samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

110 lat historii Renault - Część III: Nowe wizje, nowe modele (lata 1945-1973)

Informacja prasowa / Data: 2009-10-09

Okres powojenny był dla Renault czasem intensywnej odbudowy. Trzy powojenne dekady działalności firmy minęły pod znakiem produkcji samochodów dostępnych dla każdego.

Pierre Lefaucheux – prezes na nowe czasy

Po wojnie, w połowie stycznia 1945 roku Societe Anonyme des Usines Renault została znacjonalizowana i przekształcona w Regie Nationale des Usines Renault (RNUR). Zgodnie z decyzją władz francuskich pierwszym prezesem firmy został Pierre Lefaucheux – inżynier i absolwent prestiżowej uczelni Ecole Centrale. Obejmując stanowisko prezesa szybko odniósł pierwszy sukces: po tym jak nowe władze państwowe postanowiły, że w zakładzie w Billancourt będą produkowane wyłącznie ciężarówki, Lefaucheux zdołał uzyskać zgodę także na produkcję samochodów osobowych.

4 CV mały wielki samochód

Renault 4CV

Pomimo trudności związanych z ponownym rozpoczęciem produkcji w fabryce w Billancourt, opracowany został projekt samochodu 4 CV. Prace nad tym modelem rozpoczęto jeszcze w okresie wojny, ale ostatecznie zakończono je w okresie powojennej reglamentacji. 4 CV (760 cm3) projektu Ferdynanda Picarda został zaprezentowany na pierwszym Salonie Motoryzacyjnym w Paryżu w 1946 roku. Masowa produkcja tego modelu ruszyła rok później i trwała do roku 1961. Eksport tego modelu był głównym źródłem dochodu firmy z zagranicy.

Wraz z sukcesem modelu 4 CV w centrum uwagi znalazły się ponownie sporty motorowe, w których Renault miało już spore tradycje. W 1948 roku w wyścigu Mont Ventoux auta 4 CV zajęły pięć pierwszych miejsc, kolejnych pięć modeli powtórzyło sukces w rajdzie Monte Carlo. Trzy lata później specjalnie wyposażony model 4 CV, jako pierwszy w swojej kategorii, dotarł na metę 24-godzinnego wyścigu Le Mans. W 1951 roku prezes Pierre Lefaucheux utworzył w Renault Dział Współzawodnictwa, który z czasem przekształcono w Renault Sport.

Rozwój firmy

Renault 30

Oprócz popularnego modelu 4 CV, RNUR produkował także pojazdy dostawcze, ciągniki i ciężarówki. W związku z rozwojem, Renault kupowało również warsztaty wykonujące naprawy silników, zakłady produkujące łożyska czy zakłady motoryzacyjne, a także grunty pod budowę nowych zakładów. Firma wyposażona była w obrabiarki przenośnikowe – pierwowzory robotów przemysłowych – wykorzystywane przy produkcji bloków silnika. Rozbudowa wykraczała także poza granice Francji. RNUR kupił fabryki m.in. w Anglii i Hiszpanii. Model 4 CV był już montowany m.in. w Irlandii, Australii, Indiach, Meksyku czy RPA.

Pod koniec 1954 roku Renault wyprodukowało rekordowy 500-tysięczny egzemplarz modelu 4 CV. Firma zatrudniała wówczas ponad 59 tysięcy pracowników i realizowała 35% krajowej produkcji w branży motoryzacyjnej. Z ponad 200-tysięcznej produkcji (160 tysięcy tej produkcji stanowiły samochody osobowe), ponad 25% samochodów montowanych było poza Francją. Sieć zagraniczna liczyła tysiąc punktów sprzedaży.

W 1955 roku prezes firmy Pierre Lefaucheux zginął w wypadku samochodowym. Jego miejsce zajął dotychczasowy wiceprezes, Pierre Dreyfus. Skoncentrował się on na dwóch głównych nurtach: planowaniu korporacyjnym oraz eksporcie połowy produkcji. Za kluczowy dla wzrostu firmy uważał rynek amerykański.

Renault Dauphine

Sukces 4 CV powtórzył w drugiej połowie lat 50. model Dauphine. Auto wprowadzone na rynek w 1956 roku, natychmiast podbiło zarówno Francję jak i rynki zagraniczne, z uwzględnieniem rynku amerykańskiego. W celu zaspokojenia popytu Amerykanów, Renault utworzyło nawet firmę transportową CAT.

Kryzys i strajki

Z czasem jednak Stany Zjednoczone rozpoczęły import samochodów produkowanych w Europie przez filie amerykańskich koncernów. Recesja gospodarcza dodatkowo coraz silniej zaczęła oddziaływać na całą branżę motoryzacyjną. Sprzedaż drastycznie spadła, zapasy zostały wyprzedane, zaprzestano eksportu do USA. Kryzys miał poważne skutki zarówno w aspekcie finansowym, jak i przemysłowym. Po zwolnieniu ponad 3 tysięcy pracowników we Francji i Belgii pojawiła się fala strajków. Napięcia zaczęły ustępować dopiero wówczas, gdy zaproponowano nowe rozwiązania w sferze socjalnej – m.in. czwarty tydzień płatnego urlopu oraz dodatkowe dni wolne z tytułu stażu.

