Artykuł pochodzi ze strony www.info-samochody.pl. Oryginał znajdziesz pod adresem:
http://www.info-samochody.pl/artykul,id_m-64,t-testy_zderzeniowe_euroncap___dla_bezpieczenstwa.html
Autor: Marcin Chrapka / Data: 2007-08-03

Testy zderzeniowe EuroNCAP - dla bezpieczeństwa

W ostatnim czasie producenci samochodów kładą duży nacisk na bezpieczeństwo swoich produktów. Prześcigają się w podawaniu informacji o tym jakie to ich samochody są bezpieczne. Przeciętny użytkownik nie ma jednak możliwości weryfikacji podawanych informacji. Z pomocą przychodzi EuroNCAP. Jest to niezależna organizacja zajmująca się oceną bezpieczeństwa pojazdów

EuroNCAP to skrót od European New Car Assessment Programme (czyli Europejski Program Oceny Nowych Samochodów). Ta powstała w 1995 roku organizacja jest finansowana przez rządy niektórych krajów oraz niektórych producentów i organizacje motoryzacyjne z całego świata. A pieniądze są potrzebne, gdyż organizacja ta z własnych funduszy kupuje pojazdy, które poddaje następnie testom zderzeniowym.

Testy zderzeniowe

Zderzenie czołowe Zderzenie czołowe

Głównym sposobem na sprawdzenie bezpieczeństwa pojazdu jest zasymulowanie rzeczywistego wypadku. Takie działanie nazywamy testem zderzeniowym lub z angielskiego Crash-testem.

EuroNCAP przeprowadza kilka rodzajów testów zderzeniowych:

  • Zderzenie czołowe - samochód uderza z prędkością około 64 km/h w nieruchomą, ale odkształcalną przeszkodę o szerokości 40% najszerszej części samochodu (nie wliczając lusterek).
Zderzenie boczne Zderzenie boczne
  • Zderzenie boczne - w drzwi stojącego nieruchomo samochódu uderza jadąca z prędkością 50 km/h platforma z umieszczonym na niej elemencie symulującym inny samochód. Szerokość uderzającego elementu wynosi 1,5 metra. Środek tego elementu powinien uderzyć w punkt w którym znajduje się biodro kierowcy.
  • Uderzenie boczne w słup jadący z prędkością około 29 km/h samochód umieszczony na specjalnej platformie uderza w nieruchomy słup o szerokości 254 mm. Jak stwierdzono około 1/4 śmiertelnych obrażeń ma miejsce właśnie w wyniku tego typu uderzeń.
Uderzenie boczne w słup Uderzenie boczne w słup
  • Test ochrony dzieci jadących w samochodzie - test przeprowadzany podczas testów zderzenia czołowego i bocznego. Polega na umieszczeniu w samochodzie manekinów symulujących dzieci w wieku 1,5 i 3 lat. Dzieci są umieszczane w fotelikach zalecanych przez producenta samochodu.
  • Zderzenie z pieszym - odbywa się seria testów z różnego rodzaju manekinami symulujących uderzenie z prędkością 40 km/h.

Sposób oceny

Każdy z badanych czynników jest oceniany za pomocą gwiazdek (od jednej do pięciu), te z kolei przyznawane są na podstawie potencjalnych obrażeń, których doznałby człowiek jadący w samochodzie (lub pieszy). Oczywiście rolę człowieka w testach zderzeniowych odgrywa specjalny manekin, którego budowa umożliwia precyzyjne zbadanie obrażeń.

Podsumowanie

Od czasu do czasu pojawiają się różnego rodzaju wątpliwości co do sensowności przeprowadzania tego typu testów. Ich podstawą są zwykle twierdzenia, że producenci celowo przygotowują samochód pod konkretne testy zaniedbując inne typy ewentualnych zderzeń.

Nie ulega jednak wątpliwości, że testy EuroNCAP przyczyniły się w dużym stopniu do poprawy bezpieczeństwa podróżujących samochodami. Przykładowo test zderzenia bocznego oraz zderzenia ze słupem, które są przyczyną dużej części śmiertelnych obrażeń, powoduje, że coraz więcej modeli samochodów jest wyposażanych w boczne poduszki powietrzne chroniące m.in. głowy pasażerów przy tego typu uderzeniach.