samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

ABS - pomaga czy szkodzi?

Autor: Marcin Chrapka / Data: 2007-05-04

ABS to układ zapobiegający blokowaniu się kół pojazdu podczas hamowania. Skutek jego działania jest bardzo prosty – zablokowane w wyniku działania hamulca koło jest odblokowywane – powoduje to odzyskanie sterowności tego koła i poprawia panowanie nad pojazdem wtedy, kiedy manewr nagłego hamowania i omijania przeszkody wykonujemy na śliskiej nawierzchni. Czy jednak ABS zawsze pomaga?

ABS zwykle pomaga...

Wpisz tutaj podpis

Wymieniony we wstępie przypadek omijania nagle pojawiającej się przeszkody na śliskiej nawierzchni drogi jest dość oczywistym przykładem sytuacji w której ABS pomaga kierowcy przywracając możliwość kierowania samochodem wtedy, kiedy w skutek mocnego naciśnięcia pedału hamulca przednie koła zostały zablokowane. Samochód bez ABS wymaga od kierującego w podobnej sytuacji dużego doświadczenia. W chwili zagrożenia kierowca rzadko bowiem myśli o tym co dzieje się z kołami – robi raczej wszystko co może aby zmienić kierunek jazdy – co niestety w przypadku zablokowanych przednich kół jest zwykle niemożliwe.

Kolejną sytuacją, w której nawet bardzo doświadczony kierowca nie zasymuluje działania układu ABS, jest moment kiedy hamować musimy wtedy, kiedy koła poruszają się po nawierzchni o różnych właściwościach (np. gdy jesteśmy zmuszeni do najechania na pobocze). Nowoczesne czterokanałowe systemy ABS umożliwiają wtedy odblokowanie tylko tych kół, które w wyniku mniejszego tarcia o powierzchnię pobocza zostały zablokowane. Często znacznie zwiększa to szansę powrotu na jezdnię, co nie byłoby utrudnione, gdyby samochód nie posiadał systemu ABS.

System ABS wykazuje także duże zalety zastosowany w zespołach pojazdów (np. ciężarówka z przyczepą). Układ zapobiegający blokowaniu kół przyczepy znacznie poprawia bezpieczeństwo prowadzenia całego zestawu.

...ale czasami szkodzi

ABS ma jednak swoich przeciwników, którzy jako argument podnoszą sytuację, w których układ ten wydłuża drogę hamowania pojazdu. Ma to miejsce np. wtedy, kiedy przed zablokowanym kołem tworzy się warstwa luźnych elementów nawierzchni, która powoduje zwiększenie skuteczności hamowania. Układ ABS w takiej sytuacji odblokowuje koło, które przejeżdża przez tę warstwę zamiast wykorzystać ją do skrócenia drogi hamowania pojazdu.

Podobnie układ ABS wydłuża drogę hamowania wtedy, kiedy na nawierzchni o dużym współczynniku tarcia (np. asfalcie) znajduje się cienka warstwa luźnej nawierzchni (np. piasku). Wtedy zablokowane koła w samochodzie bez ABS powodowałyby przetarcie tej luźnej nawierzchni i koło zaczęłoby hamować na asfalcie, co oczywiście jest bardziej skuteczne.

Ostatnią już niepożądaną cechą układu ABS (ale także wszelkich układów poprawiających bezpieczeństwo jazdy) jest uśpienie czujności kierowców, którzy ufni w swój samochód przekraczają granice zdrowego rozsądku podczas prowadzenia samochodu. Najczęściej efektem takiej sytuacji jest jazda ze zwiększoną prędkością nieadekwatną do warunków panujących na drodze. Wypadki w takich sytuacjach niosą za sobą o wiele poważniejsze skutki. Oczywiście trudno wymienioną cechę nazwać wadą samego układu ABS, jednak dla porządku zostało tutaj wymienione.

Warto czy nie warto

Pomimo tego, że układ ABS nie zawsze pomaga bardzo trudno byłoby obronić tezę, że nie warto kupić samochodu z układem ABS. Składając bowiem do siebie wady i zalety trzeba stwierdzić, że zdecydowanie częściej odczuwamy pozytywne działanie układu ABS. Jego najważniejszą cechą jest przywrócenie możliwości sterowania samochodem podczas nagłego hamowania. Ta zaleta będzie najczęściej wykorzystywana podczas użytkowania pojazdu z układem ABS. Sam fakt bardzo dynamicznie rosnącego procentu pojazdów wyposażonych w ten układ najlepiej świadczy o tym, że kierowcy jednak doceniają jego zalety.

