim rozstawem osi dzięki nowoczesnemu zawieszeniu łączy spokojny, „aksamitny” komfort toczenia luksusowego samochodu z zachowaniem sportowej limuzyny. Wahacze kół wykonane są z aluminium. W przedniej osi na każde koło przypada pięć wahaczy, tylna oś z wahaczami trapezowymi i korekcją zbieżności gwarantuje najwyższy poziom właściwości jezdnych i komfortu. Układ kierowniczy ze wspomaganiem zależnym od prędkości jazdy servotronic ma bezpośrednie przełożenie i pracuje bardzo efektywnie.

Seryjne zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension z regulowanym tłumieniem drgań jest połączone z systemem dynamiki jazdy Audi drive select. System ten pozwala kierowcy na wybór jednego z czterech sposobów pracy silnika, ośmiostopniowej przekładni tiptronic, servotronic, opcjonalnego sportowego mechanizmu różnicowego i systemu bezpieczeństwa Audi pre sense. Uzupełniającym systemem jest dynamiczny układ kierowniczy, zmieniający płynnie swoje przełożenie w zależności od prędkości jazdy.

A8 L W12 quattro wyjeżdża z fabryki na 19-calowych kołach ze stopu metali lekkich z oponami 255/45. Obręcze kół mają specjalną formę z 15 poprzeczkami. Jako opcja dostępne są koła 20-calowe. W quattro GmbH można zamówić nawet koła o średnicy 21 cali.

Ta wersja A8 wyposażona jest w wydajny układ hamulcowy. Wszystkie tarcze są wentylowane, przednie mają średnicę 400 mm, tylne 356 mm. W celu obniżenia temperatury i masy trzpienie ze stali nierdzewnej łączą stalowe pierścienie cierne z piastami tarcz hamulcowych wykonanymi z aluminium. Zaciski są pokryte matowym, czarnym lakierem.

Dynamiczna inteligencja – systemy komunikacji i wspomagania kierowcy

Obsługę tej dużej limuzyny oparto na nie mającej sobie równych koncepcji. Przy dużej różnorodności funkcji ergonomia obsługi jest prosta i łatwa do zrozumienia. Dwa duże monitory – w zestawie instrumentów i na konsoli głównej – służą jako centrale obsługowe. Prezentują one informacje za pomocą grafiki 3D o wysokiej rozdzielczości. Do A8 wprowadzono przełomową nowość: w połączeniu z opcjonalnym systemem MMI Navigation plus, współpracującym z dużym twardym dyskiem, do dyspozycji jest dotykowy panel obsługowy – MMI touch. Kierowca wprowadza do nawigacji cel podróży lub numer telefonu, nakreślając palcem litery lub cyfry na panelu. Dzięki akustycznemu potwierdzeniu nie musi odrywać wzroku od drogi.

Najwyższej jakości system nawigacji w innowacyjny sposób współpracuje z systemami wspierającymi kierowcę i systemami bezpieczeństwa. Czyta on z wyprzedzeniem przebieg trasy i przekazuje dane do modułów sterowania automatycznej skrzyni biegów, reflektorów i adaptive cruise control z funkcją Stop & Go. Dzięki odpowiedniemu oprogramowaniu systemy mogą rozpoznawać skomplikowane scenariusze i z wyprzedzeniem wspierać kierowcę. Adaptive cruise control jest aktywny przy prędkościach od zera do 250 km/h i działa teraz jeszcze bardziej elastycznie i płynnie. Audi side assist, ułatwiający kierowcy zmianę pasa ruchu, oraz Audi lane assist również zostały rozbudowane o nowe funkcje.

Asystent widoczności nocą wykorzystuje kamerę termowizyjną i zaznacza osoby, które znajdują się przed pojazdem. Jeżeli stwierdzi potencjalne zagrożenie, zostaną one oznaczone czerwonym kolorem, jednocześnie rozlegnie się sygnał ostrzegawczy. System bezpieczeństwa Audi pre sense jest również ściśle powiązany z systemami wspomagającymi kierowcę. Dostępne są różne wersje tego systemu; najbardziej zaawansowana samodzielnie hamuje, aby zmniejszyć skutki najechania na przeszkodę.

W dziedzinie multimediów Audi oferuje także wiele atrakcyjnych elementów. Od systemu nagłośnieniowego Bang & Olufsen-Advanced-Sound z mocą ponad 1.400 W i 19 głośnikami, do Rear Seat Entertainment. Jego zespół obsługowy MMI umieszczony jest na konsoli między tylnymi fotelami i umożliwia dostęp do wszystkich funkcji Infotainment tej dużej limuzyny.

Nowe usługi online we współpracy z Google pobierają z Internetu przez telefon samochodowy wiadomości i aktualne informacje dotyczące pogody lub Points of Interest (POI). W ciągu roku będzie dostępny także moduł UMTS – dzięki szybkiej transmisji danych obrazy i informacje z Google Earth będą przenoszone na monitor i scalane z przebiegiem trasy określonym przez system nawigacji. Kierowca może korzystać z tych usług na podstawie umowy ze swoim operatorem telefonii komórkowej.

Źródło: Moto Target

Wasze komentarze:

Autor(ka): Marko
Data nadesłania:
  10.02.2013 17:19
Mam A6-6-e Audi z kolei.Jeżeli idzie o tą markę-brak komentarzy
Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Nowe Audi A8

Nowe Audi A8

Fascynujący sportowy charakter, innowacyjna technologia i najwyższy komfort: Audi wprowadza kolejn... » ...więcej
Czy tak wygląda nowe Audi A4?

Czy tak wygląda nowe Audi A4?

Jutro Audi ostatecznie uchyli rąbka tajemnicy i zaprezentuje zdjęcia Audi A4 nowej generacji, któ... » ...więcej
Audi A7 - nowe zdjęcia szpiegowskie

Audi A7 - nowe zdjęcia szpiegowskie

Audi A7 przechodzi wyczerpujące testy na drogach Austrii... » ...więcej
Władca Pierścieni - Audi A5 3.0 TDI

Władca Pierścieni - Audi A5 3.0 TDI

Kusi wspaniałymi kształtami autorstwa „Maestro De Si... » ...więcej
Reflektory ksenonowe - jeszcze luksus...

Reflektory ksenonowe - jeszcze luksus...

Wieloletnie starania konstruktorów pojazdów w dziedzinie o... » ...więcej
Audi RS5 oficjalnie

Audi RS5 oficjalnie

Modele RS stanowią dynamiczną czołówkę w ofercie Audi. RS5 kontynuuje tę tradycję, która ... » ...więcej
Renault Laguna II – luksus w rozsądnej cenie

Renault Laguna II – luksus w rozsądnej cenie

Dobrze wyposażony, ekonomiczny, stosunkowo tani... Dlaczego... » ...więcej
Polecamy porady
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przew... » ...więcej
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest ... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej d... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jes... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szyb... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w ka... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia Komputery