samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

System SCR (AdBlue)

Autor: Łukasz Skupień / Data: 2007-08-07

Wymagania jakie nałożono na producentów samochodów przez wprowadzenie normy Euro 4 jak również Euro 5 wymusiły na nich wprowadzenie systemów, które znacznie obniżą emisje szkodliwych gazów do atmosfery. Jednym z takich systemów stosowanych głównie w samochodach ciężarowych jest system SCR.

Budowa i zasada działania SCR

Dystrybutor AdBlue

Układ SCR (Selektywnej Redukcji Katalitycznej) składa się ze zbiornika na środek AdBlue, układu wtryskowego oraz katalizatora SCR. Zasada działania polega na uzdatnianiu spalin w układzie wydechowym silnika. Odbywa się to bez ingerencji w osiągi silnika dzięki czemu możliwe jest uzyskanie większej sprawności w zakresie osiągów i zużycia paliwa.

Uzdatnianie spalin odbywa się przez wtrysk do katalizatora SCR specjalnego roztworu składającego się z mocznika i wody destylowanej zwanego AdBlue. Pod wpływem wysokiej temperatury występującej w układzie wydechowym mocznik zmienia się w amoniak i dwutlenek węgla. Po czym w katalizatorze następuje reakcja amoniaku z tlenkami azotu w wyniku czego zostają one zmienione w lotny azot i parę wodną. Pozostałości amoniaku które nie zareagowały z tlenkami azotu również zostają zmienione na lotny azot i parę wodną i zintegrowanym katalizatorze Clean-Up.

System SCR podłączony jest do systemu diagnostyki pokładowej dzięki czemu kierowca informowany jest o konieczności uzupełnienia środka AdBlue w zbiorniku jak i o przekroczeniu zawartości szkodliwych substancji w spalinach.

Kilka słów o AdBlue

AdBlue jest nieszkodliwy i nietoksyczny dodatek do paliwa składającym się z mocznika i wody destylowanej. Mocznik otrzymywany jest z gazu ziemnego oraz wykorzystywany jest w produkcji nawozów sztucznych, kosmetyków oraz dodatków spożywczych.

Zużycie środka AdBlue uzależnione jest głównie od zużycia paliwa. W samochodach wykorzystywanych do przewożenia lekkich materiałów będących w klasie Euro 4 zużycie środka AdBlue waha się w granicach 1 l na 100 km, natomiast w samochodach ciężarowych znajdujących się w tej samej klasie zużycie to wynosi ok. 1,5 l na 100 km. Podane wartości wzrosną wraz z pojawieniem się normy Euro 5. Przy zastosowaniu w samochodzie zbiornika 40 l możliwe jest przejechanie nawet 2500 km bez tankowania czynnika.

Dostępność AdBlue

Środek AdBlue nabyć można na stacjach paliwowych, które wyposażone są w instalacje umożliwiającą dystrybucje tego środka. W obecnej chwili liczba dostępnych stacji jest niewielka lecz zaobserwować można znaczny wzrost liczby punktów zajmujących się dystrybucja środka AdBlue.

Wady i zalety

Czynnik AdBlue zamarza w temperaturze -11 stopni C. Jednak dzięki układowi podgrzewania zbiornika, następuje szybki powrót czynnika do stanu ciekłego, umożliwiającego prawidłowe działanie tuż po uruchomieniu silnika. Również przy niskich temperaturach otoczenia efekt oczyszczania spalin może znacznie się opóźnić.

Ze względu na to, że system SCR umieszczony jest w układzie wydechowym nie wpływa on w żaden sposób na osiągi silnika jak również nie pogarsza zdolności do rozruchu.

Dzięki zastosowaniu systemu SCR znacznie zmniejszono ilość szkodliwych substancji emitowanych do środowiska nie powodując tym samym znacznego utrudnienia w obsłudze pojazdu. Zastosowanie opisanego układu umożliwiło poprawienie osiągów silnika bez zwiększenia jego szkodliwego wpływu na środowisko naturalne oraz ilość spalanego paliwa.

W związku z ciągłym podwyższaniem wymogów dotyczących ochrony środowiska możemy się spodziewać szybkiego doskonalenia systemu SCR lub zastąpienia go innym systemem zmniejszającym emisję szkodliwych substancji.

