Artykuł pochodzi ze strony www.info-samochody.pl. Oryginał znajdziesz pod adresem:
http://www.info-samochody.pl/artykul,id_m-100283,t-volvo_trucks_prezentuje_swoje_zaangazowanie_w_ochrone_środowiska_w_umeå.html
Informacja prasowa / Data: 2009-10-16

Volvo Trucks prezentuje swoje zaangażowanie w ochronę środowiska w Umeå

Informacja prasowa

Fabryka kabin Volvo Trucks w Umeå wkrótce będzie całkowicie neutralna pod względem emisji CO2. Cel ten jest osiągany poprzez zastępowanie propanu eterem dimetylowym (DME) oraz redukcję zużycia energii, polegającą na wykorzystaniu zimnych wód podziemnych do chłodzenia urządzeń przemysłowych. Jednocześnie dokonano daleko idącej modernizacji lakierni, która dzięki temu stałą się jedną z najbardziej ekologicznych i energooszczędnych lakierni na świecie.

W związku z odbywająca się w dniach 14-16 października w Umeå w Szwecji, konferencją ministrów państw europejskich, Volvo Trucks zaprezentowało swoje wyjątkowo skuteczne działania proekologiczne w fabryce kabin w Umeå. Od kilku lat Volvo inwestuje znaczne środki w zwiększenie sprawności energetycznej tego zakładu. Wszystko po to, by w ciągu kilku następnych lat fabryka stała się neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla i korzystała z lokalnie wytwarzanej energii. W ciągu ostatniej dekady zużycie energii spadło o 30 procent, w przeliczeniu na wyprodukowaną kabinę, przy jednoczesnym rekordowym wzroście produkcji.

Sukces proekologicznych działań w Umeå zainspirował Volvo Trucks do skorygowania swoich celów środowiskowych, które obecnie zakładają m.in., że wszystkie duże zakłady produkcyjne firmy muszą do 2010 r. osiągnąć neutralność pod względem emisji CO2.

- Umeå jest dla nas wzorem i symbolem naszego zaangażowanie w ochronę środowiska. Fabryka ta od wielu lat prowadzi wyjątkowo skuteczną politykę proekologiczną, opracowuje nowatorskie rozwiązania i udowadnia, że zaangażowanie to może być korzystne zarówno dla środowiska, jak i firmy - mówi Lars Mårtensson, dyrektor ds. ochrony środowiska w Volvo Trucks.

O połowę mniejsze zużycie propanu

Obecnie około 90 procent energii zużywanej przez fabrykę pochodzi ze źródeł odnawialnych. Celem jest osiągnięcie poziomu 100 procent. Ze 106 GWh energii zużytej w Umeå w 2008 r., 13 procent nadal pochodzi z propanu, chociaż w porównaniu do roku 2006 zużycie tego gazu spadło o połowę. Propan wykorzystywany do opalania pieców lakierniczych został zastąpiony energią dostarczaną z ciepłowni i obecnie jest jedynym rodzajem paliwa kopalnego używanym w fabryce. Energia z ciepłowni zastąpiła również olej opałowy, dzięki czemu emisja CO2 została zredukowana o 8000 ton rocznie. Aktualne zużycie energii odnawialnej osiąga poziom 80 GWh rocznie. Wykorzystywany wciąż propan jest zastępowany DME pozyskiwanym z biomasy. Jest to wspólne przedsięwzięcie uniwersytetu w Umeå oraz Umeå Energi, Ö-vik Energi i Volvo Trucks. - Projekt wdrażania DME jest dobrym przykładem efektywnej współpracy przy poszukiwaniu realistycznych rozwiązań pomiędzy środowiskami naukowymi, przemysłem i społeczeństwem - kontynuuje Lars Mårtensson.

Chłodzenie zimną wodą podziemną

Najbardziej radykalne oszczędności energii dotyczą fabrycznego sytemu chłodzenia. W pobliżu rzeki Ume i fabryki Volvo płynie podziemna rzeka, w której woda ma stałą, bardzo niską temperaturę, zarówno zimą, jak i latem. Lodowata woda z tej rzeki jest pompowana dwukilometrowym rurociągiem do fabryki i wykorzystywana w różnego rodzaju systemach chłodzących, zastępując klasyczne chłodnie, w których wcześniej stosowano np. freon. Największym odbiornikiem wody chłodzącej jest instalacja osuszania powietrza tłoczonego do kabin lakierniczych. Po raz pierwszy zimna woda spod ziemi popłynęła do fabryki rok temu. Równoważna wydajność wodnego systemu chłodzenia to 3000 kilowatów.

Najbardziej proekologiczna lakiernia na świecie

Działania na rzecz realizacji celów środowiskowych doprowadziły również do zredukowania zużycia energii i emisji zanieczyszczeń w lakierni. W ramach kilkuetapowego projektu zmodernizowano wydział lakierniczy i usprawniono proces lakierowania. Rezultatem jest zmniejszenie zużycia farb i rozpuszczalników oraz emisji zanieczyszczeń do atmosfery. W 1988 r. na każdy metr kwadratowy lakierowanej powierzchni kabiny przypadało około 70 gramów rozpuszczalników emitowanych do otoczenia. Dzisiaj emisja ta nie przekracza 10 gramów i jest o wiele niższa od obowiązującego w Unii Europejskiej limitu 55 gramów na metr kwadratowy.

- Obecnie mamy najczystszą lakiernię na świecie pod względem emisji rozpuszczalników do atmosfery i naszym celem jest utrzymanie tej czołowej pozycji - mówi Anders Olausson, dyrektor zakładu produkcyjnego Volvo Trucks w Umeå. - Chcemy kontynuować nasze wysiłki, by osiągnąć równie wysoką pozycję pod względem emisji innych zanieczyszczeń i zużycia energii. Widzimy, że to co robimy służy środowisku, a także zwiększa opłacalność produkcji - konkluduje Olausson.

Fakty

Volvo Trucks Umeå

  • Zakład Volvo Trucks w Umeå, w północnej Szwecji, produkuje kabiny do samochodów ciężarowych Volvo FH i FM.
  • Wielkość produkcji w 2008 r.: 62 000 kabin
  • Liczba pracowników: 1300
  • Zdolność produkcyjna: 90 000 kabin przy pracy trzyzmianowej
  • Powierzchnia całkowita: 300 000 m²
  • Powierzchnia ogrzewana: 163 000 m²
  • Całkowite zużycie energii w 2008 r.: 106 GWh

Działania na rzecz zredukowania energochłonności:

Projekt „Ice-River Cooler", zrealizowany przez Volvo Trucks we współpracy z przedsiębiorstwem wodociągowym z Umeå, UMEVA. Rezultatem projektu są korzyści dla środowiska oraz znaczne oszczędności kosztów zarówno w obszarze inwestycji, jaki bieżącej działalności.

Inne rozwiązania zmniejszające zużycie energii w fabryce:

  • Energooszczędne silniki elektryczne.
  • Wentylatory i pompy sterowane częstotliwościowo.
  • Inteligentne oświetlenie pomieszczeń.
  • Minimalizacja strat energii w sieci przesyłowej, spowodowanych obciążeniem biernym.
  • Energia elektryczna jest produkowana na miejscu i pochodzi ze źródła odnawialnego - elektrownia wodna na rzece Ume.

Źródło: Volvo, fot. Volvo