samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Bosch pracuje nad samochodem przyszłości

Informacja prasowa / Data: 2010-07-21

Bosch zatrudnia w dziale badawczo-rozwojowym technologii dla pojazdów hybrydowych i elektrycznych blisko 800 pracowników. Na badania i rozwój elektryfikacji napędu firma przeznacza rocznie blisko 400 milionów euro. W fabrykach w Reutlingen i Hildesheim trwają przygotowania do uruchomienia seryjnej produkcji modułów energoelektronicznych i silników elektrycznych.

W fabryce w Hildesheim Bosch tworzy linię produkcji seryjnej silników elektrycznych, które mogą być zastosowane zarówno w napędach hybrydowych jak i pojazdach elektrycznych. W fabryce w Hildesheim Bosch tworzy linię produkcji seryjnej silników elektrycznych, które mogą być zastosowane zarówno w napędach hybrydowych jak i pojazdach elektrycznych.

Po udanym wprowadzeniu na rynek równoległych napędów hybrydowych firma Bosch zwiększyła nakłady inwestycyjne w technologie napędowe przeznaczone dla pojazdów stricte elektrycznych. – Ten rodzaj napędu będzie orientował się w przyszłości na indywidualnych potrzebach użytkowników. Samochody elektryczne będą przy tym odgrywać coraz większą rolę – wyjaśnia dr Rolf Bulander, Prezes Zarządu działu Gasoline Systems w spółce Robert Bosch GmbH. Samochody elektryczne mają wiele atutów, szczególnie w dużych ośrodkach miejskich, gdzie mogą zmniejszyć obciążenie aglomeracji emisją spalin. Auta zasilane prądem ze źródeł odnawialnych przyczyniają się w dużym stopniu także do obniżenia emisji CO2. Średni i daleki zasięg to nadal domena udoskonalanych, oszczędnych pod względem spalania nisko- i wysokoprężnych silników spalinowych. Pojazdy hybrydowe spełniają wymagania wszystkich trzech profili jazdy, natomiast pojazdy z ogniwami paliwowymi są przeznaczone przede wszystkim do pokonywania długich dystansów. – Dlatego zajmujemy się obydwoma tematami – doskonalimy silniki Diesla oraz silniki benzynowe, a jednocześnie zwiększamy zaangażowanie w działania mające na celu elektryfikację napędów samochodowych – mówi Bulander.

Rozwiązania Bosch dla pojazdów hybrydowych już w produkcji seryjnej

Bosch inwestuje w badania i rozwój komponentów i systemów wykorzystywanych w pojazdach z napędem elektrycznym. Do tej grupy produktów zaliczają się między innymi akumulatory litowo-jonowe produkowane przez SB LiMotive – spółkę joint venture Boscha z Samsungiem. Bosch inwestuje w badania i rozwój komponentów i systemów wykorzystywanych w pojazdach z napędem elektrycznym. Do tej grupy produktów zaliczają się między innymi akumulatory litowo-jonowe produkowane przez SB LiMotive – spółkę joint venture Boscha z Samsungiem.

Napędy hybrydowe będące kombinacją silnika spalinowego i elektrycznego są pomostem na drodze do aut z napędem czysto elektrycznym. Modele hybrydowe Porsche Cayenne S i Volkswagen Touareg zadebiutowały w tym roku jako pierwsze pojazdy z innowacyjnym, równoległym napędem hybrydowym firmy Bosch. Również koncern PSA prowadzi z firmą Bosch współpracę w zakresie rozwoju pojazdów hybrydowych z silnikami Diesla i napędem elektrycznym na cztery koła, które od roku 2011 mają wejść do produkcji seryjnej. Bosch projektuje i dostarcza moduły energoelektroniczne oraz silniki elektryczne dla koncernu PSA. Utworzony w 2009 roku dział produktowy technologii dla pojazdów hybrydowych i elektrycznych ma w planach kolejne projekty. W 2004 roku rozpoczęło działalność Biuro projektów technologii hybrydowych, zatrudniające wówczas ok. 100 pracowników. Obecnie nad technologiami dla pojazdów hybrydowych i elektrycznych pracuje w Boschu ok. 800 pracowników na całym świecie. Doliczyć do nich należy ok. 650 pracowników zatrudnionych przez utworzoną w roku 2008 spółkę SB LiMotive - joint venture Boscha z Samsungiem - która pracuje nad akumulatorami litowo-jonowymi do zastosowań w motoryzacji. Pierwszym klientem spółki jest BMW. Producent aut z Bawarii będzie zamawiać w SB LiMotive ogniwa akumulatorowe dla elektrycznego modelu Megacity Vehicle.

