samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Reflektory ksenonowe - jeszcze luksus...

Autor: Łukasz Skupień / Data: 2007-08-15

Wieloletnie starania konstruktorów pojazdów w dziedzinie oświetlenia pojazdu samochodowego doprowadziły do uzyskania całkiem dobrych efektów. Dzięki zastosowaniu reflektorów ksenonowych udało się uzyskać źródło światła o barwie zbliżonej do światła dziennego. Jak działa reflektor ksenonowy i czym różni się od reflektora biksenonowego? Czy można zamontować takie reflektory do auta wyposażonego w standardowe reflektory? Zapraszam do zapoznania się z treścią artykułu.

Zasada działania

Reflektor ksenonowy
Fot: Wikipedia (licencja GNU)

Reflektory ksenonowe to obecnie najlepsze rozwiązanie pozwalające na bardzo dobre oświetlenie drogi podczas prowadzenia pojazdu. Dzięki zastosowaniu reflektorów ksenonowych udało się uzyskać światło znacznie jaśniejsze oraz pozwalające na szersze oświetlenie drogi w porównaniu z lampami halogenowymi. Światło o barwie zbliżonej do światła dziennego najlepiej odpowiada przyzwyczajeniom oraz możliwością oka ludzkiego.

W reflektorach ksenonowych światło powstaje za pomocą łuku elektrycznego wytworzonego pomiędzy elektrodami umieszczonymi w środowisku szlachetnego gazu jakim jest właśnie ksenon. Lampy te pobierają znacznie mniej (nawet o 30 %) energii do wytworzenia nawet dwukrotnie silniejszego promienia świetlnego. Żywotność żarówek ksenonowych jest dość długa, często równa jest ona z długością „życia” pojazdu.

Reflektory biksenonowe

Odmianą reflektorów ksenonowych są reflektory biksenonowe. Reflektory te wytwarzają światło mijania i drogowe z pojedynczej lampy ksenonowej. Efekt ten udało się uzyskać przez zastosowanie specjalnej ruchomej przesłony, która sterując odpowiednio strumieniem światła daje możliwość uzyskania świateł drogowych lub mijania.

Możliwość zamontowania

Zamontowanie w samochodzie wyposażonym w reflektory halogenowe lampksenonowych niesie za sobą wiele korzyści jest jednak uwarunkowane pewnymi przepisami, których przestrzeganie jest konieczne.

Instalując w swoim samochodzie reflektory ksenonowe konieczne jest zamontowanie wraz z odpowiednimi lampami systemu samopoziomowania jak również systemu spryskiwania reflektorów. Jest to niezbędne ponieważ strumień światła wytarzany przez te reflektory jest tak silny, że oślepianie innych kierowców podczas jazdy np. po nierównościach mogło by mieć katastrofalne skutki.

Natomiast system spryskiwania reflektora jest konieczny, ponieważ nawet przez niewielkie zabrudzenie reflektora, strumień światła może ulegać znacznemu rozproszeniu. W wyniku czego podczas jazdy np. we mgle kierowca zamiast obserwować drogę ma przed sobą „białą ścianę” powstałą w wyniku oświetlania przez rozproszone światło drobinek wody w powietrzu powyżej reflektora.

Całkowicie zabronione

Wielu właścicieli pojazdów chcąc podnieść wartość swego samochodu oraz wykorzystać możliwości jakie dają światła ksenonowe instaluje w swoich samochodach wyposażonych w lampy z żarówkami halogenowymi żarówki ksenonowe. Należy pamiętać, że zainstalowanie żarówek ksenonowych wraz z kablami i zapłonnikami do zwykłej lampy halogenowej jest całkowicie niedopuszczalne, gdyż powoduje znaczne oślepianie innych kierowców. Jak również jest niezgodne z przepisami oraz powoduje utratę homologacji na lampy, które przystosowane są wyłącznie do żarówek halogenowych. Samochody z przerobionymi w ten sposób reflektorami nie mogą być dopuszczone do ruchu drogowego, co określone jest w przepisach każdego europejskiego Kodeksu Drogowego.

Niestety zastosowanie reflektorów ksenonowych jest dość drogie. Ze względu na to niewiele kierowców może sobie na to pozwolić przy kupnie nowego samochody. W przyszłości jednak z pewnością stosowanie tych reflektorów będzie bardziej powszechne i tańsze. Tak więc większa liczba kierowców będzie mogła pozwolić sobie na luksus jazdy z reflektorami ksenonowymi.

