Artykuł pochodzi ze strony www.info-samochody.pl. Oryginał znajdziesz pod adresem:
http://www.info-samochody.pl/artykul,id_m-100562,t-infiniti_ex30d:_stylistyka,_technologia,_sportowy_charakter…_a_teraz_silnik_diesla.html
Informacja prasowa / Data: 2010-09-07

Infiniti EX30d: stylistyka, technologia, sportowy charakter… a teraz silnik diesla

Informacja prasowa

Infiniti EX30d wprowadza bardziej przyjazny dla środowiska silnik Diesla w układzie V6, pionierskie w klasie technologie bezpieczeństwa oraz rozpoczyna nowy rozdział w ambitnych, europejskich planach najmłodszego, japońskiego producenta luksusowych samochodów klasy performance. Niezmienna pozostaje dynamiczna stylistyka coupé crossover-a EX, jego wyjątkowo bogate wyposażenie standardowe oraz wysokie osiągi, które kuszą nawet najbardziej zagorzałych zwolenników samochodów sportowych.

Pierwsze spojrzenie – najważniejsze cechy EX30d

  • Drugi samochód w gamie Infiniti ze specjalnie opracowanym, trzylitrowym silnikiem Diesla V6 o mocy 238 KM (175 kW)
  • Wyprzedzanie bez najmniejszego wysiłku dzięki najwyższemu w klasie momentowi obrotowemu, wynoszącemu 550 Nm
  • Przyspieszenie 0-100 km/h w 7,9 sekundy; zużycie paliwa tylko 8,5 l/100 km w cyklu mieszanym
  • System inteligentnego napędu na cztery koła i siedmiobiegowa przekładnia automatyczna
  • Najnowszy model Infiniti wyposażony został w system zapobiegania niekontrolowanej zmianie pasa ruchu (LDP - Lane Departure Prevention™), po raz pierwszy zastosowany w samochodzie typu SUV
  • Wersja GT Premium z najnowocześniejszymi technologiami Infiniti w standardzie
  • EX teraz bezpośrednim rywalem dla 34 procent segmentu C - SUV-ów z silnikiem Diesla.

PRZEGLĄD: COUPE CROSSOVER Z DODATKOWĄ SIŁĄ CIĄGU

Infiniti EX30dInfiniti EX30d

Dynamiczny EX zdefiniował na nowo, jak mają wyglądać kompaktowe SUV-y. Jego zaawansowane podwozie zrewolucjonizowało także sposób, w jaki mają się one prowadzić. Bogate wyposażenie standardowe oraz filozofia Doświadczania Pełni Posiadania (Total Ownership Experience) Infiniti przewartościowały i wykreowały na nowo każdy aspekt życia przy pomocy samochodu najwyższej klasy, przeznaczonego dla najbardziej wymagających nabywców. Teraz EX na nowo definiuje pojęcie „bycia pożądanym” w klasie kompaktowych SUV-ów. Tym razem - napędzany nowym, a już cieszącym się uznaniem, silnikiem Diesla, charakteryzyjącym się wyższym momentem obrotowym, a zatem większą siłą ciągu niż jego bezpośredni rywale.

Infiniti EX30d dołącza do modelu EX37 z silnikiem benzynowym V6 i wchodzi do sprzedaży w Centrach Infiniti w całej Europie od lata 2010 r. Ten SUV, inspirowany sportowym coupé jest drugim samochodem Infiniti, napędzanym silnikiem Diesla. Jest to dokładnie ta sama jednostka V6 z wtryskiem bezpośrednim, co w starszym bracie - FX30d, który jest oferowany od czerwca tego roku. Stosowany w crossoverach EX i FX silnik Diesla (oznaczenie V9X), został w głównej mierze stworzony jako jednostka Infiniti. W porównaniu do silnika benzynowego V6 ma on większy zasięg oraz zmniejszoną emisję dwutlenku węgla. Tak jak silnik w każdy modelu Infiniti nowa jednostka charakteryzuje się wysoką kulturą pracy.

Moc nowej jednostki jest doprawdy imponująca i to nie tylko jak na klasę kompaktowych SUV-ów. Maksymalnie nowy diesel V6 dysponuje aż 238 KM, zaś ogromny moment obrotowy - 550 Nm, osiągany już przy 1 750 obr./min przewyższa konkurencyjne, modele Audi, BMW, Mercedesa i Volvo.

Wysokoprężny silnik V6 – rozwijający moment obrotowy płynnie, właściwie reagujący na pedał przyspieszenia i błyskawicznie dostarczający moc - został tak zestrojony, aby brzmiał jak motor benzynowy V6. Dotychczasowy, wpadający w oko sportowy charakter EX-a podkreślono odważnym wyglądem, wnętrzem podporządkowanym kierowcy oraz dobrze rozwiązanym napędem. Tam, gdzie przepisy na to pozwalają, EX30d może rozpędzić się od 0 do 100 km/h już w 7,9 sekundy, osiągając prędkość 221 km/h przy całkowicie otwartej przepustnicy.

Wysokie osiągi idą w parze z wyjątkową wydajnością. Świadczy o tym zużycie paliwa, wynoszące w cyklu mieszanym tylko 8,5 l/100 km. Przy spalaniu w cyklu pozamiejskim na poziomie 7,2 l/100 km duży zasięg X30d zwiększa się jeszcz bardziej, bo aż do 1100 km. W porównaniu do modelu benzynowego EX37, emisja spalin diesla jest niższa i wynosi 224 g/km, chociaż jego moment obrotowy jest większy nawet od moment obrotowego pięciolitrowego silnika benzynowego V8, napędzającego flagowego FX-a.

