samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Krótko o silniku wysokoprężnym

Autor: Marcin Chrapka / Data: 2007-06-02

Silnik wysokoprężny (zwany także silnikiem Diesel'a lub silnikiem z zapłonem samoczynnym) staje się coraz popularniejszym źródłem napędu nowych samochodów. Dlaczego tak się dzieje? Jakie czynniki powodują zwiększenie popularności silnika Diesel'a? Spróbujemy odpowiedzieć na to pytanie, a także w dużym skrócie wyjaśnić czym różni się taki silnik od zwykłego silnika benzynowego.

Zasada działania

Zasadniczą różnicą pomiędzy silnikiem z zapłonem samoczynnym a silnikiem z zapłonem iskrowym jest właśnie sposób zapłonu mieszanki w cylindrze. W silniku Diesel'a zapłon nie jest wymuszany przeskokiem iskry, a powodowany przez wysoką temperaturę sprężonego powietrza w które wtryskiwane jest paliwo. Można więc powiedzieć iż niejako następuje on samoczynnie.

Takie rozwiązanie powoduje konieczność większego sprężenia powietrza w cylindrze, co sprawia, że sprężony gaz ma większą temperaturę i wtryśnięte paliwo samoczynnie się zapala. Samo sprężenie powietrza w cylindrze zwykle jednak nie wystarcza do uzyskania zapłonu zimnego silnika i najczęściej w silniku stosowane są tzw świece żarowe które dodatkowo dogrzewają wnętrze cylindra przed rozruchem silnika.

W związku z innymi wymaganiami co do paliwa w silniku diesel'a stosowana jest tzw. olej napędowy (popularnie zwany „ropą”).

Wady silnika wysokoprężnego

Konieczność uzyskania wyższego stopnia sprężania sprawia, że konstrukcja silnika (bloku, zaworów, korbowodu, itp.) musi być mocniejsza, a sam silnik jest zwykle cięższy.

Kultura pracy silnika wysokoprężnego jest z reguły niższa niż kultura pracy silnika benzynowego. Zwłaszcza podczas pracy na zimno silnik wysokoprężny ma tendencje do wpadania w wibracje oraz wydzielania bardziej widocznych i szkodliwych spalin. Dotyczy to nawet samochodów o niewielkim przebiegu.

Silnik wysokoprężny jest także droższy w produkcji, co powoduje, że samochody napędzane tym silnikiem są również droższe (z tego względu mimo niewątpliwej ekonomiczności tego rodzaju napędu poleca się go raczej kierowcom przejeżdżającym w ciągu roku dużą ilość kilometrów).

Spaliny wydzielane przez silnik Diesel'a zawierają więcej szkodliwych składników i ich oczyszczenie w samochodzie wymaga zastosowania bardziej skomplikowanych i drogich elementów, co dodatkowo może podnieść cenę samochodu.

Dodatkowo nowoczesne silniki wyposażone w system Common Rail są bardzo wrażliwe na jakość paliwa, jednak ich kultura pracy jest już zbliżona do kultury pracy silników benzynowych.

Także zimą właściciele Diesel'i nie mają łatwego życia – niestety "ropa" jest bardziej kłopotliwym paliwem i dużo łatwiej zamarza unieruchamiając cały samochód. Oczywiście można się bronić przed tym zjawiskiem stosując np. podgrzewacze paliwa – ale to znowu wyższe koszty.

Zalety silnika wysokoprężnego

Silnik wysokoprężny, dzięki lepszej sprawności, jest bardziej ekonomiczny – spala mniejszą ilość paliwa.Również przebieg krzywej momentu obrotowego (zwłaszcza silnika wyposażonego w turbodoładowanie jest bardzo korzystny dla kierowcy – umożliwia dynamiczne przyspieszanie już od niskich obrotów. To dodatkowo obniża zużycie paliwa.

Silnik Diesel'a jest bardziej podatny na zwiększenie jego mocy z zastosowaniem turbodoładowania niż silniki z zapłonem iskrowym – jest od nich także bardziej wytrzymały.

Podsumowanie

Do niedawna silnik wysokoprężny miał opinie „woła roboczego” i stosowany był głównie w samochodach użytkowych przejeżdżających wiele tysięcy kilometrów miesięcznie obecnie coraz częściej można go spotkać nawet w luksusowych limuzynach. Czy jednak oznacza to odwrócenie trendu i przyszłą dominację Diesel'a w napędach samochodów? Moim zdaniem jednak nie.

