samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Tuning: sztuka... czy „wiocha”?

Autor: Aleksander Sowa / Data: 2007-07-24

Słowo, które dla wielu osób zainteresowanych motoryzacją wzbudza niemały dreszczyk emocji. Nie ukrywam, że zdania są odmienne – ale tak to już jest, że tematy niecodzienne budzą różne uczucia... często niestety skrajne.

Od kiedy w Polsce skończył się komunizm coraz częściej widzi się na ulicach samochody znacznie odbiegające od ich seryjnych odpowiedników. Z szumu tętniących życiem miast i słychać często ryk pędzącego samochodu z ogromnym spoilerem i błyszczącymi w słońcu alufelgami.

Tuning, z angielskiego słowo to, oznacza regulacje i strojenie. Ale wyróżnia się tuning mechaniczny oraz tuning optyczny. Tuning mechaniczny, to modyfikacje silnika, układu napędowego, paliwowego i podwozia pojazdu, dzięki którym osiąga się polepszenie parametrów technicznych i właściwości jezdnych. Modyfikacje układu napędowego i paliwowego mają na celu otrzymanie większej mocy, większego momentu napędowego, a dzięki temu osiągnięcie większych przyspieszeń i większej prędkości maksymalnej.

Do najczęściej stosowanych zabiegów tuningu mechanicznego zaliczamy: wymianę gaźnika, zastosowanie filtra powietrza o obniżonym poziomie oporów przepływu powietrza (tzw. sportowego), zmiana faz rozrządu, stosowanie wysokoenergetycznych świec zapłonowych, planowanie głowicy celem podwyższenia stopnia sprężania, zastosowanie układu wydechowego o obniżonym poziomie oporów przepływu spalin, zmniejszenie oporów ssania przez polerowanie i profilowanie układu dolotowego, montaż turbosprężarki, wymiana skrzyni biegów, zastosowanie wzmocnionego sprzęgła, wymiana zespołu napędowego (silnika) o większej mocy oraz wszelkie modyfikacje podwozia mające na celu osiągnięcie lepszej przyczepności i stabilności pojazdu jak np.: wzmocnienie hamulców, zastosowanie felg z lekkiego stopu, obniżenie i zmiana parametrów zawieszenia (najczęściej utwardzenie i obniżenie), wymiana mechanizmu różnicowego na mechanizm o podwyższonym współczynniku tarcia dla poprawy sterowności samochodu.

Druga (rzekomą) grupę stanowi tuning optyczny (a więc to, co widać), który ma na celu przede wszystkim zmianę wyglądu pojazdu, podkreślenie jego wyższych parametrów, a także zaznaczenie indywidualności właściciela i czasem podniesienie komfortu jazdy. Niektóre elementy tuningu mechanicznego są jednocześnie elementami tuningu optycznego (np. alufelgi).

Trzeba jednak pamiętać, że choć pojęcie tuningu optycznego przyjęło, jednak nie jest ono do końca prawidłowe bowiem prawdziwy tuning to wyłącznie dostrajanie i ulepszanie podzespołów, które mają za zadanie wprawiać samochód w ruch (czyli osiąganie większej prędkości, zwiększenie przyspieszenia, zwiększenie elastyczności silnika). Tuningiem nie będzie zatem (mimo, że tak się powszechnie sądzi) instalowanie systemów car-audio, instalowanie komponentów, które mają za zadanie zwiększenie atrakcyjności wizualnej samochodu itp. Tak rozumując tuning to wyłącznie podnoszenie parametrów samochodu, bez celowego upiększania. Natomiast częścią prawdziwego tuningu jest montaż elementów podnoszących bezpieczeństwo kierowcy (specjalnych pasów bezpieczeństwa, klatki bezpieczeństwa, układu gaśniczego, dodatkowych reflektorów) oraz pozwalających kierowcy na pełniejszą kontrolę nad pojazdem (kierownica o mniejszej średnicy, dodatkowe wskaźniki pracy podzespołów silnika), choć modyfikacje te, nie podnoszą same w sobie, parametrów samochodu, są jednak związanie z możliwością ich wykorzystania.

W skład prawdziwego tuningu wchodzi także tuning elektroniczny (chiptuning), który jest niczym innym jak ponoszeniem osiągów przez zmianę oprogramowania elektronicznego modułu sterowania silnika. Jest to w porównaniu z tuningiem mechanicznym zjawisko młode. Dzięki elektronicznym modyfikacjom można uzyskać zmianę prędkości maksymalnej, maksymalnych obrotów silnika, doładowania, zasilania, kąta zapłonu, kąta i czasu wtrysku a zatem podobny efekt jak przeróbki mechaniczne.