Na większości rynków ceny EX30d są zbliżone do cen jego benzynowego odpowiednika - modelu EX37. Atutem EX-a jest także fakt, że wiele elementów wyposażenia oferuje w standardzie, podczas gdy konkurenci wymagają za nie dodatkowej opłaty. Ta filozofia została przeniesiona na nowy poziom przez wprowadzenie wersji GT Premium, której wyposażenie jest kompletne, a lista opcji zawiera raptem kilka specjalnych elementów.

Wachlarz standardowych, zaawanansowanych systemów bezpieczeństwa i tych zwiększających komfort wersji GT Premium obejmuje system zapobiegania niekontrolowanej zmianie pasa ruchu (LDP - Lane Departure Prevention™), który zadebiutował w Europie w FX30d, kiedy to po raz pierwszy zastosowano go w SUV-ie. Gdy inne marki zapewniają zaledwie ostrzeżenie o zjeżdżaniu z pasa ruchu, system LDP Infiniti w takiej sytuacji łagodnie interweniuje, żeby przywrócić samochód z powrotem na właściwy pas ruchu, oczywiście jeśli wcześniejsze ostrzeżenia zostały zlekceważone.

Podobnie jak w przypadku FX-a, system LDP jest dostępny tylko w EX-ie z silnikiem Diesla, jako część standardowego pakietu technologii w GT Premium. Wersja ta ma się najlepiej sprzedawać z całej gamy. Ocenia się, że model z silnikiem Diesla będzie stanowić 80 procent EX-ów sprzedawanych w Europie.

EX w Europie – dotychczasowa historia

Infiniti EX30dInfiniti EX30d

EX30d jest najważniejszym modelem dla drugiej fazy cichego podboju europejskiego rynku samochodów luksusowych przez Infiniti oraz autem kluczowym dla planów ekspansji tej japońskiej luksusowej marki. Pierwsza faza, którą rozpoczęła europejska premiera firmy Infiniti w Paryżu w 2008 r., polegała na wprowadzeniu gamy samochodów z silnikami benzynowymi i rozwoju zarówno marki, jak i tworzeniu jej unikalnych przedstawicielstw. Do lipca 2010 r. w 16. państwach europejskich powstało 35 Centrów Infiniti. Wszystkie one swoim nowoczenym wyglądem i luskusowym wnętrzem bardziej przypominają eleganckie hotele niż salony samochodowe.

Od tego czasu jedną piątą samochodów Infiniti sprzedanych w Europie stanowią modele EX37. Europejscy nabywcy EX-a są młodsi niż statystyczni właściciele aut z tego segmentu – mają 51 lat, zwykle są właścicielami lub dyrektorami dużej firmy, posiadają mniejsze rodziny, tylko jedno dziecko. Badania Infiniti pokazują, że 85 procent nabywców traktuje EX37 jako udoskonalenie w stosunku do poprzednio posiadanego samochodu, chociaż 75 procent z nich przeszło z innych marek klasy premum, najczęściej z BMW.

Istotnym faktem jest, że ponad połowa europejskich nabywców EX-a nie posiadała wcześniej samochodu typu SUV, natomiast znaczna część tych, którzy mieli taki samochód, zdecydowało się na zakup EX-a jako samochodu mniejszego od wcześniej posiadanego. Potwierdza to atrakcyjność nie tylko sportowej stylistyki EX, ale także jego rozmiarów. W porównaniu do modeli marki BMW, EX pod względem wysokości jest dokładnie pośrodku pomiędzy istniejącym X3 i Coupé serii 3, natomiast - wyjątkowo jak na kompaktowego SUV-a - jego szerokość odpowiada szerokości Coupé.

Europejscy nabywcy jako największe atuty EX37 wymieniają jego stylistykę, wnętrze, elastyczność silnika i bogate wyposażenie standardowe. Przeważająca większość sprzedanych EX-ów wyposażonych jest w takie elementy jak nawigacja HDD systemu Connectiviti+, inteligentny tempomat (ICC - Intelligent Cruise Control) oraz panoramiczna kamera 360˚, ułatwiająca parkowanie (AVM - Around View Monitor).

Rynek kompaktowych SUV-ów w Europie

Pomimo recesji i załamania się sprzedaży samochodów, rok 2009 był wyjątkowo dobry dla SUV-ów segmentu C w Europie. Poziom sprzedaży wzrósł ze 100 tysięcy do ponad 175 tysięcy, zaś to, co było niszą na rynku, zdominowaną przez jeden model, zyskało zastęp nowych rywali klasy premium. W roku 2009 do BMW X3 dołączyły Audi Q5, Mercedes-Benz GLK oraz Volvo XC60, a także – oczywiście - Infiniti EX37.

Łamiący stereotypy crossover-coupé marki Infiniti swoją wyróżniającą się stylistyką i wysokimi osiągami od razu wywarł wrażenie. Jednakże, oferowany tylko z silnikiem benzynowym, nie miał dużych szans na rynku zdomininowanym przez SUV-y z silnikiem Diesla.

Silnik Diesla V6 poszerza potencjał sprzedaży EX-a sześciokrotnie, a EX30d staje się bezpośrednim rywalem dla 34 procent całego segmentu C – SUV-ów z silnikiemi Diesla.

