samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

ABS - jak to właściwie działa

Autor: Łukasz Skupień / Data: 2007-05-07

Układ ABS działa wbrew pozorom na dość prostej zasadzie. Najprościej rzecz ujmując układ ten wykrywa poślizg jednego z kół i odblokowuje go. Artykuł opisuje w trochę bardziej techniczny sposób jak się to dzieje i jaki jest cel takiego działania układu ABS.

Trochę historii

ABS Fiat Punto

ABS (Anti Blocking System) to urządzenie uniemożliwiające zablokowanie kół w czasie hamowania. Układ ABS wszedł na rynek w 1978 roku jako ekstra dodatek w najdroższych modelach BMW i Mercedesa. W szybkim czasie ABS pojawił się w wielu samochodach osobowych jak i ciężarowych. Obecnie układ ten stanowi obowiązkowe wyposażenie samochodów osobowych.

Budowa układu ABS

Typowy układ ABS składa się z:

  • czujników prędkości obrotowej koła (dla każdego koła oddzielny czujnik)
  • zaworów regulujących ciśnienie płynu hamulcowego w obwodzie podczas hamowania (indywidualnie dla każdego koła)
  • układu rejestrującego i sterującego zadanymi parametrami (centralka)

Po co ABS

Podczas hamowania prędkość obwodowa koła jest znacznie mniejsza od prędkości poruszającego się pojazdu, w efekcie pomiędzy nawierzchnia drogi a powierzchnią zewnętrzną koła występuje poślizg. Poślizg ten jest największy w momencie, gdy koło zostanie zablokowane natomiast zerowy, gdy swobodnie się obraca. Maksymalną siłę hamowania uzyskujemy w przedziale 10-30% wartości tego poślizgu.

Zasada działania

Napięcie zmienne wytwarzane przez czujniki prędkości obrotowej przesyłane jest do wzmacniacza, gdzie zostaje odpowiednio przetworzone a następnie wysłane do elementów wykonawczych, które obliczają prędkość kół i samochodu. W chwili pojawienia się poślizgu jednego z kół impulsy wysyłane zostają do regulatorów prądu przednich i tylnych kół. Regulatory te sterują natomiast zaworami ciśnienia w danym obwodzie hamulcowym.

Siła hamowania może wzrastać do czasu, w którym nie wystąpi tendencja do zablokowania jednego z kół pojazdu względem pozostałych. W chwili wystąpienia opisanego poprzez odpowiedni zawór regulujący ciśnienie hamowania siła hamowania zablokowanego koła zmniejsza się i koło to zaczyna przyspieszać do chwili wyrównania się prędkości obwodowej zablokowanego koła z pozostałymi. Po osiągnięciu danej prędkości układ ABS przechodzi w stan czuwania.

Przyszłość ABS

Wydawałoby się, że układ ABS jest już tak dopracowany, że niewiele można zmienić w jego działaniu. Jednak – będące obecnie w fazie projektu – hamulce elektryczne mogą w przyszłości stanowić świetną bazę działania układów ABS nowej generacji. Takie hamulce, ze względu na dużo krótszy czas reakcji na impuls włączający je, spowodują, że układ ABS będzie mógł działać jeszcze skuteczniej.

Ale jak będzie – czas pokaże...

Podyskutuj na forum

Zapraszamy do dyskusji na naszym forum:

ABS - pomaga czy szkodzi?

Wasze komentarze:

Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
  30.05.2010 23:19
KOŁO NIGDY NIE TOCZY SIE BEZ POSLIZGU WIEC STWIERDZENIE ZE POSLIZG JEST ZEROWY KIEDY KIEDY SIE OBRACA JEST ABSURDEM
Autor(ka): Ekspert Link4
Data nadesłania:
  30.05.2015 14:00
ABS to system zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania, właśnie dzięki niemu możliwe jest skręcanie podczas hamowania. Należy pamiętać, że przy awaryjnym hamowaniu z ABS-em trzeba wciskać pedał hamulca do samego końca.
Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
ABS - pomaga czy szkodzi?

ABS - pomaga czy szkodzi?

ABS to układ zapobiegający blokowaniu się kół pojazdu podczas hamowania. Skutek jego działania jest ... » ...więcej
ABS do motocykli

ABS do motocykli

Pierwszy na świecie system ABS dla motocykli firmy Bosch otrzymał prestiżowe wyróżnienie niemieck... » ...więcej
ABS dla motocykli

ABS dla motocykli

Nowy wariant 9. generacji systemów ABS dla motocykli ze zintegrowanym czujnikiem ciśnienia zapewn... » ...więcej
Patrz jak cofasz

Patrz jak cofasz

Nawet 25% kolizji ma związek z cofaniem. To dużo, szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że statystyc... » ...więcej

Jak dopasować szerokość opony do szerokości felgi?

Wraz z nadejściem sezonu zimowego czeka nas wymiana opon ... » ...więcej
Jak zlikwidować punkty karne?

Jak zlikwidować punkty karne?

Odkąd wprowadzono punkty karne to one, a nie mandaty, stały się utrapieniem kierowców. Jeżeli należy... » ...więcej
Nie pisz jak jedziesz!

Nie pisz jak jedziesz!

Czas reakcji kierowcy piszącego w trakcie jazdy wiadomość tekstową wydłuża się nawet o 35%! Pisan... » ...więcej
Zobacz jak Volvo wykrywa pieszych

Zobacz jak Volvo wykrywa pieszych

Prezentujemy film przedstawiający działanie systemu wykry... » ...więcej
Polecamy porady
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jest oczyszcz... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w każdej ... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bieżnikowi... » ...więcej
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest w zł... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej dota... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szybk... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona letn... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przewa... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia Komputery