Zakres modyfikacji zależy od przeznaczenia samochodu i zasobności kieszeni właściciela. Najszerszy zakres tuningu spotyka pojazdy przeznaczone do udziału w sporcie motorowym, co oczywiście jest zrozumiałe. Taki tuning zazwyczaj przeprowadzają specjalizowane firmy, choć niektóre jego elementy można kupić na rynku detalicznym i zainstalować samemu lub w zaprzyjaźnionym warsztacie.

Ostatnia grupę stanowi tzw. wiejski tuning. Jest to źle przeprowadzony tuning optyczny, bardzo przesadzony lub groteskowy. Typowe elementy takiego tuningu to nalepki mające w zamierzeniu podkreślać walory techniczne pojazdu, który tych walorów w żaden sposób mieć nie może, próby upodobnienia pojazdu (klasy bardzo popularnej) do pojazdów innych wersji i marek (nalepka M dla BMW) zaliczanych do klas wyższych, za dużo modyfikacji na raz lub wykonanych niestarannie itp.

Źle przeprowadzony tuning mechaniczny może dać rezultaty odmienne od oczekiwanych. Na przykład samo obniżenie zawieszenia przez skrócenie sprężyn powoduje zmianę geometrii zawieszenia, przez co mimo obniżenia środka ciężkości spada przyczepność na zakrętach. Źle dobrany i ustawiony spojler również obniża osiągi pojazdu (przez zwiększenie Cx zwiększa się zużycia paliwa) nie dając w zamian zamierzonego polepszenia przyczepności. Zastosowanie tzw. sportowego tłumika, o ile nie jest częścią starannego dostrajania silnika i całego układu wydechowego, daje tylko efekty dźwiękowe, nie mając zauważalnego wpływu na osiągi.

Niestety, zbyt często spotyka się źle zmodyfikowane samochody, często w fatalnym stanie technicznym, co rzutuje na negatywnie na całe zjawisko. Samochody zmodyfikowane mechanicznie czy optycznie w sposób profesjonalny przyciągają wzrok miłośników automobilizmu i są najczęściej jedynym egzemplarzem w swoim rodzaju.

Tak samo jak dzieła sztuki.

--
Aleksander Sowa

autor publikacji o tematyce motoryzacyjnej
------------------------------------------------
http://www.wydawca.net

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Podyskutuj na forum

Zapraszamy do dyskusji na naszym forum:
Forum - tuning

Wasze komentarze:

