Artykuł pochodzi ze strony www.info-samochody.pl. Oryginał znajdziesz pod adresem:
http://www.info-samochody.pl/artykul,id_m-16,t-uklad_hamulcowy___podstawowe_informacje.html
Autor: Łukasz Lubas / Data: 2007-05-17

Układ hamulcowy - podstawowe informacje

Układ hamulcowy, jest jednym z najistotniejszych podzespołów samochodu. Jak wiadomo niesprawne hamulce to tylko krok do wypadku. Powinniśmy regularnie sprawdzać ich stan, nie chodzi tu jedynie o właścicieli wyeksploatowanych samochodów - nawet w nowym samochodzie może zdarzyć się problem z układem hamulcowym. Dlatego tak ważne jest regularne jego przeglądanie.

Budowa i rodzaje

Tarcza i klocki hamulcowe

Układ hamulcowy to najprościej rzecz biorąc zbiór urządzeń odpowiedzialnych za zatrzymanie samochodu. Składa się on z następujących podzespołów:

  • pedał hamulca
  • pompa hamulcowa
  • przewód ciśnieniowy
  • przewód elastyczny
  • zaciski hamulcowe

Rozróżniamy dwa rodzaje układów hamulcowych:

  • Podstawowy – inaczej zwany roboczym, jest to najczęściej układ hydrauliczny.
  • Dodatkowy – zwany potocznie hamulcem ręcznym, jest to najczęściej układ dźwigni i cięgien.

Współczesne układy hamulcowe są wyposażone w układy wspomagające podciśnieniowo siłę hamowania, przez co nie trzeba używać dużej siły naciskając na pedał hamulca, jak miało to miejsce w starszych pojazdach. Układ zbudowany jest dwuobwodowo w celu zwiększenia bezpieczeństwa, w momencie uszkodzenia jednego obwodu drugi nadal może swobodnie tłoczyć płyn hamulcowy, choć siła hamowania jest dużo mniejsza.

Zasada działania

Kierujący naciska pedał hamulca w celu zatrzymania samochodu, pompa tłoczy płyn hamulcowy pod ogromnym ciśnieniem, w związku, z czym tłok umiejscowiony w zacisku dociska klocki do tarczy obracającej się wraz z kołem. Samochód wytraca prędkość aż do całkowitego zatrzymania.

W nowych samochodach montowany jest seryjnie system ABS wspomagający hamowanie poprzez odblokowanie blokujących się kół. Więcej o tym systemie można przeczytać w naszym artykule.

Należy pamiętać, że nawet najnowocześniejszy układ hamulcowy musi być regularnie sprawdzany, należy szczególną uwagę zwrócić na:

  • stopień zużycia klocków hamulcowych
  • stopień zużycia tarcz
  • regularną wymianę płynu hamulcowego,

W innym przypadku powinniśmy się liczyć z tym, że hamulce zawiodą nas w najmniej oczekiwanym momencie.

Od dłuższego czasu zasada działania układów pozostała niezmieniona, ale coraz częściej słyszy się o wprowadzeniu hamulców elektrycznych. Byłaby to zapewne rewolucja w tej dziedzinie. Więcej o hamulcach elektrycznych można przeczytać w artykule Hamulce elektryczne – fikcja czy rzeczywistość