Największe w Europie rynki kompaktowych SUV-ów to Niemcy, Włochy i Wielka Brytania. Infiniti przewiduje, że na skutek pojawienia się EX30d i innych nowych konkurentów od roku 2012 sprzedaż sektora C SUV-ów zacznie rosnąć.

EX30d kontra rywale

  Infiniti EX Audi Q5 BMW X3 Mercedes GLK Volvo XC60
Model 30d V6 3.0 TDi xDrive 30d 350 CDI D5
Maks. moc 238 KM 240 KM 218 KM 231 KM 205 KM
Maks. moment obrotowy 550 Nm 500 Nm 500 Nm 540 Nm 420 Nm
Maks. prędkość 221 km/h 225 km/h 210 km/h 225 km/h 205 km/h
0-100 km/h 7,9 s 6,5 s 7,4 s 7,3 s 8,9 s
Cykl mieszany 8,5 l/100km 7,5 l/100km 7,4 l/100km 8,1 l/100km 7,0 l/100km
Emisja CO2 224 g/km 199 g/km 196 g/km 212 g/km 184 g/km

EX30d W SZCZEGÓŁACH

V9X – pierwszy silnik Diesla w historii Infiniti

Kiedy podjęto decyzję o wprowadzeniu marki Infiniti na rynek europejski, silnik Diesla uważano za niezbędny. Ale musiała to być jednostka, która potwierdzałaby kluczowe wartości Infiniti i nie ustępowała silnikom benzynowym pod względem oferowanej kierowcy przyjemności z jazdy. Podczas prac badawczych, po sprawdzeniu innych opcji, Alians Infiniti-Nissan-Renault zdecydował się opracować własny, oznaczony fabrycznym kodem V9X, trzylitrowy silnik V6 z układem wtryskowym common-rail i wtryskiwaczami piezo, które podają paliwo pod wysokim ciśnieniem (1 800 barów).

Infiniti EX30dInfiniti EX30d

Od samego początku silnik V9X był projektowany głównie dla Infiniti i przy pracach rozwojowych uwzlędniano przede wszystkim klientów tej marki. Stąd też zdecydowano, że jego blok zostanie wykonany ze zwartego grafitu (żeliwo CGI), co umożliwi uzyskanie niskiej masy i zapewni wysoką kulturę pracy, kojarzoną zwykle raczej z silnikami benzynowymi.

Nowy silnik miał z założenia równie dobrze sprawdzać się w modelach Aliansu z napędem 4x4, przednim i tylnym. Jednak został także specjalnie dostosowany do specyficznych wymogów stawianych samochodom Infiniti. Specjalnie dla tej marki opracowano od podstaw m.in.: blok cylindrów, wał korbowy, kolektor dolotowy, układy wtrysku paliwa i recyrkulacji spalin, turbosprężarka, miska olejowa i kolektor wydechowy. W efekcie silnik V6 w EX30d nawet wygląda zupełnie inaczej niż V9X stosowany w którymkolwiek z modeli Renault i Nissana.

Aby zapewnić konstrukcji silnika odpowiednie wyważenie wału korbowego, trwałość i niezawodność, kąt rozwidlenia cylindrów wynosi w nim 65 stopni, a turbosprężarkę zamontowano w tym rozwidleniu. Głowice cylindrów są wykonane z aluminium, zaś blok ze zwartego grafitu, co zapewnia ogromną sztywność całej konstrukcji przy zachowaniu niewielkiej masy. Zwarty grafit (żeliwo CGI) jest aż do 75 procent sztywniejszy niż żeliwo szare, a wykonany z niego blok silnika EX30d ma masę niższą o 22 procent.

Naturalna sztywność ma ogromne znaczenie dla uzyskania wysokiej kultury pracy silnika, bez konieczności stosowania dodatkowych rozwiązań konstrukcyjnych zwiększających masę, takich jak usztywniające żebra lub wałki równoważące. Silnik Infiniti EX30d podczas pracy na biegu jałowym i pod stałym obciążeniem niemal nie wytwarza wibracji i jest wyjątkowo cichy, zaś dźwięk emitowany przez tę jednostkę podczas intensywnego przyspieszania to brzmienie prawdziwie sportowego V6.

Turbosprężarka ze zmienną geometrią łopatek zwiększa moc do 238 KM przy 3 750 obr./min, sprawiając, że jest to jeden z najmocniejszych dostępnych obecnie silników Diesla z pojedynczym doładowaniem. Maksymalny moment obrotowy - 550 Nm, osiągany już przy 1 750 obr./min, jest wyższy niż w konkurencyjnych modelach.

EX w wersji benzynowej

V9X - silnik Diesla V6 kontynuuje tradycję innowacyjnych silników Infiniti, które mają przede wszystkim zapewniać przyjemność z jazdy. Potężny silnik benzynowy V6 o pojemności 3,7 litra w modelu EX37 jest doskonale znany na całym świecie nie tylko ze względu na płynność pracy przy wysokich obrotach i dźwięk wydechu, ale także z powodu zastosowania technologii VVEL. System zmiennych faz rozrządu i zmiennego stopnia otwarcia zaworów (ang. Variable Valve Event and Lift) nieustannie dostosowuje stopień otwarcia zaworów, zapewniając większą wydajność silnika, wyższy moment obrotowy i niższą emisję spalin w porównaniu z tradycyjnymi systemami otwierania zaworów. Ten wyjątkowy silnik bez wysiłku osiąga 7 500 obr./min, ciesząc każdego entuzjastę motoryzacji swoim poruszającym brzmieniem i ostrymi reakcjami na dodanie gazu.

