samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Polscy kierowcy wciąż mają kłopoty z ciśnieniem.

Informacja prasowa / Data: 2009-10-31

Ogłoszono wyniki V edycji ogólnopolskiej akcji „Ciśnienie pod kontrolą” przeprowadzonej wspólnie przez Michelin i Statoil w dniach 12-16 października. Podczas „Tygodnia Dobrego Ciśnienia” na 30 stacjach Statoil w całej Polsce przebadano w sumie ok. 14 tys. samochodów, z których 71 proc. miało niewłaściwy poziom ciśnienia w oponach. Partnerem akcji był Polski Czerwony Krzyż oraz Policja.

W tym roku województwa o najgorszym stanie ciśnienia w oponach to opolskie i świętokrzyskie, gdzie na nieprawidłowym ciśnieniu poruszało się odpowiednio 84 i 79 proc. przebadanych pojazdów. Zdecydowanie bardziej świadomi znaczenia dobrego poziomu ciśnienia w kołach okazali się kierowcy z województwa pomorskiego – tam aż 43 proc. samochodów jeździ na prawidłowym ciśnieniu. Prawie 8 proc. ze wszystkich sprawdzonych aut miało w oponach poziom ciśnienia za niski o wartość ponad 1 bara, co stanowi ogromne zagrożenie dla bezpieczeństwa nie tylko dla kierowców, ale również innych użytkowników dróg.

Tegoroczna edycja akcji pokazała wyraźnie, że Polacy nadal nie kontrolują ciśnienia w oponach regularnie. Wynik niepokoi tym bardziej, że udało się nam przebadać o 35 proc. więcej samochodów niż w zeszłym roku, co wskazuje na skalę problemu. W tym roku pomiary realizowane był w połowie października, kiedy wielu kierowców jeszcze ani razu nie sprawdziło ciśnienia od czasu wiosennej wymiany opon, więc mieliśmy sporo pracy przy uzupełnianiu poziomu powietrza w ich kołach – powiedziała Iwona Jabłonowska, organizatorka akcji z Michelin Polska.

Nieprawidłowy poziom ciśnienia w oponach może prowadzić do poważnych zagrożeń na drodze. Przede wszystkim powoduje zmniejszenie przyczepności, wydłużenie drogi hamowania i niesie ryzyko eksplozji opony. Problem wynika z nieprawidłowego rozłożenia nacisku osi pojazdu na podłoże oraz zmiany powierzchni styku opony z nawierzchnią.

Warto też wiedzieć, że opona niedopompowana w 20% powoduje zmniejszenie o 20% ilości kilometrów przejechanych przy wykorzystaniu tej samej ilości paliwa. Dlatego ciśnienie w oponach należy sprawdzać regularnie – co najmniej raz w miesiącu, a koniecznie przed każdą długą trasą. Spadek ciśnienia w oponie następuje w sposób naturalny w wyniku eksploatacji samochodu, może także nastąpić na skutek obniżenia temperatury otoczenia oraz niewielkich przebić bieżnika. Kontrola powinna odbywać się "na zimno" – najwcześniej po godzinie od momentu zatrzymania samochodu lub po przejechaniu do 3 kilometrów przy niewielkiej szybkości. Ciśnienie w oponach powinno być zgodne z zaleceniami producenta opony i przystosowane do aktualnego obciążenia pojazdu.

Korzystając z faktu, iż akcja odbywała się w październiku, organizatorzy postanowili również przypomnieć polskim kierowcom o nadchodzącej zimie i związanej z tym konieczności wymiany opon na zimowe.

W październiku drogi są zazwyczaj mokre, robi się ślisko i pojawiają się okresowe przymrozki, gołoledź, a nawet pierwsze opady śniegu. Staramy się doradzić kierowcom, że najlepszym momentem na wymianę opon jest spadek temperatury otoczenia poniżej +7 stopni Celsjusza. Pamiętajmy, że opona letnia ma zupełnie inny skład oraz strukturę niż opona zimowa, przez co jej używanie zimą znacząco zwiększa ryzyko utraty przyczepności – powiedział Tomasz Młodawski, menedżer produktu z Michelin Polska.

Ciekawym urozmaiceniem tegorocznej akcji był „Patrol Dobrego Ciśnienia”, który w dniach 14-16 października odwiedził Poznań, Trójmiasto oraz Białystok. Podczas 3-dniowego tournee po Polsce, Patrol zmierzył i uzupełnił ciśnienie łącznie w 95 pojazdach. Niestety aż 82 proc. kierowców miało nieprawidłowy poziom ciśnienia w oponach. Załoga Patrolu zadbała o to, aby kierowcy w dalszą drogę ruszyli na dobrze napompowanych oponach.

W Polsce akcję zorganizowano już po raz piąty. W 2008 roku przebadano ponad 9 tys. pojazdów, z których - podobnie jak w tym roku – aż 71 proc. miało niewłaściwy poziom powietrza w oponach. Partnerami akcji „Ciśnienie pod kontrolą”, podobnie jak w latach ubiegłych, był Polski Czerwony Krzyż oraz Policja. Na wybranych stacjach Statoil przedstawiciele PCK badali ciśnienie tętnicze kierowcom.

Źródło: Michelin, fot. Michelin

Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Zimowa garderoba kierowcy

Zimowa garderoba kierowcy

Aż 15% kierowców przyznaje się do chwilowej utraty kontroli nad samochodem z powodu prowadzeni... » ...więcej
GM wciąż myśli o niedrogich autach sportowych

GM wciąż myśli o niedrogich autach sportowych

General Motors wciąż zastanawia się nad wprowadzeniem ... » ...więcej
Hybryda stworzona z myślą o kierowcy

Hybryda stworzona z myślą o kierowcy

ROLLE, Szwajcaria, 2. marca 2010 r. – Na Salonie Mo... » ...więcej
Dekalog myślącego kierowcy - myśl i jeźdź bezpiecznie

Dekalog myślącego kierowcy - myśl i jeźdź bezpiecznie

Chciałbym przedstawić Tobie, szanowny czytelniku, książk... » ...więcej
Nowa funkcja w systemie Dynafleet – automatyczne pobieranie danych o czasie pracy kierowcy

Nowa funkcja w systemie Dynafleet – automatyczne pobieranie danych o czasie pracy kierowcy

Oparty na technologii internetowej system informacji transportowej Volvo Trucks, Dynafleet, został wzbogacony o kolejną funkcję ułatwiającą pracę zarówno kierowców, jak i firm transportowych. Nowa funkcja – Przesył danych z tachografu – umożliwia automatyczne przesyłanie za pośrednictwem internetu wszystkich informacji z tachografu cyfrowego do biura ... » ...więcej
Odpowiedzialny pasażer

Odpowiedzialny pasażer

Obecność pasażera w samochodzie aż w ponad 10% przypadków może być przyczyną dekoncentrac... » ...więcej
Wyścigi w Poznaniu - V runda Kia Lotos Cup

Wyścigi w Poznaniu - V runda Kia Lotos Cup

Rywalizacja o zwycięstwo w wyścigowych serialach Kia LOTOS... » ...więcej
Polecamy porady
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jes... » ...więcej
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest ... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej d... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szyb... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przew... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w ka... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia Komputery