samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Yeti - pewne na drodze i bezdrożach

Informacja prasowa / Data: 2009-07-31

Konstrukcja układu zawieszenia Škody Yeti bazuje na koncernowej platformie podłogowej PQ35 zastosowanej także w Nowej Octavii. Tylna oś została jednak zmodyfikowana, tak aby uzyskać szerszy rozstaw kół dla zapewnienia lepszej stabilności jazdy.

Skoda Yeti

W przedniej osi zastosowano wypróbowane rozwiązanie wykorzystujące niezależne kolumny McPherson ze sprężynami śrubowymi, ramą pomocniczą i dolnymi wahaczami trójkątnymi. Zapewnia ono bardzo dobrą stabilność poprzeczną samochodu ułatwiającą jego prowadzenie.

Amortyzatory i sprężyny śrubowe są tak dobrane do masy samochodu, aby zapewniać odpowiedni kontakt z nawierzchnią oraz komfort jazdy. Właściwości osi przedniej i tylnej zostały wzajemnie zharmonizowane. Optymalizacja amortyzatorów umożliwiła pogodzenie wymagań komfortu jazdy zarówno podczas jazdy szosowej, jak i terenowej. W przedniej osi modelu Yeti zastosowano stabilizator o średnicy 23 mm, który zmniejsza przechyły samochodu na zakrętach.

Skoda Yeti - wnętrze

Yeti ma wielowahaczową oś tylną, w skład której wchodzi jeden wahacz wzdłużny i trzy poprzeczne. Główna różnica w porównaniu z Octavią to o 30 mm większy rozstaw kół wskutek zastosowania oprawy piasty łożyskowej z platformy PQ46 (z VW Passata). Większy rozstaw kół zwiększył stabilność samochodu na zakrętach, szczególnie podczas jazdy terenowej.

W celu ograniczenia wibracji elementy tylnej osi zostały przymocowane do ramy pomocniczej, która jest przykręcona do nadwozia za pośrednictwem łożysk elastycznych skutecznie pochłaniających hałas pracy układu jezdnego. To rozwiązanie zapewnia możliwie najlepsze właściwości jezdne w połączeniu z wysokim stopniem komfortu.

Skoda Yeti - zawieszenie

Skutki działania sił bocznych są eliminowane przez trzy wahacze poprzeczne umieszczone z każdej strony auta. Ich długość, położenie i sztywność łożysk zostały dobrane tak, aby pod działaniem siły bocznej utrzymywać koło w optymalnym położeniu w stosunku do nawierzchni – ma to bezpośredni wpływ na prowadzenie samochodu na zakrętach.

Skoda Yeti - podwozie

Tylna oś z lekkim efektem kierującym jest zaprojektowana tak, aby kompensować podsterowność. Ułatwia to dynamiczną jazdę i zwiększa kontrolę jej toru. Podczas hamowania koła lekko zwiększają zbieżność, co sprawia, że auto utrzymuje kierunek jazdy nawet podczas hamowania na zakręcie. Im jest ono większe, tym większy jest efekt kierujący osi kompensujący podsterowność. Rezultatem jest stabilne utrzymywanie kierunku jazdy, niezależnie od tego, czy w samochodzie jedzie sam kierowca, komplet pasażerów czy przewożony jest ładunek o dużej masie. Oś tylna wyposażona jest także w stabilizator przechyłów.

Ukośnie ustawione tylne amortyzatory i osobno umieszczone sprężyny śrubowe umożliwiły uzyskanie przestrzeni bagażnika o dużej szerokości i wielu możliwościach wykorzystania. Tylne amortyzatory są ustawione w jednej linii z przednimi – tak aby osiągnąć zgodność współpracy zawieszenia obu osi.

Škoda Yeti to samochód, któremu niestraszne są trudne warunki drogowe i terenowe. Dzięki pakietowi na złe drogi auto można dodatkowo wyposażyć w metalową osłonę pod silnikiem i skrzynią biegów, plastikową osłonę przewodów paliwowych i hamulcowych oraz plastikową osłonę tylnej ramy pomocniczej. Samochód posiada także grubsze rurki hamulcowe i mocniejszą linkę hamulca ręcznego.

Źródło: Skoda, fot. Skoda

Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Nowe pakiety wyposażenia dla Yeti

Nowe pakiety wyposażenia dla Yeti

Teraz dla pierwszego SUVA czeskiej marki przygotowano dwa... » ...więcej
Yeti w rytmach Sony

Yeti w rytmach Sony

Poznańska firma Audio Complex zaprezentowała pojazd demonstracyjny firmy Sony Poland zbudowany na... » ...więcej
Skrzynie biegów Škody Yeti

Skrzynie biegów Škody Yeti

Manualne skrzynie biegów zastosowane w modelu Yeti są precyzyjnie działającymi konstrukcjami. Dostęp... » ...więcej
Nie trać głowy na drodze

Nie trać głowy na drodze

Słaba widoczność, intensywne opady deszczu, gwałtowne zmiany pogody i szybciej zapadający zmrok t... » ...więcej
Zimowe bezpieczeństwo na drodze dla całej rodziny

Zimowe bezpieczeństwo na drodze dla całej rodziny

Inżynier Pascale de Briey z Goodyeara opowiada o tym, jak... » ...więcej
Zimowe bezpieczeństwo na drodze dla całej rodziny

Zimowe bezpieczeństwo na drodze dla całej rodziny

Pascale de Briey pracuje w Goodyearze jako specjalistka d... » ...więcej
Bój się wiatru!

Bój się wiatru!

W czasie gdy dwukrotnie rośnie prędkość wiatru, siła jego nacisku na samochód zwiększa się cztero... » ...więcej
Ogrzewanie postojowe dla samochodów Skody

Ogrzewanie postojowe dla samochodów Skody

Ogrzewanie postojowe oszczędza silnik i zmniejsza jego zu... » ...więcej
Polecamy porady
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szybk... » ...więcej
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest w zł... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej dota... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jest oczyszcz... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona letn... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przewa... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w każdej ... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bieżnikowi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia Komputery