samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Bezpieczna i wygodna pozycja za kierownicą

Autor: Marcin Chrapka / Data: 2007-08-04

Odpowiednie ustalenie pozycji za kierownicą wydaje się mało istotnym elementem prowadzenia samochodu. Jednak z bardzo wielu powodów jest to jedna z najważniejszych czynności jakie powinniśmy wykonać zanim zaczniemy podróż samochodem. Ustawiając fotel i kierownicę tak, aby było nam wygodnie i aby nasze ruchy miały szanse być szybkie i skuteczne bardzo poprawiamy zarówno nasze zdrowie jak i bezpieczeństwo. Poprzednie zdanie dotyczy nie tylko ludzi spędzających za kółkiem długie godziny w ciągu dnia lecz także osób dojeżdżających codziennie do pracy.

Na początek mała uwaga. Może się zdarzyć, że nie osiągniesz nigdy idealnej pozycji za kierownicą. Dzieje się tak dlatego, iż producenci samochodów są zmuszeni przygotowywać swoje pojazdy dla "średniaków", czyli ludzi o posturze najczęściej występującej. Bardzo często w przypadku popularnych samochodów klasy "ekonomicznej" osoby dużego wzrostu będą musiały pogodzić się z tym, że ich pozycja za kierownicą nie będzie idealna.

Tak więc mimo, że dopasowując samochód do siebie powinniśmy dążyć do uzyskania idealnej pozycji musimy liczyć się z tym, że czasami będziemy musieli iść na pewien kompromis.

Pamiętajmy jednak, że nieodpowiednia pozycja za kierownicą to nie tylko kwestia naszego komfortu, ale zdrowia i bezpieczeństwa. Pozycja powinna zapewnić nam możliwość spędzenia za kierownicą długiego czasu bez bólu pleców czy jakiejkolwiek innej części ciała. Równie ważne, a może jeszcze ważniejsze jest to, że ustawienia fotela i kierownicy powinny umożliwiać w każdej chwili wykonanie każdego, nawet nagłego, manewru najszybciej jak to tylko możliwe.

Ustawiamy fotel

Niezależnie od tego czy jesteś "słusznej" czy drobnej postury ustawianie fotela powinieneś rozpocząć od... odsunięcia go jak najbardziej do tyłu. Gdy nie przekonasz się jak duże może być miejsce, w którym spędzisz następne minuty nie będziesz wiedział jak wygodnie może ci w nim być.

Na razie zapomnij, że siedzisz w samochodzie. Zajmij się ustawieniem kąta pochylenia oparcia. Musi być Ci wygodnie. Musisz także dobrze widzieć drogę przed samochodem (chociaż o to powinieneś dbać przez cały proces "dopasowywania" samochodu do siebie).

Gdy już jesteś przekonany, że w takiej pozycji chcesz spędzić podróż sprawdź, czy możesz sięgnąć pedałów. Ważne jest abyś nie musiał przy tym odrywać pleców od oparcia. Powinieneś dążyć do takiej pozycji, w której wciśnięcie do oporu pedału sprzęgła (lub położeniu nogi w miejscu gdzie tego pedału nie ma w przypadku samochodów z automatyczną skrzynią biegów) Twoja lewa noga jest prawie wyprostowana.

Jeżeli w tym momencie możesz szybko i wygodnie przenieść nogę nad hamulec i go nacisnąć oznacza to, że fotel znajduje się już w odpowiedniej odległości.

Wygodnie ująć kierownicę

Spróbuj teraz ująć kierownicę w pozycji "za piętnaście trzecia". Twoje ręce powinny pozostać ugięte, jednak nie mogą stykać się z tułowiem. Powinieneś mieć możliwość swobodnego kręcenia kierownicą bez zawadzania o tułów. Jeżeli tak nie jest spróbuj "pomanewrować" trochę pokrętłem pochylenia fotela.

W lepszej sytuacji są osoby posiadające samochód wyposażony w możliwość ustawiania kąta, czy nawet stopnia oddalenia kierownicy. W takim przypadku odpowiednie ustawienie kierownicy nie powinno nastręczać problemów. Pamiętaj tylko, że kierownica powinna być ustawiona tak, abyś w każdej chwili mógł wykonać nagły manewr.

W ostateczności możesz (ale teraz już bardzo nieznacznie) przesunąć fotel do przodu lub do tyłu. Pamiętaj jednak, żeby nie utracić możliwości swobodnego i wygodnego operowania pedałami.

"Za piętnaście trzecia"

Wspomniano już wcześniej, że najbardziej odpowiednią pozycją rąk na kierownicy jest pozycja w której nasze ręce spoczywają w pozycji "za piętnaście trzecia", czyli na lewym i prawym krańcu kierownicy. Możliwe są drobne modyfikacje tej pozycji (ale najwyżej o 5 "minut").

Główną zaletą takiego ułożenia rąk na kierownicy jest fakt, że umożliwia ona szybkie wykonanie manewru. Takiej możliwości możemy pozbawić się np. trzymając kierownicę za jej dolną część lub jedną ręką. Nie powinniśmy także trzymać kierownicy za jej wewnętrzne części - ręce powinny spoczywać na kole kierownicy a nie w jego wnętrzu.

Pamiętajmy - w 99 na 100 przypadków może udać się przełożyć ręce i wykonać szybki manewr. Nie pozbawiajmy się jednak możliwości jego wykonania w tym jednym przypadku na 100. Bo wtedy może braknąć nam tej chwili czasu, który zmarnujemy na odpowiednie złapanie kierownicy.