Ta jednostka, wyposażona w dwa wałki rozrządu i 24 zawory, dostarcza moc 320 KM przy 7 000 obr./min i osiąga maksymalny moment obrotowy 360 Nm przy 5 200 obr./min, zapewniając EX-owi osiągi, które mogą zawstydzić wielu właścicieli samochodów sportowych: przyśpieszenie od 0 do 100 km/h w 6,4 sekundy i maksymalna prędkość 240 km/h.

Podobnie jak EX30d, EX37 jest standardowo wyposażany w siedmiobiegową przekładnię automatyczną Infiniti. Pchnięcie dźwigni w lewo uruchamia tryb jazdy sportowej („DS” - drive sport), który wyłącza dwa najwyższe biegi i oferuje precyzyjną, ręczną zmianę biegów na przykład podczas szybkiej jazdy po górskich przełęczach.

Porównanie silników modeli EX

  EX30d EX37
Paliwo olej napędowy benzyna
Silnik V6, 2993 cm3 V6, 3696 cm3
Maksymalna moc 238 KM przy 3750 obr/min 320 KM przy 7000 obr/min
Maks. moment obrotowy 550 Nm przy 1750 obr/min 360 Nm przy 5200 obr/min
Maksymalna prędkość 221 km/h 240 km/h
0-100 km/h 7,9 s 6,4 s
Zużycie paliwa (cykl mieszany) 8,5 l/100km 11,3 l/100km
Emisja CO2 224 g/km

265 g/km

Stylistyka zewnętrzna

Wygląd EX-a nie ma nic wspólnego z tradycyjnym pudełkowatym nadwoziem samochodów terenowych. Wiele zaś zawdzięcza opływowemu i sportowemu coupé. Ze swoją długą maską i ostro opadającą linią dachu, jego wygląd to czysta siła - cecha, kóra dokładnie odzwierciedla charakterystykę jazdy EX-a.

Infiniti EX30dInfiniti EX30d

Znak rozpoznawczy Infiniti – grill chłodnicy z podwójnym łukiem doskonale łączy  miękkość krawędzi i płynność konturów. Ksenonowe reflektory o wyszukanym kształcie również potwierdzają przynależność do rodziny Infiniti, ale w EX-ie są przesunięte nad nadkola, wizualnie wypychając nos naprzód i nasycając stylistykę dynamiką.

Chromowane listwy przyokienne wzmacniają wygląd coupé i dają silną, charakterystyczną linię z tyłu, gdzie okno wznosi się do góry, tworząc trójkątny słupek C. Tylne przyciemniane szyby i eleganckie, 18-calowe felgi aluminiowe czynią jego wygląd jeszcze bardziej wyszukanym, natomiast światła z diodami LED i zintegrowany spojler wyróżnają tył. Jako opcja dostępne są też relingi dachowe.

EX jest crossoverem-coupé, dzięki czemu jego parametry aerodynamiczne są dużo bliższe parametrom niskiego i opływowego coupé niż pudełkowatego SUV-a. Jego dużo niższa niż u rywali linia dachu nie tylko podkreśla nisko umieszczony środek ciężkości, wyraźnie zwiększając dynamikę, ale także przyczynia się do tego, że współczynnik oporu aerodynamicznego EX-a wynosi jedynie 0,33.

Dobry wygląd nadwozia na wiele lat gwarantuje samonaprawiająca się zewnętrzna powłoka lakiernicza Infiniti (Scratch Shield). Ta unikalna technologia Infiniti zapewnia, że błyszcząca karoseria pozostanie nieskazitelna dzięki elastycznej żywicy w górnej części powłoki, która - poddana działaniu wysokich temperatur - „wypełnia” drobne zadrapania. Samochód Infiniti z powłoką Scratch Shield wykazuje do pięciu razy mniej zadrapań niż tradycyjny lakier, wystawiony na działanie tych samych warunków.

EX30d można bez trudu rozpoznać po przeprofilowanym przednim zderzaku, który zawiera dodatkowe wloty powietrza. Ich wprowadzenie wiąże się z odmiennymi wymaganiami chłodzenia nowego silnika. Jest to jedyna zmiana zewnętrzna w uznawanej za ponadczasową i wyjątkowo niebanalną stylistyce tego crossovera-coupé.

Konstrukcja mechaniczna

Stylistyka EX sugeruje sportowe coupé i samo auto skonstruowano tak, żeby prowadziło się właśnie jak sportowe coupé. Swoją doskonałą reakcją na pedał przyspieszenia, zwrotnością i brzmieniem oraz świetnymi osiągami gwarantuje kierowcy dużo satysfakcji, a także komfort i wyrafinowanie, odpowiadające statusowi samochodu luksusowego.

Udało się to osiągnąć między innymi dzięki szerokiemu zastosowaniu w EX-ie lekkich materiałów, które sprawiają, że jest on jednym z najlżejszych w swojej klasie. Aluminium znalazło swoje zastosowanie w wielu elementach zawieszenia, ale także w pokrywie silnika EX37 i EX30d, natomiast z tyłu wykorzystano żywicę.