Wasze komentarze:

Autor(ka): KIERWO33
Data nadesłania:
  19.01.2010 12:36
KTÓRY KIEROWCA W POLSCE PATRZY NA TO,ŻE OSLEPIA INNYCH KIEROWCOW??MOZE 5%!!RESZTA MA TO GDZIES!!TO NIE NIEMCY,FRANCJA I KULTURA JAZDY!!DLATEGO PORUSZANIE SIĘ PO NASZYCH DROGACH TO HORROR!KAŻDY TAK JAK POLITYCY WIDZI CZUBEK SWEGO NOSA!!
Autor(ka): Czarny
Data nadesłania:
  15.02.2010 10:40
Witam. Ciekaw jestem jak sie sprawa ma z xenonami montowanymi w gladkich kloszach mianowicie w aucie Volvo V40 S40 po liftingu, fabrycznie sa zarowki H7. Jesli zamontuje dostepne w sprzedazy zestaw xenon i spryskiwacz na reflektory a granica swiatla i cienia jest zachowana co potwierdza to badanie na stacji diagnostycznej to czy jest to legalne??? Dodam iz auto jest fabrycznie wyposazone w reczna regulacje wysokosci swiatel(pokretlo w konsoli)
Autor(ka): imer
Data nadesłania:
  27.04.2010 22:02
z tym samopoziomowaniem to bym się sprzeczał poniważ np w ciężarówkach firmy MAN gdzie są oryginalne ksenony nima samopoziomowania,co do spryskiwaczy reflektorów i samego faktu iż muszą to być reflektory przystosowane do ksenonu to się zgadzam.
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
  05.05.2010 23:01
Nie wiem jak jest w ciężarówkach marki eMAeN ale w samochodach osobowych seryjnie wyposażonych w światła xenonowe są montowane samoregulatory(od wahaczy) które regulują wysokość świateł zależnie od obciążenia pojazdu. "zestaw xenon i spryskiwacz na reflektory a granica swiatla i cienia jest zachowana co potwierdza to badanie na stacji diagnostycznej to czy jest to legalne???" ale nie ma samoregulatorów, mimo odpowiednich reflektorów, spryskiwaczy i zachowania granicy światła i cienia diagnosta sprawdzając zawieszenie pojazdu stwierdza czy są zamontowane samoregulatory, jeżeli ich nie ma to pojazd nie powinien dopuścić pojazdu do ruchu, chyba że przymknie na to oko i dopuści pojazd do ruchu lecz z pewnością legalne to nie jest.
Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Luksus w wielkim stylu: nowe Audi A8 L

Luksus w wielkim stylu: nowe Audi A8 L

Nowe A8 z pakietem supernowoczesnych rozwiązań jest uciel... » ...więcej
Renault Laguna II – luksus w rozsądnej cenie

Renault Laguna II – luksus w rozsądnej cenie

Dobrze wyposażony, ekonomiczny, stosunkowo tani... Dlaczego ... » ...więcej
Najwyższy poziom bezpieczeństwa w Volvo V60

Najwyższy poziom bezpieczeństwa w Volvo V60

Nowe Volvo V60 zostało wyposażone w szereg nowoczesnych r... » ...więcej
Volkswagen Passat - Nowoczesna limuzyna

Volkswagen Passat - Nowoczesna limuzyna

Produkowany od ponad 33 lat, 13 milionów sprzedanych egzempl... » ...więcej
Światła LED do jazdy w dzień w Polo i Golfach

Światła LED do jazdy w dzień w Polo i Golfach

Volkswagen wprowadził innowacyjne światła LED do jazdy w ... » ...więcej
Nowa bazowa wersja Laguny Coupe

Nowa bazowa wersja Laguny Coupe

Brytyjski oddział Renault wprowadza do oferty Lagunę Coupe w... » ...więcej
Nowy Volkswagen Golf Cabrio

Nowy Volkswagen Golf Cabrio

Nowy Volkswagen Golf Cabrio został zaprezentowany na Genewskim Salonie Samochodowym. To czterooso... » ...więcej
Polecamy porady
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej dota... » ...więcej
Wymiana oleju silnikowego

Wymiana oleju silnikowego

Przed wymiana oleju dobrze jest rozgrzać wcześniej samochód aby poprawić płynność oleju i umożliw... » ...więcej
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest w zł... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jest oczyszcz... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szybk... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona letn... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przewa... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w każdej ... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia Komputery