samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Zapnij mnie - pomogę ci przeżyć

Autor: Tomasz Chrapka / Data: 2007-11-12

Pasy bezpieczeństwa w samochodzie nie są ozdobą. Montowane są w samochodzie z jakiegoś konkretnego powodu. Bynajmniej nie jest to narzędzie, którego brak zachęca policję do wystawiania mandatów przez policję, gdy nie są zapięte. I ten właśnie mandat, jest najmniejszą karą, jaką możemy otrzymać za ich niezapięcie. A więc pamiętaj – pasy bezpieczeństwa są montowane w samochodzie, aby ratować życie!!

Pasy bezpieczeństwa

Pasy bezpieczeństwa to najskuteczniejszy środek do ratowania życia, podczas ewentualnego wypadku. A taki może zdarzyć się każdemu kierowcy. Nikt przecież celowo nie powoduje tego typu zdarzeń.

Pomimo tego, iż nakaz zapinania pasów określony jest kodeksem drogowym, to trzeba je zapinać zgodnie ze zdrowym rozsądkiem. Po co?? Przeczytaj, co dzieje się z ciałem kierowcy, który bez zapiętych pasów uderzył w trwałą przeszkodę z prędkością 80 km/h:

  • 0,026 sekundy – zderzak oraz przód samochodu zostaje zgnieciony, a kierowca niezapięty pasami kontynuuje ruch z prędkością 80 km/h,
  • 0,039 sekundy – kierowca razem z siedzeniem zostaje uniesiony o 15 cm,
  • 0,044 sekundy – następuje uderzenie klatką piersiową w kierownicę,
  • 0,050 sekundy – opóźnienie działające na osobę osiemdziesiąt razy przewyższa masę ciała,
  • 0,068 sekundy – ciało kierowcy z siłą 6 ton uderza w deskę rozdzielczą,
  • 0,092 sekundy – kierowca uderza głową w przednią szybę,
  • 0,100 sekundy – kierowca uderza w kolumnę kierownicy, a następnie wybijając przednią szybę wypada na zewnątrz pojazdu – OBRAŻENIA POWODUJĄ ŚMIERĆ NA MIEJSCU!!!!!!!!!
  • 0,110 sekundy – wrak samochodu zaczyna się cofać,
  • 0,150 sekundy – na miejscu wypadku zapada cisza.

Zapinanie pasów przez pasażerów tylnej kanapy, jest również niesamowicie ważne. W razie wypadku osoba zajmująca tylne siedzenie, która nie zapięła pasów bezpieczeństwa, może swoim ciężarem pomnożonym przez prędkość samochodu, tak mocno uderzyć w przedni fotel, że go złamie, powodując śmierć kierowcy lub pasażera z przodu.

Statystyki mówią za siebie:

  • stosowanie pasów bezpieczeństwa przez osoby zajmujące przednie siedzenia zmniejsza o 50% ryzyko poniesienia ciężkich obrażeń, natomiast o 45% ryzyko powstania obrażeń śmiertelnych,
  • z badań przeprowadzonych na świecie wynika, iż 50% ofiar śmiertelnych wypadków drogowych mogło by żyć, gdyby byli zapięci pasami.
Źle zapięte pasy bezpieczeństwa Źle zapięte pasy bezpieczeństwa

Jak prawidłowo zapiąć pasy bezpieczeństwa:

  • pas powinien płasko przylegać do ciała – skręcony pas może pęknąć nie wytrzymując naprężeń podczas wypadku,
  • pas powinien być napięty – jeśli tak nie jest można uderzyć w kierownicę lub szybę,
  • górna część pasa powinna być umieszczona blisko szyi (nie na żebrach) – w przypadku gdy pas będzie przylegał do żeber, w razie wypadku mogą się one złamać przebijając serce i płuca,
  • dolna część pasa powinna przylegać do bioder – jeśli pas przylega do brzucha, w razie wypadku może zmiażdżyć narządy wewnętrzne.

Powodów, dla których ludzie nie zapinają pasów jest mnóstwo. Dotyczą one zarówno lenistwa, wygody, ale także błędnych wyobrażeń na ich temat:

  • nie zapinam pasów, bo one uniemożliwią wydostanie się z płonącego pojazdu. Zgodnie ze statystykami jedynie 0,5% wypadków drogowych kończą się pożarem pojazdu,
  • nie zapinam pasów, bo mam poduszkę powietrzną. Poduszka powietrzna redukuje ryzyko poniesienia śmierci tylko i wyłącznie współpracując z zapiętymi pasami,
  • nie zapinam pasów, bo jeżdżę wolno i po mieście. Pamiętać należy, że nawet podczas zderzenia z prędkością 50 km/h ciało wyrzucone jest z pojazdu z siłą 1 tony i napotkawszy na trwałą przeszkodę skutki mogą być śmiertelne,
  • nie zapinam pasów, bo lepiej wypaść z auta niż zostać w nim uwięzionym. Przypomnij sobie opis wypadku opisany na początku artykułu,
  • nie zapinam pasów, bo jestem w ciąży. W trakcie wypadku pasy mogą jedynie uratować życie kobiety i jej nienarodzonego dziecka.

Następnym razem, gdy wsiądziesz do samochodu, to włączysz radio i….. ruszysz, czy najpierw zapniesz pasy??

Wasze komentarze:

Autor(ka): Basia
Data nadesłania:
  08.02.2009 13:58
Ja zawsze zawsze zapinam pasy bezpieczeństwa ponieważ się boję o moje życie
Autor(ka): tomek
Data nadesłania:
  30.10.2009 19:55
Ja też "nie wstydzę" się zapinać pasów. ZAWSZE.
Autor(ka): Kacper
Data nadesłania:
  08.08.2010 16:40
Pasy to nic strasznego można się przyzwyczaić.
Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Źle zapinasz dziecko

Źle zapinasz dziecko

Czy prawidłowo zapinasz dziecko w foteliku, gdy ma na sobie grubą kurtkę lub kombinezon? Z badań ... » ...więcej
120 km/h w całkowitej ciemności

120 km/h w całkowitej "ciemności"

Grupa 30 niewidomych i niedowidzących osób wzięła udział ... » ...więcej
Volkswagen Passat - Nowoczesna limuzyna

Volkswagen Passat - Nowoczesna limuzyna

Produkowany od ponad 33 lat, 13 milionów sprzedanych egzempl... » ...więcej
Dekalog myślącego kierowcy - myśl i jeźdź bezpiecznie

Dekalog myślącego kierowcy - myśl i jeźdź bezpiecznie

Chciałbym przedstawić Tobie, szanowny czytelniku, książkę, k... » ...więcej
Radia samochodowe

Radia samochodowe

Odtwarzają płyty CD oraz DVD. Czytają pliki MP3, WMA, WAV, AAC. Można na nich oglądać filmy DVD, VCD... » ...więcej
Tempomat - niezbędne wyposażenie czy gadżet?

Tempomat - niezbędne wyposażenie czy gadżet?

Swój kolejny artykuł postanowiłem poświęcić praktycznemu urz... » ...więcej
Polecamy porady
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest w zł... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej dota... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jest oczyszcz... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szybk... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona letn... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przewa... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w każdej ... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bieżnikowi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia Komputery