samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Opel Flextreme GT/E - premiera w Genewie

Informacja prasowa / Data: 2010-02-22

Podczas Salonu Samochodowego w Genewie Opel zaprezentuje koncepcyjny samochód Flextreme GT/E.

Opel Flextreme GT/E

W stosowanej przez Opla strategii uzyskania większej niezależności od paliw kopalnych, elektryczność odgrywa kluczową rolę. 4,7-metrowy samochód koncepcyjny Flextreme GT/E obrazuje, w jaki sposób technologię pojazdów z napędem elektrycznym o rozszerzonym zasięgu (E-REV) można zastosować w pojazdach dużych i średnich, ale i kompaktowych, jak nadchodząca Ampera.

Opel nazywa tę strategię nieograniczoną e-mobilnością: dostosowania wysoce ekonomicznego układu napędowego E-REV - eliminującego wszelkie ograniczenia wynikające z zastosowania wyłącznie napędu elektrycznego - do pojazdów wszystkich segmentów rynkowych. Koncepcyjny Opel GT/E udowadnia, iż wielkość nie ma znaczenia, aby cieszyć się typowym dla Opla zerowym poziomem emisji spalin.

Opel Flextreme GT/E

Zaawansowana stylistyka pozwala również koncepcyjnemu GT/E uzyskać zakładany współczynnik oporu wynoszący zaledwie 0,22, a tym samym osiągnąć maksymalną prędkość przekraczającą 200 km/godz., oszczędzać energię i wydłużyć zasięg. Wyróżniające się cechy zewnętrzne obejmują niskie i szerokie podwozie, przednie i tylne reflektory w kształcie skrzydeł, charakterystyczną maskę i grill, opływowe słupki C oraz muskularne, doskonale ukształtowane nadwozie.

„Koncepcyjny Flextreme GT/E pokazuje, w jakim kierunku rozwijać się będą produkty Opla," mówi Frank Weber, Wiceprezes ds. korporacyjnych i planowania produktu. „Wyraźny, ekspresyjny i wyjątkowo ekonomiczny, wynika ze strategii produktowej, jaką stosować będziemy wobec wszystkich naszych przyszłych pojazdów, niezależnie od ich wielkości i segmentu rynku."

Design nadwozia: wyraz ekonomiczności i emocji

Opel Flextreme GT/E

Proporcje Opla Flextreme GT/E zbliżone do modeli coupe pozwalają na rozwinięcie nowego języka designu Opla w nadwoziu zoptymalizowanym pod kątem właściwości aerodynamicznych.

Wyraźne elementy stylistyczne części przedniej obejmują niską linię maski i wydłużony przód spięty typowymi dla Opla przednimi reflektorami LED w kształcie skrzydeł. Zagłębione są one w przednich zderzakach i masce. Nowy, trapezoidalny gril jest wąski, ale wyraźny. Wyeksponowana chromowana belka z dużym znakiem Opla służy również do ładowania akumulatorów Opla Flextreme GT/E.

Górna część grilla wykorzystywana jest jako wlot powietrza chłodzącego, dolna zaś osłonięta została matowanym panelem. Nieobecność dodatkowych wlotów powietrza pozwala na uzyskanie odpowiedniej aerodynamiki dolnej części przedniej, a jednocześnie pozwala Flextreme GT/E spełnić przyszłe wymogi dotyczące bezpieczeństwa pieszych.

Wyraźnie zarysowana maska z charakterystyczną dla Opla środkową łamaną linią obejmuje wąskie, podłużne wloty powietrza znajdujące się po obu jej stronach i odprowadzające powietrze z komory silnika. Muskularne zderzaki i nadkola wtapiają się w linię boczną nadwozia.

Z profilu Flextreme GT/E wyróżniają innowacyjne, krótkie słupki C. Płynący kształt pozwala na przedłużenie szyb do tyłu, wzdłuż łukowatej linii dachu, co podkreśla opływowe linie boczne nadwozia. Dynamiczny charakter samochodu dodatkowo podkreśla świeże spojrzenie na charakterystyczny dla Opla motyw ostrza, obecnie przybierający postać linii opadającej od podstawy słupka C do niższej części przedniego zderzaka.

Opel Flextreme GT/E

Dostęp do kabiny ułatwiono poprzez zastosowanie otwieranych do tyłu drzwi tylnych, będących rozwinięciem koncepcji FlexDoors zastosowanej w monocabie Meriva nowej generacji. Aby zachować prostotę nadwozia wszystkie klamki zastąpiono czujnikami światła. Położenie na nich dłoni przez kierowcę lub pasażera powoduje otwarcie drzwi. Aby ograniczyć zawirowania powietrza usunięto również przednie lusterka boczne i zastąpiono je niewielkimi kamerami umieszczonymi w słupkach A.

Widoczna w części tylnej mocno zarysowana linia otacza wyraziste nadkola dodatkowo podkreślające szeroką, mocno trzymającą się nawierzchni sylwetkę Flextreme GT/E. Wygląd samochodu typu coupé uzupełnia ostro nachylona klapa tylna z reflektorami LED w kształcie skrzydeł, stanowiących odbicie formy reflektorów przednich. Podobnie, jak w modelu Insignia Sports Tourer, maska tylna została zaokrąglona, co ułatwia dostęp do bagażnika. Głęboka, szklana osłona jest lekko wypukła, co poprawia przepływ powietrza.

Matowość stałego, szklanego panelu znajdującego się w środkowej części dachu można dostosować, pozwalając światłu słonecznemu na ogrzanie wnętrza zimą lub przyciemnienie szyby i schłodzenie wnętrza latem. Biegnący wzdłuż tylnej krawędzi dachu kanał służy do dodatkowego chłodzenia akumulatora i elementów elektronicznych.