Lusterka

Ostatnią, nie mniej ważną, lecz generalnie najłatwiejszą rzeczą jest odpowiednie ustawienie lusterek. Nie ma w tym dużej filozofii - powinniśmy ustawić je tak aby widzieć to co widzieć musimy - czyli tylną szybę w lusterku wewnętrznym i drogę za samochodem w lusterkach wstecznych. Pamiętajmy, lusterka boczne ustawić tak, aby widzieć część samochodu. W ten sposób będziemy pewni, że to co w widzimy w lusterku jest faktycznie tym fragmentem drogi, który widzieć powinniśmy.

Podsumowanie

Jeszcze jedna rada. Jeżeli mimo najszczerszych chęci nie udaje nam się zająć odpowiedniej pozycji za kierownicą (np. fotel jest zbyt nisko i nie ma możliwości jego podniesienia) możemy skorzystać z "akcesoriów" w postaci np. odpowiedniej poduszki, która pozwoli nam siedzieć wyżej. To nie jest zakazane a w skrajnej sytuacji może pomóc.

Jeżdżąc w optymalnej pozycji możemy wyglądać nieco sztywno. Obecnie modne jest trzymanie rąk na drążku zmiany biegów, czy na otwartej ramie okna. Taka pozycja może wygląda "luzacko" i pseudo-modnie - jednak w chwili zagrożenia może się okazać zabójcza. A zagrożenie może przyjść zawsze, nawet w chwili kiedy zupełnie się go nie spodziewamy.

Mam nadzieję, że po zastosowaniu się do tych kilku prostych rad siedzisz już teraz w samochodzie najwygodniej jak to tylko możliwe. Pamiętaj, że nie zawsze możliwe jest idealne ustawienie fotela i kierownicy - jednak musisz dążyć do tego, aby pozycja za kierownicą była możliwie zbliżona do ideału - bezpieczna i komfortowa.

Ten artykuł jest połączeniem mojej własnej praktyki za kierownicą z wiedzą, którą zdobyłem dzięki książce Dekalog myślącego kierowcy. Zapraszam do zapoznania sie z moją recenzją tej ksiązki:

Dekalog myślącego kierowcy - myśl i jeźdź bezpiecznie

Wasze komentarze:

Autor(ka): Fan
Data nadesłania:
  04.08.2007 15:17
hello
ciekawy artykuł, dowiedziałem się, że ręce mają być w pozycji za piętnaście trzecia a nie jak zawsze mślałem za 10 druga :)

pzdr
Autor(ka): Bartek
Data nadesłania:
  25.08.2007 15:08
Fotele z pamięcią ustawienia to super sprawa jeśli z auta korzysta kilku kierowców. Jeden guzik i fotel ustawiony. Nie trzeba się bawić w kręcenie pokrętłami.
Autor(ka): lewa_noga
Data nadesłania:
  15.01.2009 19:59
"Gdy już jesteś przekonany, że w takiej pozycji chcesz spędzić podróż sprawdź, czy możesz sięgnąć pedałów. Ważne jest abyś nie musiał przy tym odrywać pleców od oparcia. Powinieneś dążyć do takiej pozycji, w której wciśnięcie do oporu pedału sprzęgła (lub położeniu nogi w miejscu gdzie tego pedału nie ma w przypadku samochodów z automatyczną skrzynią biegów) Twoja prawa noga jest prawie wyprostowana."

PRAWA NOGA? CZY TO MOZE POMYLKA I CHODZILO O LEWA NOGE? :)
pzdr
Autor(ka): wojto78
Data nadesłania:
  30.10.2009 20:09
Mi się wydaje, że większość kierowców stosuje metodę "wygodna pozycja" a nie "bezpieczna pozycja". Nie powiem ja to wyśrodkowałem.
Autor(ka): niewidomy
Data nadesłania:
  31.01.2010 16:39
3 komentarz ma rację ?? ze sprzęgła na hamulec??? Ktoś się chyba pomylił
Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Kia Sportage bezpieczna wg IIHS

Kia Sportage bezpieczna wg IIHS

Amerykański Insurance Institute for Highway Safety przeba... » ...więcej
Barack Obama po raz pierwszy za kierownicą Chevroleta Volta

Barack Obama po raz pierwszy za kierownicą Chevroleta Volta

Prezydent USA Barack Obama wypróbował samochód elektryczn... » ...więcej
Oczy szeroko zamknięte

Oczy szeroko zamknięte

Gdy podczas jazdy kierowca ma przez cały czas otwarte oczy, ale zauważa, że nie jest w stanie odt... » ...więcej
Tabliczki na samochodach ciężarowych

Tabliczki na samochodach ciężarowych

Na samochodach ciężarowych niejednokrotnie zamontowane są ok... » ...więcej
Wspomaganie układu kierowniczego

Wspomaganie układu kierowniczego

Dążenie do zwiększenia komfortu prowadzenia samochodu owocuj... » ...więcej
Dekalog myślącego kierowcy - myśl i jeźdź bezpiecznie

Dekalog myślącego kierowcy - myśl i jeźdź bezpiecznie

Chciałbym przedstawić Tobie, szanowny czytelniku, książkę, k... » ...więcej
Bmw 745d - Limuzyna ze sportowym zacięciem

Bmw 745d - Limuzyna ze sportowym zacięciem

Wszystko zaczęło się w październiku 1977r. Wtedy to właśnie ... » ...więcej
Skoda Fabia II

Skoda Fabia II

Dzisiejszy artykuł poświęcę jednemu z najpopularniejszych w naszym kraju samochodów segmentu B. S... » ...więcej
Polecamy porady
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szybk... » ...więcej
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest w zł... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej dota... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jest oczyszcz... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona letn... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przewa... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w każdej ... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bieżnikowi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia Komputery