Artykuł pochodzi ze strony www.info-samochody.pl. Oryginał znajdziesz pod adresem:
http://www.info-samochody.pl/artykul,id_m-132,t-silnik_rzedowy_i_widlasty___porownanie.html
Autor: Łukasz Skupień / Data: 2007-09-24

Silnik rzędowy i widlasty - porównanie

Decyzja – czy w samochodzie zastosowany będzie silnik rzędowy czy widlasty zależy od wielu kryteriów. Dość ważnym czynnikiem zastosowanego rozwiązania jest ilość miejsca w komoerze silnikowej. Silniki rzędowe są mniej skomplikowane a co za tym idzie tańsze w produkcji – tak więc ich zastosowanie w popularnych samochodach wydaje się najbardziej sensowne – czy jednak silniki V są bez szans?

R-ki

Silnik rzędowy Silnik rzędowy

Silnik rzędowy jest silnikiem o znacznie prostszej konstrukcji. Jego obsługa w porównaniu do silników widlastych jest znacznie prostsza. Oznaczenie silnika rzędowego w polce to R, po czym podaje się liczbę cylindrów np. R5 oznacza silnik rzędowy o 5 cylindrach. Podstawowym i najchętniej stosowanym silnikiem rzędowym jest silnik 4 cylindrowy o pojemności do 2 litrów. Bez trudu mieści się on w komorze silnikowej współczesnych samochodów. Większe siniki wymagają znacznej ilości miejsca co w samochodach gdzie napęd przenoszony jest na przednie koła jest dość skomplikowane gdyż konieczne jest również odpowiednie umieszczenie skrzyni biegów.

V-ki

Brak miejsca w komorze silnikowej przyczynił się do powstania widlastych jednostek napędowych. W silnikach tych cylindry umieszczone zazwyczaj pod kątem 60 lub 90 stopni. Zastosowanie układu V (tak oznaczane są silniki widlaste) powoduje ze silnik jest prawie połowę krótszy od sinika rzędowego o tej samej ilości cylindrów. Rozłożenie cylindrów na boki powoduje również że silniki widlaste są niższe od silników rzędowych. Cechy te powodują ze silniki V6 są idealne do zabudowy w komorach silnikowych nowoczesnych pojazdów.

Silnik widlasty Silnik widlasty

Zastosowanie silnika w układzie V niesie za sobą jednak również pewne utrudnienia. Gdyż silniki te są znacznie bardziej skomplikowane konstrukcyjnie, a co za tym idzie większa jest również ich cena. W silnikach widlastych konieczne jest zastosowanie dwóch głowic oraz podwójnej liczby wałków rozrządu. Sam napęd układu rozrządu jest również znacznie bardziej skomplikowany oraz pochłania więcej energii niż rozrząd silnika rzędowego. Wszystkie te cechy jak również zwiększone straty ciepła powodują mniejszą sprawność silników widlastych w porównaniu z jednostkami rzędowymi.

Wymogi konstrukcyjne

Praca rzędowych 6 cylindrowych jednostek napędowych jest idealna. Nie występuje w nich konieczność wyrównoważania gdyż nie generują ona praktycznie drgań. W jednostkach widlastych natomiast konieczne jest stosowanie elementu wyrównoważającego. W silnikach z cylindrami rozwartymi pod kątem 90 stopni wyrównoważenia dokonuje się za pomocą wałka, a w jednostkach rozchylonych pod kątem 60 stopni drgania tłumione są przez odpowiednio dobrane przeciwwagi i zastosowanie dwumasowego koła zamachowego.

Oba rodzaje silników mają swoje wady i zalety. Zastosowanie, któregoś z nich przynosi zarówno określone korzyści jak i wady. Jednak pomimo bardziej skomplikowanej budowy i droższej produkcji silniki widlaste o pojemności powyżej 2 litrów są znacznie chętniej stosowane w samochodach z poprzecznie umieszczoną z przodu jednostką napędową, która napędza przednie koła.