Kontrola przepływu powietrza, ograniczenie masy

Opel Flextreme GT/E

Nieodłącznym elementem wyrazistego nadwozia Flextreme GT/E jest dokładność jego wykonania. Niewielki przód, niski dach (1308 mm) i płaskie, zamknięte podwozie pozwalają pojazdowi na przepływ powietrza z minimalnymi zawirowaniami.

Do optymalizacji przepływu powietrza wykorzystano szereg rozwiązań. 21-calowe felgi aluminiowe są stosunkowo wąskie, co ogranicza opórpowietrza, wyposażone zostały w niskooporowe opony 195/45. Bezbarwne, wtryskiwane elementy wykończeniowe również minimalizują zawirowania powietrza.

Niewielki przedni wlot powietrza poprawia jego przepływ wokół maski, zaś podwozie zwęża się ku tyłowi, co dodatkowo poprawia aerodynamikę.

Flextreme GT/E korzysta również z możliwości aktywnej zmiany kształtów. Przy prędkościach przekraczających 50 km/godz. z wylotów powietrza znajdujących się za tylnymi nadkolami wysuwane są pionowe panele. Panele te tworzą boczne spojlery o długości 350 mm i prowadzą powietrze wzdłuż tylnych narożników samochodu, dzięki czemu dodatkowo ograniczają zawirowania.

Rozwiązania ograniczające masę nadwozia obejmują zastosowanie lekkich, zewnętrznych paneli z kompozytów węglowych, szyb z poliwęglanu oraz aluminiowych elementów konstrukcyjnych. W porównaniu do materiałów konwencjonalnych pozwalają one na 40-procentowe ograniczenie masy, co dodatkowo zmniejsza zużycie energii i zwiększa zasięg samochodu.

Innowacyjny układ napędowy

Opel Flextreme GT/E

Efektywna koncepcja obejmuje również przełomowy układ napędowy E-REV koncernu GM, zastosowany wcześniej w Oplu Ampera. Flextreme GT/E dowodzi wszechstronności tej technologii, zastosowanej w większym, średniej wielkości pojeździe.

Pomimo większych rozmiarów i maksymalnej prędkości przekraczającej 200 kilometrów na godzinę, Flextreme GT/E charakteryzować mają parametry zbliżone do parametrów Ampery: zasięg na akumulatorze do 60 km - zerowy poziom emisji CO2 - całkowity zasięg przekraczający 500 km. Średni poziom zużycia paliwa oszacowano na 1,6 l/100 km przy emisji CO2 nieprzekraczającej 40 g/km.

W przeciwieństwie do pojazdów z napędem hybrydowym, koła modelu Flextreme GT/E są stale napędzane elektrycznie. W przypadku typowych przejazdów na odległość do 60 km energię dostarcza bateria litowo-jonowa w kształcie litery T, umieszczona pod podłogą, pod tylną kanapą.

Opel Flextreme GT/E

Jednak w przeciwieństwie do pojazdów zasilanych wyłącznie przez akumulator, model Flextreme GT/E eliminuje obawy związane z zasięgiem i strach przed pozostaniem „na lodzie". Niewielki silnik/generator spalinowy zostaje niezauważenie włączony i dostarcza energii zawsze, gdy wyczerpie się akumulator. W tym trybie zasięg samochodu zostaje zwiększony do ponad 500 km, kiedy to akumulator należy ponownie naładować lub uzupełnić zapas paliwa.

Silnik zastosowany w napędzie elektrycznym pozwala na uzyskanie natychmiastowego momentu obrotowego rzędu 370 Nm, odpowiedniej mocy i przewidywanego przyspieszenia od zera do 100 km/godz. w ciągu mniej niż dziewięciu sekund.

Koncepcyjny Flextreme GT/E to kolejny krok naprzód w stosowanej przez Opla strategii elektryfikacji samochodów, obejmujący szeroki wachlarz produktów wykorzystujących akumulatory, napęd o rozszerzonym zasięgu, napęd hybrydowy i ogniwa paliwowe.

Źródło: Moto Target

Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Światowa premiera nowej Mazdy5 w Genewie

Światowa premiera nowej Mazdy5 w Genewie

Podczas marcowego Salonu Samochodowego w Genewie zadebiut... » ...więcej
Fiat na 80 Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie

Fiat na 80 Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie

Fiat na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie p... » ...więcej
Opel Astra - relacja użytkownika

Opel Astra - relacja użytkownika

Opel Astra pierwszej generacji produkowanej w latach 1991-20... » ...więcej
Nowy Opel Astra - sport z domieszką elegancji

Nowy Opel Astra - sport z domieszką elegancji

Nowy Opel Astra do klasy kompakt wprowadza własną interpre... » ...więcej
Oświadczenie Rady Nadzorczej spółki Opel

Oświadczenie Rady Nadzorczej spółki Opel

Spółka Opel zwykle nie wypowiada się na temat wszelkic... » ...więcej
Opel Insignia OPC

Opel Insignia OPC

Potężna 2.8 V6 Turbo jednostka z 239 kW/325 KM i imponującą wartością 435 Nm momentu obrotoweg... » ...więcej
Opel Astra w wersji ecoFLEX

Opel Astra w wersji ecoFLEX

Astra z silnikiem 1,3 CDTI w wersji ecoFLEX jest już dostępna z systemem Start/Stop, co sprawia... » ...więcej
Polecamy porady
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest ... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej d... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jes... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szyb... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przew... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w ka... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia Komputery