W EX-ie zastosowano platformę podwoziową FM drugiej generacji, w której kompaktowy silnik V6 umieszczony jest w pozycji „front midship” - czyli z przodu samochodu, ale jak najniżej i jak najdalej, jak to tylko możliwe od przodu auta. Taka konstrukcja obniża środek ciężkości i zapewnia lepszy rozkład masy przód-tył.

W pełni niezależne zawieszenie wykorzystuje konstrukcję dwuwahaczową z przodu, z tyłu zaś wielowahaczową, zamontowaną na ramie pomocniczej. Dzięki niezwykle sztywnej konstrukcja nadwozia, EX zarówno w wersji benzynowej, jak z silnikiem Diesla jest zwrotny, dobrze trzyma się nawierzchni i zapewnia wyjątkowo przyjemną jazdę. Parametry jezdne poprawia zastosowanie zaawanasowanych amortyzatorów o zwiększonej wydajności z systemem Dual Flow Path, które przy niskich prędkościach redukują wibracje i zwiększają komfort jazdy.

Zalety inteligentnego układu napędu na cztery koła, gwarantującego doskonałą przyczepność EX-a we wszystkich warunkach drogowych i na wszystkich nawierzchniach, idą w parze z jego słynnym, sportowy stylem prowadzenia. Są one zasługą zaawansowanego systemu elektronicznego sterowania napędem na wszystkie koła Infiniti - ATTESA E-TS (Advanced Total Traction Engineering System for All Electronic Torque Split).
 
Mózg systemu nieustannie analizuje sytuację tak, aby znaleźć idealny rozdział momentu obrotowego po to, by samochód miał większą przyczepność na śliskich nawierzchniach, nie pogarszając przy tym właściwości jezdnych charakterystycznych dla napędu na tylne koła na nawierzchniach suchych. System ten pozwala nawet na nieco nadsterowności, aby jazda z nim była bardziej sportowa.

Moment obrotowy może być rozdzielany na różne sposoby: od 100 procent na tył aż po rozdział przód-tył w proporcjach 50/50. Przekazanie mocy tylko na koła o większej przyczepności gwarantuje również zaawansowany system elektronicznej kontroli stabilności (ESP - Electronic Stability Program). Dzięki niemu samochód zachowuje się dynamicznie na szosach i znakomicie radzi sobie podczas jazdy po śniegu, piasku czy błocie.

Skuteczne hamowanie gwarantują wentylowane tarcze hamulcowe na wszystkich kołach. Wspomaganie kierownicy uzależnione jest od prędkości pojazdu, co zapewnia łatwiejsze prowadzenie zarówno przy wysokich, jak i niskich prędkościach.

System zapobiegania niekontrolowanej zmianie pasa ruchu

Infiniti EX30dInfiniti EX30d

Najlepiej sprzedające się wersje EX-a o nazwie Premium są wyposażane w elementy „Tarczy Bezpieczeństwa” Infiniti. „Tarcza Bezpieczeństwa” to szeroki termin określający pakiet technologii, mających na celu tak przeciwdziałanie wypadkom, jak i ograniczenie ewentualnych szkód oraz obrażeń. Wraz z wprowadzeniem modelu EX30d wykonano ważny krok w rozwoju tych technologii. Samochód ten po raz pierwszy wyposażono bowiem w system zapobiegania niekontrolowanej zmianie pasa ruchu (LDP – Lane Departure Prevention). W odróżnieniu od systemów stosowanych przez konkurentów, które jedynie ostrzegają kierowcę, że zjeżdża z wyznaczonego pasa ruchu, ten stosowany w Infiniti ingeruje, jeśli takie ostrzeżenia są ignorowane.

System LDP wykorzystuje kamerę umieszczoną w obudowie lusterka, aby „czytać” oznakowanie drogi. System LDP wykrywa, gdy samochód przesuwa się poza wyznaczony pas. Informuje o tym kierowcę sygnałem dźwiękowym i migającą kontrolką. Dopiero ruch kierownicą lub włączenie kierunkowskazów mogą anulować działanie systemu. Jeśli ostrzeżenia są ignorowane, system sam delikatnie przyhamowuje koła po jednej stronie samochodu, aby uzyskać efekt zbaczania z kursu i ułatwić powrót pojazdu na właściwy pas ruchu. System LDP działa tylko przy prędkościach powyżej 72 km/h i musi być aktywowany przez kierowcę przy każdym uruchomieniu silnika za pomocą przycisku na kierownicy. System ostrzegawczy natomiast jest włączany automatycznie, ale jego działanie można zaprogramować w ten sposób, aby dostosować go do różnych kierowców i różnorodnych sytuacji drogowych.

System LDP, który został zaprojektowany, aby ograniczać ryzyko wypadku spowodowanego przez nieuważną jazdę lub senność kierowcy, stanowi dodatkowy ważny element znacznie zwiększający bezpieczeństwo podróżowania EX30d. Połowa wszystkich wypadków w Europie zaczynających się od niekontrolowanej zmiany pasa ruchu to skutek braku koncentracji kierowcy, albo zaśnięcia za kierownicą.

Ta unikalna technologia Infiniti jest po raz pierwszy dostępna w samochodzie tej klasy w Europie. Jest wyposażeniem standardowym wersji Premium z silnikiem Diesla, ale zostanie również wprowadzona do wersji benzynowych.