Do kontrataku przechodzą konstruktorzy silników benzynowych. Dzięki ich jednak wciąż niższej cenie możliwe jest dodanie do ich konstrukcji nowych elementów poprawiających osiągi, a ich cena wciąż pozostaje niższa. Także cena paliwa Diesel'a wciąż rośnie w stosunku do ceny benzyny.

Tak więc w tej chwili wybór- Diesel czy benzyna pozostaje jasny. Jeździsz dużo lub lubisz charakterystykę pracy silnika Diesela - wybierz samochód z silnikiem wysokoprężnym. W pozostałych przypadkach - polecam jednak tańszy silnik benzynowy.

Podyskutuj na naszym forum

Zapraszamy do dyskusji na naszym forum:

Diesel czy benzyna?

Wasze komentarze:

Autor(ka): kasiarold
Data nadesłania:
  09.06.2008 22:58
jest dobrze,brak jest schematow polaczen elektrycznych ukladu paliwowego .wtryskii . dla mnie do wykorzystania wsamochodzie hundai elantra o pojemnosci 2000 ccm. rok 2001 silnik crdi.
Autor(ka): Jones
Data nadesłania:
  13.08.2008 11:07
Krótko i zwięźle ale za to doskonale przedstawia ogólny zarys całości.
Autor(ka): Karate
Data nadesłania:
  16.11.2008 22:26
Ropa zimą nie zamarza. Olej napędowy zresztą tez nie. Może by to ktoś napisał porządnie?
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
  03.03.2009 15:23
ty karate ropa i olej napędowy to jedno i to samo, tam nawet jest tak napisane
Autor(ka): learn more
Data nadesłania:
  19.08.2009 20:46
ropa? a od kiedy to Diesel jeździ na ropę? olej napędowy jest jedną z frakcji po destylacji ropy, a nie ropą, polecam trochę edukacji autorowi:P
Autor(ka): Marcin
Data nadesłania:
  20.08.2009 11:21
Słowo "ropa" zostało użyte w cudzysłowie, jako popularna (acz oczywiście nieprawidłowa) nazwa tego paliwa.
Autor(ka): mietek
Data nadesłania:
  03.01.2010 14:11
Połowa komentarzy nic nie wnosi do tematu typowe polaczki.
Autor(ka): PTRS
Data nadesłania:
  23.01.2011 00:13
Co prawda silnik benzynowy jest tańszy ale ma większe zużycie paliwa więc jeśli jeździ się dużo to raczej lepszym wyborem byłby porządny diesel ;)
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
  21.02.2011 23:29
Olej napędowy nie zamarza tylko wydziela sie parafina
Autor(ka): JAN
Data nadesłania:
  15.06.2012 20:09
tak naprawdę swieca zarowa jest niepotrzebna do zapłonu silnika wysokoprężnego ona tylko ułatwia zapłon w silniku wysokopreznym w starych silnikach diesela odpalało się na kopciucha w kolektor dolotowy zamiast świec żarowych
Autor(ka): JAN
Data nadesłania:
  15.06.2012 20:31
Silnik benzynowy łatwiejszy rozruch od iskry zapłonowej niż od sprężonego powietrza
Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Świece żarowe

Świece żarowe

Świeca żarowa służy do ułatwienia rozruchu silników wysokoprężnych. W warunkach zimowych sprawna pra... » ...więcej
Mazda z SRC

Mazda z SRC

Podczas Salonu Motoryzacyjnego we Frankfurcie Mazda zaprezentuje pierwszy japoński samochód z system... » ...więcej
Oleje silnikowe

Oleje silnikowe

Olej w silniku samochodowym jest jednym z najważniejszych płynów odpowiedzialnych za prawidłową prac... » ...więcej
Największa ciężarówka świata

Największa ciężarówka świata

Największe pojazdy świata nie poruszają się po zwykłych drogach. Aby je zobaczyć należy wybrać się d... » ...więcej
BMW Z4 otrzyma czterocylindrowy silnik

BMW Z4 otrzyma czterocylindrowy silnik

BMW planuje zmniejszyć silnik w modelu Z4 do 4 cylindrów,... » ...więcej
Porównanie silnika dwusuwowego i czterosuwowego

Porównanie silnika dwusuwowego i czterosuwowego

Czy różnica w ilości wykonanych suwów w czasie pracy silnika... » ...więcej
Dacia Duster - pierwsze oficjalne zdjęcia

Dacia Duster - pierwsze oficjalne zdjęcia

Renault prezentuje pierwsze oficjalne zdjęcia modelu Dacia D... » ...więcej
Polecamy porady
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest w zł... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej dota... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jest oczyszcz... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szybk... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona letn... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przewa... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w każdej ... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bieżnikowi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia Komputery