Artykuł pochodzi ze strony www.info-samochody.pl. Oryginał znajdziesz pod adresem:
http://www.info-samochody.pl/artykul,id_m-45,t-poduszki_powietrzne_ratują_zycie.html
Autor: Łukasz Skupień / Data: 2007-07-23

Poduszki powietrzne ratują życie

Poduszka powietrzna jest elementem wyposażenia samochodu mającym na celu zminimalizowanie skutków wypadku osób podróżujących pojazdem poprzez zamortyzowanie uderzenia ciała (głównie głowy) o elementy pojazdu. Poduszka powietrzna jest to elastyczny odpowiednio ukształtowany worek, który podczas zderzenia w krótkim czasie (rzędu 0,025 sek) napełniany jest gazem (najczęściej azotem). Gaz napełniający poduszkę wystrzeliwany jest pirotechnicznie, a uruchamiany impulsem czujników rozmieszczonych w różnych miejscach pojazdu.

Zadaniem czujników jest rozpoznanie z której strony nastąpiło uderzenie i uruchomienie odpowiednich poduszek powietrznych. W wyniku niewielkiej stłuczki poduszki powietrzne mogą nie zostać uruchomione. Po napełnieniu poduszki wypełniający ją gaz natychmiast z niej uchodzi specjalnie przygotowanymi do tego celu otworami. Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwa jest prawidłowa amortyzacja podczas uderzenia ciałem o poduszkę oraz rozwiązanie to zapobiega uduszeniu się osoby która np. straciła przytomność.

Rodzaje poduszek powietrznych

Czołowa poduszka powietrzna

  • kierowcy umieszczona jest w kole kierownicy
  • pasażera umieszczona jest w desce rozdzielczej na wprost pasażera.

Ma ona za zadaniem jest zabezpieczenie przed uderzeniem np. głową o elementy samochodu oraz amortyzacja ciała kierowcy lub pasażera podczas zderzenia czołowego. Czołowa poduszka powietrzna obecnie w większości marek samochodowych stanowi wyposażenie seryjne.

Boczna poduszka powietrzna

Jej zadaniem jest ochrona ciała poszkodowanego podczas zderzenia bocznego. Umieszczona jest najczęściej w bocznej krawędzi fotela. Stanowi wyposażenie dodatkowe samochodów klasy średniej w klasie wyższej należy do wyposażenia standardowego.

Poduszka powietrzna kolanowa

Zadaniem tego typu poduszek powietrznych jest ochrona kolan kierowcy lub pasażera podczas zderzenia czołowego. Poduszki te umieszczane są pod kolumną kierowniczą lub zespolone są z poduszką czołową pasażera.

Kurtyny powietrzne

Mają za zadanie ochronę ochronę głowy pasażerów samochodu podczas zderzenia bocznego. Umieszczane są w krawędzi dachu samochodu.

Poduszka powietrzna środkowego pasażera tylnej kanapy

Ma ona za zadanie zamortyzowanie skutków zderzenia czołowego osoby siedzącej w środku tylnej kanapy. Umieszczona jest zazwyczaj w kapsule na pasie biodrowym w przypadku gdy nie występuje pas barkowy.

Podsumowanie

W ostatnim czasie zaobserwować można znaczny wzrost samochodów wyposażonych w poduszkę powietrzną. W wielu markach poduszka kierowcy i pasażera stanowi podstawowe wyposażenie pojazdu klasy średniej.

Należy jednak pamiętać, że główną zasadą prawidłowego działania poduszek powietrznych są zapięte pasy bezpieczeństwa oraz o tym, że podróżując z nadmierną prędkością znacznie ograniczamy możliwość prawidłowej ochrony ciała za pomocą poduszki powietrznej. Nawet najlepiej wyposażony samochód nie jest wstanie zastąpić umiejętności i wyobraźni kierowcy.

Podyskutuj na forum

Zapraszamy do dyskusji na naszym forum:

Poduszki powietrzne ratują życie