samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Rozrząd elektromagnetyczny

Autor: Łukasz Skupień / Data: 2009-09-12

Układ rozrządu w większości dotychczas produkowanych silników spalinowych sterowany był za pomocą wałka krzywkowego. Rozwiązanie to miało swoje pewne minusy, gdyż charakterystyka pracy silnika pozostawała na stałym poziomie, a do jej zmiany konieczna była wymiana wałka rozrządu na inny.

Producenci silników spalinowych od lat borykali się z problemami stworzenia układu rozrządu, który umożliwiał by dowolny wznios zaworów dając tym samym możliwość wyeliminowania przepustnicy. W pewnym sensie rozwiązaniem takim były zmienne fazy rozrządu, jednak rozwiązania te są bardzo skomplikowane i trudne do wprowadzenia w seryjnej produkcji.

Elektromagnetyczny układ rozrządu

Starania firmy Valeo pozwoliły na opracowanie systemu SVC (Smart Valve Actuation). System ten polega na “inteligentnym” sterowaniu zaworami. W rozwiązaniu tym do sterowania zworami użyto elektromagnesów (po dwa na każdym zaworze), które sterują zarówno otwieraniem jak i zamykaniem zaworów. Przez zastosowanie elektromagnesów udało się całkowicie wyeliminować wałek krzywkowy, a jednocześnie pozbyto się kłopotliwego układu napędu rozrządu.

W układzie SVC możliwe jest praktycznie dowolne kształtowanie wzniosu zaworów. Przez odpowiednie sterowanie prądem zasilającym dwa znajdujące się na każdym zaworze elektromagnesy, z których jeden odpowiedzialny jest za otwarcie a drugi za zamkniecie zaworu uzyskać można praktycznie dowolną charakterystykę wzniosu zaworów.

Zalety układu SVC

  • wyeliminowanie drogiego wałka rozrządu
  • brak mało trwałego paska rozrządu
  • możliwość wyeliminowania przepustnicy

Wyeliminowanie wałka rozrządu pozwala na zmniejszenie tarcia w silniku. A co za tym idzie zmniejszenie strat czyli poprawę osiągów silnika. Brak przepustnicy natomiast przyczyni się do wyeliminowanie strat powstałych na skutek dławienia przepustnicą dzięki czemu do cylindrów dostarczane będzie znacznie więcej powietrza.

Wymagania techniczne

Do prawidłowej pracy układu SVC konieczne jest natomiast uzyskanie odpowiednio dużej siły przyciągania elektromagnesów. Aby to uzyskać konieczne jest uzyskanie odpowiedniego napięcia z sieci elektrycznej samochodu. Dla prawidłowej pracy układu w przyszłości powstaną zapewne instalacje elektryczne o napięciu 42 V. Instalacje tę są już w fazie opracowania, a jako podstawa do tak wydajnej instalacji może być generator będący połączeniem rozrusznika i alternatora.

Dzięki zastosowaniu regulowanego układu rozrządu oraz bezpośredniego wtrysku silniki benzynowe w przyszłości będą mogły być oszczędniejsze i wydajniejsze, a tym samym znacząco przybliżą się do silników wysokoprężnych pod względem sprawności.

Wasze komentarze:

Autor(ka): ponin
Data nadesłania:
  19.02.2010 21:46
już widze jaką kase beda trzepać producenci na tych elektromagnesach.
Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Awarie Diesli

Awarie Diesli

Silnik spalinowy jest dość skomplikowanym urządzeniem, w którym podzespoły muszą ze sobą współpra... » ...więcej
Co nieco o układzie rozrządu

Co nieco o układzie rozrządu

Układ rozrządu w silnikach spalinowych jest jednym z najważniejszych podzespołów silnika. Jest on od... » ...więcej
Skoda na gaz, czyli Twin Power

Skoda na gaz, czyli Twin Power

Już od ponad trzech lat Skoda Auto Polska S.A. i Landi Renzo z sukcesem realizują wspólny projekt de... » ...więcej
Silnik rzędowy i widlasty - porównanie

Silnik rzędowy i widlasty - porównanie

Decyzja – czy w samochodzie zastosowany będzie silnik ... » ...więcej
Nowe BMW serii 1 oficjalnie

Nowe BMW serii 1 oficjalnie

BMW opublikowało oficjalne zdjęcia najnowszego modelu serii 1. » ...więcej
Nowy silnik od Volvo – 1,6 GTDi – wysokie osiągi przy minimalnym zużyciu paliwa

Nowy silnik od Volvo – 1,6 GTDi – wysokie osiągi przy minimalnym zużyciu paliwa

Gama silników Volvo zostanie niedługo poszerzona o nowe, benzynowe silniki o pojemności 1,6 litra z najnowszą technologią bezpośredniego wtrysku paliwa. Idea GTDi (Gasoline Turbocharged Direct Injection) powstała aby zapewnić możliwie niskie zużycie paliwa bez ograniczania osiągów i prz... » ...więcej
Witamy na www.InfoSamochody.pl

Witamy na www.InfoSamochody.pl

Właśnie dzisiaj zmieniamy formułę naszej strony. Oprócz danych technicznych pojazdów rozpoczynamy pu... » ...więcej
ABS - pomaga czy szkodzi?

ABS - pomaga czy szkodzi?

ABS to układ zapobiegający blokowaniu się kół pojazdu podczas hamowania. Skutek jego działania jest ... » ...więcej
Polecamy porady
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest w zł... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej dota... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jest oczyszcz... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szybk... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona letn... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przewa... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w każdej ... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bieżnikowi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia Komputery