Podyskutuj na naszym forum

Zapraszamy do dyskusji na naszym forum:

ABS - pomaga czy szkodzi

Wasze komentarze:

Autor(ka): b
Data nadesłania:
  20.02.2008 17:52
rozumiem że pytanie w temacie jest retoryczne ;]
Autor(ka): Jan
Data nadesłania:
  06.03.2008 13:29
ABS na suchej nawierzchni tylko wydłuża drogę hamowania dobre jest na mokre i oblodzone drogi w tedy pomaga żeby koła sie nie zablokowały
Autor(ka): kirpek
Data nadesłania:
  22.08.2008 13:11
raczej już nie ma możliwości wyboru samochód z abs czy bez- unijne prawo
Autor(ka): beneq
Data nadesłania:
  09.05.2009 20:53
Tak abs jest dobry, tyle ze np taka osoba ktora caly czas jezdzila i hamowala awaryjnie z ukladem abs po przesiadce do auta bez abs badz awarii nie bedzie potrafila wyhamowac poprawnie pulsacyjnie na sliskiej nawierzchni, czyli zamiast lepej - bedziemy jezdzili coraz gorzej.
Autor(ka): pozdrawiam
Data nadesłania:
  30.10.2009 20:19
Przyzwyczajenie to druga natura. Zawsze miałem auto z ABS'em i nie wyobrażam sobie mieć auta bez niego. Ale jak to się mówi, kiedyś nie było i ludzie jeździli. Postęp techniki...
Autor(ka): re5pect
Data nadesłania:
  12.01.2010 13:40
A ja dzisiaj odłączyłem ABS w swoim aucie . Do tej pory jeździłem bez tego systemy . Kiedy kupiłem auto z ABS-em miałem małą stłuczkę , ten system głupieje na polskich dziurach . Poza tym na lodzie i Śniegu miałem krótszą drogę hamowania jak zaciągnąłem ręczny , niż hamując czterema kołami z ABS . Czasem zblokowanie kół skraca drogę hamowania co potwierdzają testy w prasie jak i moje własne . Może kiedyś ABS będzie lepiej działał . Jak narazie czuje się bezpieczniej kiedy sam decyduje za hamowanie w moim aucie
Autor(ka): marecki
Data nadesłania:
  07.06.2010 19:15
"ABS na suchej nawierzchni tylko wydłuża drogę hamowania dobre jest na mokre i oblodzone drogi w tedy pomaga żeby koła sie nie zablokowały" hahaha gorszej bredni nie słyszałem.. chyba na odwrót..
Autor(ka): edek
Data nadesłania:
  10.06.2010 22:22
a ja myślę,że to zależy od gustu kierowcy
Autor(ka): Kapitan Dżek
Data nadesłania:
  23.01.2011 16:29
To nie jest kwestia żadnego gustu, ABS to dobry wynalazek dla panikarzy którzy jak auto im się smyknie to dalej trzymają wciśnięty hamulec. Na szczęście w wielu autach da się to wyłączyć - jeśli ktoś ma nowszą renówkę to robi się to odpinając którykolwiek czujnik, wtedy na desce rozdzielczej trwale pali się pomarańczowa lampka "ABS" i wiemy że ABS nie zadziała.
Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
ABS - jak to właściwie działa

ABS - jak to właściwie działa

Układ ABS działa wbrew pozorom na dość prostej zasadzie. Najprościej rzecz ujmując układ ten wykrywa... » ...więcej
ABS do motocykli

ABS do motocykli

Pierwszy na świecie system ABS dla motocykli firmy Bosch otrzymał prestiżowe wyróżnienie niemieck... » ...więcej
ABS dla motocykli

ABS dla motocykli

Nowy wariant 9. generacji systemów ABS dla motocykli ze zintegrowanym czujnikiem ciśnienia zapewn... » ...więcej
Diesel czy benzyna?

Diesel czy benzyna?

Obecnie producenci oferują nawet nabywcom samochodów niższych klas wybór – silnik benzynowy cz... » ...więcej
Hamulce elektryczne - fikcja czy rzeczywistość

Hamulce elektryczne - fikcja czy rzeczywistość

Technologia, z powodu której płyn hamulcowy może odejść w za... » ...więcej
Czy tak wygląda nowe Audi A4?

Czy tak wygląda nowe Audi A4?

Jutro Audi ostatecznie uchyli rąbka tajemnicy i zaprezentuje zdjęcia Audi A4 nowej generacji, któreg... » ...więcej
Czy warto kupić samochód z klimatyzacją?

Czy warto kupić samochód z klimatyzacją?

Czy wtedy gdy kupujemy samochód z klimatyzacją zyskuje tylko... » ...więcej
Tempomat - niezbędne wyposażenie czy gadżet?

Tempomat - niezbędne wyposażenie czy gadżet?

Swój kolejny artykuł postanowiłem poświęcić praktycznemu urz... » ...więcej
Polecamy porady
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szybk... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jest oczyszcz... » ...więcej
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest w zł... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej dota... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona letn... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przewa... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w każdej ... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bieżnikowi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia Komputery