Inne elementy „Tarczy Bezpieczeństwa” wchodzące w skład standardowego wyposażenia wersji Premium (zarówno modeli z silnikami benzynowymi, jak i z wysokoprężnymi) to inteligentny tempomat (ICC - Intelligent Cruise Control) z pełnym zakresem prędkości, inteligentne wspomaganie hamowania (IBA - Intelligent Brake Assist) i system ostrzegania przed kolizjami z przodu (FCW - Forward Collision Warning).

Aktywowanie inteligentnego tempomatu zapewnia zachowanie bezpiecznej odległości od pojazdu znajdującego się z przodu. Ponadto nad bezpieczeństwem czuwają systemy inteligentnego wspomagania hamowania i ostrzegania przed kolizjami z przodu. Nie tylko na bieżąco ostrzegają kierowcę o zbyt małej odległości od poprzedzającego pojazdu, ale także utrzymują w gotowości potężne tarcze hamulcowe, umożliwiając awaryjne hamowanie, gdy tylko będzie ono konieczne.

Stylistyka wnętrza

Wnętrze EX przypadnie do gusty kierowcy i pasażerom zarówno ze względu na jego luksus, piękne elementy wykończenia i wyposażenia, jak i z powodów praktycznych. Podporządkowanie kabiny potrzebom kierowcy z pewnością podbije serce osoby siedzącej za kierownicą.

Przednie fotele są wyprofilowane w ten sposób, aby zapewniać maksymalny komfort i idealne trzymanie. We wszystkich modelach są one elektrycznie regulowane, gwarantując, że każdy kierowca – niezależnie od wzrostu czy tuszy - zawsze znajdzie idealną dla siebie pozycję. Aby podkreślić koncepcję kokpitu, przeznaczona dla kierowcy część kabiny sprawia wrażenia „wydrążonej”. Wszystkie elementy deski rozdzielczej zostały zaprojektowane tak, aby były czytelne i proste w użyciu. Dla marki Infiniti jest to niezwykle istotny aspekt budowania samochodów. EX jest standardowo otwierany przez inteligentny kluczyk, zaś silnik jest uruchamiany naciśnięciem przycisku. Inteligentny kluczyk to bardzo wygodne rozwiązanie – kierowca nie musi go nigdy wyciągać z kieszeni czy torebki.

Infiniti EX30dInfiniti EX30d

Szeroka konsola centralna swoją harmonijną elegancją i precyzyjnym wykończeniem nawiązuje do stylistyki zewnętrznej. Kolorowy wyświetlacz jest podniesiony, aby był lepej widoczny. Jak w każdym Infiniti zegar jest analogowy. Kierownica i dźwignia zmiany biegów zostały obszyte skórą, zaś standardowe wykończenie czarnym lakierem i aluminium stanowi doskonałe ucieleśnienie filozofii nowoczesnego luskusu marki Infiniti. Bardziej klasyczny wygląd oferuje wykończenie bogatym drewnem klonowym, które jest opcją dla wersji GT i GT Premium.

Nawet przy wszystkich miejscach zajętych EX oferuje duży, praktyczny bagażnik, który dodatkowo można powiększyć dzięki 45-litrowemu schowkowi pod podłogą. Gdy trzeba przewieźć większy ładunek, EX wyciąga asa z rękawa – otóż każda część dzielonej tylnej kanapy może być zdalnie opuszczona lub podniesiona jednym naciśnięciem przycisku.

Elementy wyposażenia

Wysokoprężny EX30d i benzynowy EX37 są dostępne w trzech wersjach, oferujących wyjątkowe wyposażenie. Jak w całej gamie Infiniti, dostępnych jest tylko kilka opcji, zaś wersje GT Premium obejmują wszystkie najpopularniejsze elementy wyposażenia w standardzie.

Oto elementy wyposażenia, montowane standardowo w każdym EX:

Bezpieczeństwo

  • 6 poduszek powietrznych (przednie poduszki powietrzne kierowcy i pasażera; dwukomorowe boczne poduszki powietrzne, chroniące osobno biodra i klatkę piersiową z przodu; kurtyny powietrzne przednie i tylne)
  • aktywne zagłówki przednich foteli
  • czujnik deszczu i czujnik zmierzchu
  • lusterko wsteczne z funkcją automatycznego przyciemniania
  • tempomat
  • ogranicznik prędkości
  • system ISOFIX na tylnych siedzeniach umożliwiający montowanie fotelików dziecięcych

Technologia na pokładzie

  • kolorowy wyświetlacz centralny z wielofunkcyjnym sterownikiem Infiniti
  • przednie i tylne czujniki parkowania z wyświetlaczem
  • system nagłośnieniowy z 7 głośnikami
  • odtwarzacz płyt CD, obsługujący formaty MP3 i WMA, z Infiniti Music Boxem o pojemności 2 GB
  • połączenie USB/iPod i wejście AUX-RCA
  • technologia Bluetooth® do komunikacji z telefonami komórkowymi i korzystania z poleceń głosowych
  • bezprzewodowy transfer muzyki - Bluetooth® audio streaming
  • inteligentny kluczyk ( I-Key) z funkcją otwierania bagażnika
  • elektryczne szyby we wszystkich drzwiach z funkcją automatycznego zamykania inteligentnym kluczykiem (I-Key)