Nowe modele Renault

Renault 4 i 16

We wrześniu 1961 roku zaprezentowano innowacyjne 5-drzwiowe auto z przednim napędem – Renault 4. Rok później premierę miał model Renault 8 – pierwszy na świecie samochód wyposażony w hamulce tarczowe wszystkich kół. Popularna Ósema wzmocniła renomę Renault jako producenta małych, funkcjonalnych samochodów. Renault 8 wyposażone w silnik przygotowany przez zdolnego mechanika Amedee Gordiniego, zdobywało trofea w rajdach samochodowych. Pierwsze zwycięstwo odniosło w 1964 roku w wyścigu Tour de Corse. Samochód zakończył swoją błyskotliwą karierę w 1970 roku, a jego następcą w rajdach i wyścigach torowych został Alpine zaprojektowany przez kierowcę wyścigowego Jeana Redele.

Umowy partnerskie

Renault 8

Początek lat 60. to okres współpracy partnerskiej Renault zarówno na rynku lokalnym, jak i na arenie międzynarodowej. Pierre Dreyfus wierzył w kształtującą się nową Europę, w której Renault, obecne już w Belgii i Hiszpanii, musiało koniecznie ewoluować. Proces koncentracji zachodzący w europejskiej branży motoryzacyjnej zainspirował prezesa Renault do poszukiwania sojusznika dla Regie Renault.

Po negocjacjach z Volkswagenem oraz zaawansowanych rozmowach z Alfa Romeo, w 1966 roku Renault zawarło umowę o współpracy technicznej z firmą Peugeot. Następnie umowa ta stała się umową trójstronną z Volvo, podpisaną w 1971 roku w ramach Societe Franco-Suedoise de Moteurs.

Prestiżowe modele w ofercie

Renault 15 i 17

Pomimo faktu, że strategia handlowa Renault koncentrowała się na autach małolitrażowych, w połowie lat 60. Renault zdecydowało się na rozszerzenie oferty o bardziej prestiżowe modele. Pierwszym z nich było wprowadzone na rynek w 1965 roku Renault 16 – auto o nowatorskim, pierwszym nadwoziu typu hatchback z tylnymi piątymi drzwiami otwieranymi do góry. W ciągu 6 lat sprzedano milion egzemplarzy tego modelu. Następnie ofertę wzbogacono o modele coupe: Renault 15 i 17 oraz jeszcze bardziej ekskluzywne Renault 20 i 30.

Renault 5 – patent na hit

Renault 5

Mimo wkroczenia do wyższych segmentów, Renault nie lekceważyło rynku samochodów małolitrażowych. Oferta w tym segmencie była regularnie odświeżana. Przełomem był rok 1972, w którym wprowadzono do sprzedaży model Renault 5 – nowoczesny i ekonomiczny mały samochód z innowacyjnymi zderzakami z tworzywa sztucznego. Model ten podobał się szczególnie kobietom i młodym osobom. Po kryzysie naftowym, jaki dotknął rynek motoryzacyjny w 1973 roku – małe, lekkie i zużywające niewiele paliwa Renault 5 stanowiło 60% całej sprzedaży firmy.

Źródło: Moto Target

Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Wszystkie modele Skody mogą wykorzystywać nowe paliwo E10

Wszystkie modele Skody mogą wykorzystywać nowe paliwo E10

Wszystkie dostępne modele marki z silnikami benzynowymi m... » ...więcej
Renault Clio III samochód z ambicjami...

Renault Clio III samochód z ambicjami...

Clio jest jednym z liderów w swoim segmencie, jego głównymi ... » ...więcej
Grand Modus i Laguna III do serwisu

Grand Modus i Laguna III do serwisu

Renault Polska złożyło zawiadomienie do Urzędu Ochrony Ko... » ...więcej
Nowe przepisy na parkingach oraz osiedlach

Nowe przepisy na parkingach oraz osiedlach

Z dniem 4 września 2010r. wchodzą w życie nowe przepisy, ... » ...więcej
Nowe BMW 320d EfficientDynamics Edition

Nowe BMW 320d EfficientDynamics Edition

Kombinacja niskiej emisji zanieczyszczeń i radości z jazdy: ... » ...więcej
Renault Laguna Coupe w nowej wersji

Renault Laguna Coupe w nowej wersji

Renault Laguna Coupe debiutuje w nowej wersji: Coupe z nowym... » ...więcej
Renault Colorale

Renault Colorale

W październiku mija 60 lat od oficjalnej premiery Renault Colorale. Auto zaprezentowane w 1950 ro... » ...więcej
Polecamy porady
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przewa... » ...więcej
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest w zł... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej dota... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jest oczyszcz... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szybk... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona letn... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w każdej ... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bieżnikowi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia Komputery