samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Ogniwa Paliwowe jako źródło napędu samochodu

Autor: Marcin Chrapka / Data: 2007-07-23

Postępujące zanieczyszczenie środowiska powoduje, że naukowcy i konstruktorzy wciąż pracują nad wynalezieniem coraz czystszych źródeł napędu samochodów. Zmniejszenie uciążliwości dla środowiska tradycyjnych silników benzynowych przestaje jednak wystarczać. Mniejszą uciążliwość samochodów rekompensuje niestety wzrastająca liczba pojazdów. Wszystko to powoduje, że poszukujemy źródeł energii mechanicznej jeszcze bardziej czystych (a może nawet zupełnie czystych). Jedną z bardziej obiecujących technologii jest zastosowanie do napędu samochodów wodoru.

Ogniwo paliwowe Ogniwo paliwowe

Wodór można wykorzystać do napędu samochodów w dwojaki sposób. Pierwszym jest przystosowanie tradycyjnych tłokowych silników do spalania tego paliwa. W drugiej metodzie wykorzystuje się zasilane wodorem ogniwa paliwowe, które wytwarzają energię elektryczną zasilającą silnik elektryczny. I tym właśnie drugim sposobem zajmiemy się w tym artykule.

Czym jest ogniwo paliwowe?

Ogniwo paliwowe tym różni się od tradycyjnego ogniwa baterii, że nie magazynuje ono energii, lecz produkuje ją wykorzystując dostarczone mu paliwo. W najbardziej idealnej i najczystszej wersji tym paliwem jest czysty wodór. Takie ogniwo produkuje energię wytwarzając tylko i wyłącznie wodę (również w postaci pary).

Niestety magazynowanie czystego wodoru jest utrudnione. Czasami więc źródłem zasilania ogniwa paliwowego jest np. Metan (wodór jest z niego uzyskiwany już w ogniwie w reakcji spalania). Niestety skutkiem ubocznym takiego procesu jest często wydzielanie dwutlenku węgla. Trzeba jednak dodać, że tego typu ogniwo jest i tak czystsze od odpowiadającego mu silnika tłokowego spalającego tradycyjne paliwa.

Rzeczywista sprawność ogniwa paliwowego wynosi około 40% co jest porównywalne ze sprawnością tradycyjnego silnika. Pozostała część energii jest wydzielana w postaci ciepła.

Wykorzystanie energii ogniw paliwowych

Silnik Toyoty FCHV Silnik Toyoty FCHV

Wytwarzany przez ogniwo wodorowe prąd stały jest następnie przy pomocy przetwornicy zamieniany w trójfazowy prąd zmienny odpowiedni do zasilania silnika elektrycznego napędzającego koła samochodu.

Konieczne jest także zastosowanie elementu magazynującego nadmiar energii wyprodukowanej przez samochód (ogniwa lub odzyskanej podczas hamowania) oraz mogącego go szybko oddać w czasie przyspieszania. Rolę tę spełnia tzw. superkondensator.

Jak wspomniano w poprzednim akapicie wskazane jest zastosowanie w tak zasilanym samochodzie metody odzyskiwania energii podczas hamowania. Jednak jest to rozwiązanie stosowane już nawet w pojazdach zasilanych silnikami spalinowymi.

Podsumowanie

Samochody zasilane ogniwami paliwowymi są obecnie raczej drogimi gadżetami, ale przy obecnym tempie prac dość szybko ten rodzaj napędu może zacząć być powszechnie stosowany w produkowanych seryjnie samochodach.

Rzeczywista „ekologiczność” tych pojazdów zależy jeszcze od sposobu wyprodukowania paliwa służącego do ich zasilania – jednak dużo łatwiej zbudować ekologiczną instalację do pozyskiwania wodoru niż montować w każdym samochodzie napędzanych tradycyjnymi silnikami urządzenia oczyszczające spaliny.

Tak czy inaczej ogniwa paliwowe zastosowane do produkcji energii w samochodzie są bardzo przyszłościowym rozwiązaniem. Ich szybki rozwój pozwala żywić nadzieję, że już niedługo nasze powietrze nie będzie w tak dużym stopniu zanieczyszczane przez dymiące samochody.

Wasze komentarze:

Autor(ka): pierwiastek
Data nadesłania:
  29.05.2010 17:14
O.K.ale tego nie dożyjemy
Autor(ka): ViS
Data nadesłania:
  29.12.2011 14:51
Dożyjemy bo to się stanie bardzo szybko.Może już w roku 2012.Wierzę w niemiecką i japońską technikę.Oni już to mają.
Autor(ka): Starża
Data nadesłania:
  30.05.2012 21:29
Koncerny paliwowe wykupią patenty, zamkną w sejfach i będziemy to oglądać jak własne uszy bez lustra!
Autor(ka): Wojtek
Data nadesłania:
  04.01.2013 17:33
Kto dziś pamięta parowego SAABA z lat siedemdziesiątych?
Wspaniale oszczędny samochód o konkretnych osiągach, bardzo tani w produkcji i do tego"mało toksyczny" dla środowiska?
Pewnie niewielu, bo GM wykupiło patent i prototypy - i zamknęło pomysł głęboko w sejfach. Wdrożenie tak rewolucyjnego pojazdu mogło wywrócić do góry nogami cały samochodowy rynek, więc ukręcono sprawie łeb...
Nawet teraz są możliwe manewry tego typu...
Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Przegląd metod mycia samochodu

Przegląd metod mycia samochodu

Wydaje się, że umycie samochodu jest prostą czynnością. I w istocie tak jest. Jednak czynność tę moż... » ...więcej
Diody LED w oświetleniu samochodu

Diody LED w oświetleniu samochodu

Diody LED trafiają ostatnio coraz częściej do elementów oświ... » ...więcej

Co zrobić z polisą OC po sprzedaży samochodu?

Większość kierowców wie, że polisa OC jest obowiązkowa dl... » ...więcej

3 sposoby jak zaoszczędzić na ubezpieczeniu samochodu

Jak zaoszczędzić na ubezpieczeniu auta? Odpowiedź w stylu... » ...więcej
Jak zabezpieczyć lakier naszego samochodu na zimę?

Jak zabezpieczyć lakier naszego samochodu na zimę?

Przygotowanie powłoki samochodu do zimy można podzielić na k... » ...więcej
Teraz każdy samodzielnie może dobrać olej do samochodu!

Teraz każdy samodzielnie może dobrać olej do samochodu!

Dobór środków smarnych do samochodów zawsze przysparzał k... » ...więcej
Przeguby napędowe

Przeguby napędowe

W większości obecnie eksploatowanych pojazdów, napęd samochodu przenoszony jest przez przednie koła.... » ...więcej
Polecamy porady
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jest oczyszcz... » ...więcej
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest w zł... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej dota... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szybk... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona letn... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przewa... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w każdej ... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bieżnikowi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia Komputery