Komfort i wygoda

  • elektryczna regulacja fotela kierowcy w ośmiu kierunkach
  • elektryczna regulacja fotela pasażera w czterech kierunkach
  • ręczna regulacja podparcia odcinka lędźwiowego w fotelu kierowcy
  • wielofunkcyjna kierownica
  • kierownica i dźwignia zmiany biegów obszyte skórą
  • wykończenie wnętrza: czarny lakier i aluminium
  • system oświetlenia sekwencyjnego
  • system wyłączania oświetlenia z opóźnieniem
  • analogowy zegar Infiniti
  • adaptacyjna klimatyzacja dwustrefowa z automatyczną recyrkulacją powietrza
  • nawiew klimatyzacji na tył
  • podświetlane lusterka w osłonach przeciwsłonecznych (dla kierowcy i pasażera)
  • elektrycznie składane i podnoszone oparcie siedzenia tylnego, dzielone w stosunku 2/3-1/3
  • roleta bagażnika oraz wielofunkcyjna siatka oddzielająca część ładunkową

Elementy zewnętrzne

  • 18-calowe, ośmioramienne felgi aluminiowe
  • lusterka zewnętrzne w kolorze karoserii
  • podgrzewane i elektrycznie składane lusterka zewnętrzne
  • przyciemniane szyby tylne
  • reflektory ksenonowe z systemem doświetlania zakrętów (AFS - Adaptive Front-lighting System) oraz automatyczną regulacją wysokości i spryskiwaczami
  • przednie i tylne światła przeciwmgielne
  • tylne lampy z diodami LED
  • samonaprawiająca się zewnętrzna powłoka lakiernicza (Scratch Shield)

Opcje dostępne dla EX30d i EX37 obejmują: lakier metalizowany, polerowane aluminiowe relingi dachowe oraz system Connectiviti+, zawierający nawigację HDD, Music Box sterowany głosem, ekran dotykowy o wysokiej rozdzielczości oraz kamerę cofania.

Modele wersji GT mają ponadto:

  • kolumnę kierownicy z elektryczną regulacją wysokości i oddalenia
  • tapicerkę skórzaną
  • elektryczną regulację fotela kierowcy w dziesięciu kierunkach
  • elektryczną regulację fotela pasażera w ośmiu kierunkach
  • elektryczną regulację podparcia odcinka lędźwiowego w fotelu kierowcy
  • pamięć ustawienia fotela kierowcy, koła kierownicy i lusterek bocznych, połączone z pamięcią inteligentnego kluczyka (I-Key)
  • podgrzewane fotele kierowcy i pasażera z przodu
  • wieszak na marynarkę zintegrowany z zagłówkiem fotela kierowcy
  • przechylanie lusterek bocznych podczas cofania

Opcje dla EX30d GT i EX37 GT obejmują: nawigację HDD i Music Box systemu Connectiviti+ z ekranem dotykowym o wysokiej rozdzielczości i kamerą cofania, okno dachowe otwierane elektycznie, system nagłośnieniowy Bose® Premium Sound System z 11 głośnikami (tylko z systemem Connectiviti+), listwy wykończeniowe wnętrza z ręcznie barwionego drewna klonowego, polerowane aluminiowe relingi dachowe i lakier metalizowany.

Modele wersji GT Premium mają ponadto:

  • system zapobiegania niekontrolowanej zmianie pasa ruchu (LDP - Lane Departure Prevention, tylko z silnikiem Diesla V6 o pojemności 3,0 litra)
  • inteligentny tempomat (ICC - Intelligent Cruise Control) z pełnym zakresem prędkości i inteligentne wspomaganiem hamowania (IBA - Intelligent Brake Assist)
  • wyświetlacz centralny z ekranem dotykowym wysokiej rozdzielczości i wielofunkcyjnym sterownikiem Infiniti (Infiniti Controller)
  • panoramiczną kamerę 360°, ułatwiającą parkowanie (AVM - Around View Monitor
  • system nawigacji HDD z dyskiem o pojemności 30 GB z tunerem RDS-TMC (Traffic Message Channel), przewodnikami Michelin i bazą danych użytecznych miejsc w 3D
  • system nawigacji satelitarnej z funkcją sterowania głosem
  • odtwarzacz płyt CD i DVD, obsługujący formaty MP3, WMA, DivX z Infiniti Music Boxem o pojemności 10 GB, wspomagany bazą danych Gracenote®

Opcje dla wersji GT Premium modelu EX30d i wersji GT Premium modelu EX37 obejmują okno dachowe otwierane elektycznie, system nagłośnieniowy Bose® Premium Sound System z 11 głośnikami, listwy wykończeniowe wnętrza z ręcznie barwionego drewna klonowego, polerowane aluminiowe relingi dachowe i lakier metalizowany.

Connectiviti

Connectiviti+ jest jednym z najbardziej kompleksowych i przyjaznych dla użytkownika samochodowych systemów multimedialnych na świecie. Zawiera między innymi sterowaną głosem nawigację z twardym dyskiem o pojemności 30 GB.

System Connectiviti+ jest elementem standardowym we wszystkich modelach wersji Premium. Oferuje trójwymiarową grafikę na 8-calowym ekranie dotykowym o wysokiej rozdzielczości. Dzięki temu wyświetlane na ekranie wizualizacje użytecznych miejsc (POI) i skrzyżowań są wyjątkowo czytelne. Innym elementem ułatwiającym nawigację jest dostęp do ekskluzywnych Przewodników Michelin – Zielonego i Czerwonego, zawierających kompleksowe informacje na temat restauracji, usług i atrakcji turystycznych 20. głównych miast europejskich. System umożliwia wybór trasy o szczególnych walorach krajobrazowych, zaś informacje o ruchu drogowym dostarczane są w czasie rzeczywistym za pośrednictwem tunera RDS-TMC zapewniają natychmiastową korektę trasy, aby uniknąć korków. W zależności od kraju system obejmuje także automatyczne ostrzeganie przed fotoradarami i sygnalizacją świetlną (przed czerwonym światłem) oraz wyszukiwanie celu według kodu pocztowego.