Wasze komentarze:

Autor(ka): Marek
Data nadesłania:
  10.08.2007 13:54
Jeszcze nie spotkałem stacji u nas w kraju na której można by było zatankować AdBlue ciekawe kiedy to sie zmieni
Autor(ka): IgoroBTC
Data nadesłania:
  03.03.2009 18:03
Coraz wiecej jest w stacji w polsce w ktorych mozna zatankowac AdBlue z dystrybutora.
Znam AdBlue bardzo dobrze, uzywam go od 1.5 roku. Jednak duzo czescie preparat ten do zbiornika musimy wlewac przez lejek, z baiek.
Autor(ka): człowiek
Data nadesłania:
  17.03.2010 20:31
adblu to mit, powoduje nadmierny apetyt samochodu na paliwo, skądś musi być pobierana energia na przetworzenie tej masy wody i amoniaku. A na koniec najciekawsze, 40% tlenku azotu ciekawe, to jaka musi być słaba sprawność sprężarek i ślników do nich stosowanych
Autor(ka): Piotr
Data nadesłania:
  20.09.2010 19:17
Ten system to badziew,przynajmniej w autobusach upadłej firmy Solbus, na około 10 autobusów tylko w 1 działa wszystko poprawnie a w pozostałych zużycie jest zerowe lub minimalne. Padają pompy Ad-blue które tanie nie są a i osiągnąć temperaturę tłumika 350'C bodajże żeby to zaczęło działać na trasie do 30km w deszczowy dzień gdzie woda spod kół chłodzi dodatkowo tłumik jest raczej niemożliwe. Owszem w ciężarówce gdy szofer jedzie przez ustawowe 4,5h do odbycia przerwy ten system może się sprawdza ale w autobusach pewnie tylko na liniach dalekobieżnych i na takich jeździ właśnie ten jeden u nas u którego zużycie Ad-blue mieści się w normie. Oczywiście to tylko moje skromne zdanie oparte na spostrzeżeniach.
Autor(ka): Andrzej
Data nadesłania:
  08.01.2011 00:41
Wprowadzenie normy Euro6 to zmieni. Fakt, że zacznie obowiązywać w 2014 roku, ale nad SCR to zaczynają pracować firmy z branży osobowej. Merc ma w swojej ofercie taką wersję i VW Passata BlueTDI. Te auta są już dostępne na rynku.
Autor(ka): KAMIL
Data nadesłania:
  01.05.2011 09:11
Technologia jest dobra i nie zbyt obciąża kierowcę.
Tylko szkoda że punktów, gdzie można zatankować ten roztwór jest wciąż ZA MAŁO ... :(
Autor(ka): oko
Data nadesłania:
  03.04.2012 20:16
własnie wpływa -uszkodzone ablue stawia silnik w tryb awaryjny a wtedy spalanie wzrasta o 50% a uszkadza się nawet po 10tys kilometrów przez jakość mocznika
Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
System wspomagania nagłego hamowania

System wspomagania nagłego hamowania

Dla wykorzystania maksymalnej siły hamowania wielu producent... » ...więcej
Inteligentny System Ratunkowy już w Skodach

Inteligentny System Ratunkowy już w Skodach

Skoda Auto Polska S.A. oraz Keratronik Sp. z o.o. podpisa... » ...więcej
System recyrkulacji spalin

System recyrkulacji spalin

Coraz większe starania starania producentów samochodów do zmniejszenia szkodliwych substancji emitow... » ...więcej
Najnowszy system oświetleniowy Helli w Mercedesie klasy E

Najnowszy system oświetleniowy Helli w Mercedesie klasy E

Kamera wykrywa inne pojazdy i automatycznie dopasowuje zasię... » ...więcej
Nowy system podwójnych wtryskiwaczy w silnikach Nissana

Nowy system podwójnych wtryskiwaczy w silnikach Nissana

Nissan Motor Co., Ltd. poinformowała o opracowaniu systemu p... » ...więcej
System City Safety nagrodzony przez Euro NCAP

System City Safety nagrodzony przez Euro NCAP

Europejska organizacja Euro NCAP, wprowadziła nowy system... » ...więcej
Polecamy porady
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest w zł... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej dota... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jest oczyszcz... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szybk... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona letn... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przewa... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w każdej ... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bieżnikowi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia Komputery