Autor(ka): ukasz
Data nadesłania:
  27.07.2007 13:49
Prawdę mówiąc to do tej pory tak naprawde nie widziałem jeszcze dobrze "stuningowanego" samochodu moze dlatego że robią go ludzie których na to nie stac :-P
Autor(ka): Justyna
Data nadesłania:
  01.12.2007 23:51
Tuning.Hm...ryzykowna sprawa.łatwo o wtopę. Prawda w Polsce ciężko spotkać furę ztuingowaną ze smakiem.No znalazło by się kilka sztuk. Aha tak pozatym to fajna stronka.Będę tu zaglądała.Pozdrawiam twórców.
Autor(ka): Justyna
Data nadesłania:
  01.12.2007 23:52
Tuning.Hm...ryzykowna sprawa.łatwo o wtopę. Prawda w Polsce ciężko spotkać furę ztuingowan ze smakiem.No znalazło by się kilka sztuk. Aha tak pozatym to fajna stronka.Będę tu zaglądała.Pozdrawiam twórców.
Autor(ka): czesio
Data nadesłania:
  31.05.2008 13:48
najbardziej denerwujacy sa auta po tzw wiejskim tuningu...golf 3 ospoilerowany lecz...na stalowych felgach...ohyda
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
  03.03.2009 21:02
tuning to super sprawa pod warunkiem że się ma kasy w brut ;p
Autor(ka): artasXP
Data nadesłania:
  15.03.2009 16:23
jak ktos nie ma kasy to tuninguje jak sie da...ale ten kto nie stuningował jeszcze zeadnego samochodu nie moze mówić co jest wiejskie a co za***
Autor(ka): siap6
Data nadesłania:
  11.06.2009 16:56
według mnie osoby, które nie mają hajsu na tuning a mają samochód powinny nie brać sie za taką "sztukę". bo robią sobie wstyd a nie podziw!!!!
Autor(ka): nokian
Data nadesłania:
  30.10.2009 19:54
Szkoda że mnóstwo właścicieli przedewszystkim golfów myli TUNING z WIEJSKIM TUNINGIEM.
Autor(ka): Łagodny
Data nadesłania:
  21.02.2010 19:03
W dzisiejszych czasach staje się coraz bardziej nie modny. Oferty producentów samochodów w zakresie tuningu optycznego jak i mechanicznego nie jednego zadowolą zwłaszcza jeżeli nie jest mistrzem prostej.
Autor(ka): keks
Data nadesłania:
  03.06.2010 23:43
śmiejecie sie z golfa 3 a jak na swiatłach stanie z wami golf 3 vr6 bi turbo to pozostało płakac ... mnie rozwalaja cwaniaki z bmw (e36) jest w modzie to jest dopiero wiocha... ciezka kolubryna KTORA nie jedzie
Autor(ka): Obserwator
Data nadesłania:
  13.08.2010 15:43
Banda przedszkolaków nie mających pojęcia o motoryzacji i życiu.
Primo, spojlery i tzw bodykit służy nie tylko wiejskiemu wyglądowi, ale także poprawia aerodynamikę samochodu lub (w przypadku spoilera) jego prowadzenie przez zwiększenie docisku tylnej osi.
Druga sprawa, że każdy ma wolną wolę i każdy robi ze swoim samochodem co mu się tylko podoba - to, ze nie podoba się to komuś innemu, nie oznacza jeszcze że jest to wiejski tuning. Wiele zestawów spojlerów do popularnych marek można by uznać za wiejski tuning - z niektórymi modelami AC Schnitzer na czele. Nie wydaje mi się jednak, aby bodykit za 2-3 tysiące PLN był wiejski!
A po trzecie to szkoda mi durni, którzy wykrzykują o wyższości E36 nad Golfem, albo Golfa na Calibrą, albo Calibry nad Hondą Civic. Każdy ma to, co lubi lub na co go stać. A wywyższanie się z tego powodu jest objawem dziecinady i wieśniactwa.
Autor(ka): arek
Data nadesłania:
  05.10.2010 04:51
W obecnych czasach tuning jest bardzo popularny, szczególnie optyczny. Szkoda tylko że w większości przypadków zabierają się za to ludzie, którzy nie mają o tym najmniejszego pojęcia.. Chodzi mi o style tuningu, które są często mieszane lub niedopasowane do modelu. np. VW Golf w stylu Import..
Autor(ka): Many
Data nadesłania:
  28.12.2010 21:17
Mam e36 320i sam ją tuninguję w miarę możliwości finansowych i kolega keks myli się mówiąc że to auto nie jedzie fabryczne e36 z 2litrowym benzynowym motorem m52 ma 150km co daje przy jej wadze jakieś 8-9 sek do setki ,spalanie zależy od nogi mi pali nawet do 20L ale za to mojej żonie 12L max tuning to pojęcie o szerokim znaczeniu i wielu go zle interpretuje założenie spojlera i ładnych alu to nie tuning lecz drobna modyfikacja a motywując się tylko fajnym wyglądem przy wyborze tych rzeczy większość nie wie że tylko szkodzi swojemu autku i zastanawia się dlaczego ma większe spalanie a przy tym też mniej mocy ,powiem tak ci którzy tak robią niech pomyślą jak by się czuli gdyby ktoś kazał im biec pod wiatr w pięknych za dużych o 10nr butach i fajną otwartą parasolką pewnie tez pili byście więcej i nie mieli sił jeśli ktoś chce pogadać o tuningu jak to zrobić tanio i efektywnie służę pomocą piszcie many8711@wp.pl albo na nr GG 32092771
Autor(ka): tuner-wlkp
Data nadesłania:
  17.01.2011 16:16
tuning sie dzieli n a rozne style, japan,JDM,USDM, german, cult, RAT, ROT, itd. ale jest pewne albo jest tanio albo efektywnie ciezko jest połoczyc te dwa elementy :-P
Autor(ka): kolo
Data nadesłania:
  30.07.2011 15:02
Tuning mechaniczny to niestety kosztowna impreza wymagająca ponadto dużej wiedzy. Znacznie taniej i łatwiej jest nakleić wlepę turbo lub 16V i też jest tuning. Każdy robi tak jak potrafi :P
Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Polecamy porady
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jest oczyszcz... » ...więcej
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest w zł... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej dota... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szybk... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona letn... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przewa... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w każdej ... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bieżnikowi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia Komputery