Ekran może być wykorzystywany do oglądania filmów DVD, ale tylko podczas postoju samochodu i gdy zaciągnięty jest hamulec ręczny. Na ekranie można również wyświetlać obrazy i fotografie, zapisane w formatach JPEG i DIVX.

System Connectiviti+ zawiera Music Box o pojemności 10 GB, umożliwiającej przechowywanie muzyki nawet z 300 płyt CD. Zintegrowana z twardym dyskiem muzyczna baza danych Gracenote pozwala na szczegółowe opisanie wszystkich nagrań. Port USB pozwala podłączyć np. iPod-a lub inny odtwarzacz MP3, którego bateria jest wówczas automatycznie ładowana. System Connectiviti wyświetla także informacje o utworze, albumie i wykonawcy. Również obsługa podłączonego do systemu iPod-a jest prosta – można to robić używając przycisków na wielofunkcyjnej kierownicy, która jest wyposażeniem standardowym. Inne urządzenia mogą być podłączone do systemu nagłośnienia przez wejście AUX lub za pomocą bezprzewodowego transferu muzyki (Bluetooth audio streaming).

Bluetooth ułatwia też podłączenie i obsługę telefonu. System Connectiviti pozwala na pełną integrację telefonu komórkowego i głosowe sterowanie jego funkcjami.

Obsługa systemu przy pomocy głównego wielofunkcyjnego sterownika Infiniti (Infiniti Controller) w najmniejszym stopniu nie przypomina zgadywanki, a ekran dotykowy, przyciski na kierownicy i system sterowania głosem to kolejne dowody dbałości Infiniti o wygodę i funkcjonalność.

Standardowy system Connectiviti, jak ten montowany w modelach EX i EX GT, zawiera większość tych elementów – choć bez nawigacji, to z 7-calowym ekranem, Music Boxem o pojemności 2 GB, na który mogą być automatycznie kopiowane utwory z płyt CD, zarówno w formacie MP3 jak i WMA.

ŻYCIE Z INFINITI FX30d

Bezpieczeństwo

Wysoki poziom bezpieczeństwa biernego był priorytetem już na etapie projektowania. W rezultacie EX ma komplet sześciu poduszek powietrznych, z przednimi poduszkami dwustopniowymi typu dual-stage, czujnikami zapięcia pasów i czujnikiem obecności pasażera na prawym fotelu. Przednie fotele wyposażone są w poduszki chroniące biodra i klatkę piersiową, natomiast kurtyny powietrzne, obejmujące swoim zasięgiem pasażerów przednich foteli i tylnej kanapy, stanowią ochronę przed uderzeniami bocznymi.

Infiniti dokłada wszelkich starań, aby wprowadzać kolejne innowacyjne rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa aktywnego. Teraz są to nowe systemy pod wspólnym hasłem „Tarcza Bezpieczeństwa”. Mają one przede wszystkim pomagać kierowcy uniknąć wypadku. EX30d, wyposażony po raz pierwszy w Europie w system zapobiegania niekontrolowanej zmianie pasa ruchu, wyznacza nowy standard bezpieczeństwa, jakiemu nie może sprostać żaden inny SUV.

Jakość

Nazwa Infiniti nie przez przypadek jest synonimem jakości samochodu. W Japonii, na linii produkcyjnej zakładu Tochigi, każdy pojazd – a nie tylko co dziesiąty – jest laserowo skanowany, aby upewnić się, że przerwy między elementami nadwozia mieszczą się w bardzo niewielkich zakresach tolerancji.

Podczas prac projektowych i w fazie rozwojowej, nowe modele są wnikliwie testowane nie tylko na torze Infiniti na wyspie Hakkaido, ale także na obiektach testowo-wyścigowych Tochigi i Motegi. W Arizonie Infiniti dysponuje także olbrzymią bazą (o powierzchni 12,34 milionów metrów kwadratowych) do testów podczas upałów.

Testowanie każdego modelu w najsurowszych warunkach i na dystansie tysięcy kilometrów zapewnia wytrzymałość samochodów, a ich właścicielom daje pewność dokonania dobrego wyboru.

Doświadczanie pełni posiadania

Doświadczanie pełni posiadania (Total Ownership Experience) to system doprowadzony do perfekcji. Stawia on właściciela samochodu Infiniti na pierwszym planie, zapewniając mu VIP-owską obsługę. Jest to zawsze indywidualne podejście do zaspakajania potrzeb właścicieli, stosowane na każdym etapie – od wyboru, przez zakup aż po eksploatację samochodu Infiniti.

Centra Infiniti nie przypominają salonów innych marek. Są one uosobieniem „nowoczesnego luksusu”. Zbudowano je z rozmachem, ponieważ mają zachwycać wyglądem i wyposażeniem technicznym, ale także gościnnością i relaksującą atmosferą. Do tej pory w 16. europejskich krajach otwarto 35 Centrów, a wkrótce dołączą do nich kolejne.

Źródło: Infiniti, fot. Infiniti