Pełne portfolio produktów dla napędów hybrydowych i elektrycznych

Bosch dysponuje już pełnym portfolio produktów dla napędów hybrydowych i elektrycznych. Zawiera ono komponenty podstawowe, jak np. moduły energoelektroniczne, które sterują przepływem energii elektrycznej w pojazdach hybrydowych i elektrycznych oraz silniki elektryczne o wysokim momencie obrotowym. W Reutlingen przygotowywana jest właśnie linia do produkcji seryjnej modułów energoelektronicznych, a druga linia, produkująca silniki elektryczne, powstaje w Hildesheim. Do tego dochodzą jeszcze specjalne ładowarki, które w hybrydach Plug-in oraz w autach elektrycznych będą umożliwiały doładowanie akumulatora z gniazda elektrycznego. Celem dalszego rozwoju tych komponentów jest obecnie redukcja ich ciężaru i wielkości konstrukcyjnej, a także poprawa sprawności tak, aby przy danej pojemności akumulatora można było osiągnąć jak największy zasięg pojazdu elektrycznego. Dzięki akumulatorom litowo-jonowym, które powstają w SB LiMotive, Bosch jest już w stanie oferować kompletne napędy elektryczne – od zasobnika energii aż po silnik elektryczny. Blisko 400 milionów euro rocznie Bosch przeznacza na badania i rozwój elektryfikacji napędu.

Zastosowanie napędów hybrydowych i elektrycznych ma wpływ na wiele innych komponentów i systemów w pojeździe, w których rozwój Bosch także inwestuje. Wśród tych komponentów znajdują się np. elektryczne układy wspomagania kierownicy, systemy hamulcowe oraz ESP, przystosowane specjalnie do potrzeb pojazdów hybrydowych oraz elektrycznych i kontrolujące efektywność hamowania tradycyjnych hamulców ciernych oraz hamowania elektrycznego. W grupie produktów powiązanych znajdują się także efektywne systemy zarządzania energią cieplną dla systemów ogrzewania i klimatyzacji w pojazdach elektrycznych czy też systemy nawigacyjne, obliczające optymalne i energooszczędne trasy przejazdu.

Elektromobilność to więcej niż tylko komponenty do napędów

Bosch zatrudnia w dziale badawczo-rozwojowym technologii dla pojazdów hybrydowych i elektrycznych blisko 800 pracowników. Bosch zatrudnia w dziale badawczo-rozwojowym technologii dla pojazdów hybrydowych i elektrycznych blisko 800 pracowników.

Dzięki swojemu know-how firma Bosch wnosi znaczący wkład w analizę, ocenę i dalszy rozwój techniki, infrastruktury i koncepcji mobilności, tworząc tym samym warunki przyjazne dla sukcesywnego wprowadzania pojazdów elektrycznych na rynki światowe. Według prognoz Bosch w 2020 roku po ulicach jeździć będzie ok. 3 miliony pojazdów elektrycznych i hybrydowych typu Plug-in oraz ok. 6 milionów samochodów hybrydowych przy ogólnej liczbie ok. 100 milionów nowo wyprodukowanych pojazdów. Liczba ta może się jednak zmienić, w zależności od przyszłych przepisów ustawowych, rosnących cen paliwa oraz postępu w dziedzinie technologii akumulatorowych. Jednak nawet jeśli dalsza przyszłość należy do pojazdów elektrycznych, jasne jest, że w ciągu najbliższych 20 lat na rynku dominować będą wciąż silniki spalinowe.

Źródło: Bosch, fot. Bosch

Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Nowe Polo Samochodem Roku!

Nowe Polo Samochodem Roku!

Nowe Polo zostało wybrane Samochodem Roku 2010. Dziś w Madrycie jury składające się z 59 dzienn... » ...więcej
Nowe halogenowe żarówki reflektorów Bosch

Nowe halogenowe żarówki reflektorów Bosch

Firma Bosch u progu rozpoczynającego się okresu jesienn... » ...więcej
Nowa linia akumulatorów Bosch

Nowa linia akumulatorów Bosch

Przed kolejnym sezonem firma Bosch wprowadza do oferty nowy program akumulatorów do samochodów ci... » ...więcej
Wycieraczka Bosch Aerotwin zwycięzcą testu ADAC

Wycieraczka Bosch Aerotwin zwycięzcą testu ADAC

W praktycznym teście sprawdzono dziesięć wycieraczek. ... » ...więcej
Skoda Superb Combi oficjalnym samochodem KST Unibax

Skoda Superb Combi oficjalnym samochodem KST Unibax

Skoda Auto Polska S.A. przekazała KST Unibax Toruń nowe... » ...więcej
Nowości firmy Bosch na targach Automechanika 2010

Nowości firmy Bosch na targach Automechanika 2010

Na tegorocznych targach Automechanika, które odbędą si... » ...więcej
Polecamy porady
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest ... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej d... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jes... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szyb... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przew... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w ka... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia Komputery