samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Ekojazda - ekologicznie i bezpiecznie

Autor: Marcin Chrapka / Data: 2007-05-16

Wysokie ceny paliwa powodują, że oszczędność każdego litra jest bardzo wskazana. Oczywiście najważniejszym kryterium określającym zużycie paliwa w naszym samochodzie jest rodzaj silnika i samego samochodu. Okazuje się jednak, że nawet technika jazdy i stosowanie kilku prostych zasad może w niebagatelny sposób wpłynąć na zużycie paliwa. Wszystkie te zasady można streścić w jednym słowie: Ekojazda

Czynniki niezwiązane bezpośrednio z techniką jazdy

Na początek wspomnimy o kliku ważnych zasadach, które mogą ograniczyć zużycie paliwa w samochodzie. Ich stosowanie nie wiąże się bezpośrednio z techniką jazdy.

Nie wszyscy wiedzą, że ilość uruchomionych w samochodzie odbiorników prądu wpływa na obciążenie silnika, a co za tym idzie zwiększa zużycie paliwa. Do urządzeń, których włączenie zwłaszcza powinniśmy kontrolować należy np. ogrzewanie tylnej szyby – zimą warto oszronioną szybę oczyścić inną metodą – skróci to do minimum czas korzystania z tego prądożernego urządzenia.

Obecnie nie oszczędzimy już na światłach (ich używanie jest obowiązkowe całą dobę) – możliwe jest jednak zamontowanie świateł do jazdy dziennej, które zużywają wielokrotnie mniej prądu. Pytanie tylko czy taka inwestycja się opłaci – niestety tego typu światła trochę kosztują.

Sprężarka klimatyzacji także powoduje zwiększenie obciążenia silnika, a co za tym idzie zużycia paliwa. Warto więc rozważyć sens korzystania z klimatyzacji – może jednak nie jest tak konieczna w średnio gorące dni. Jednak uwaga – nie warto w zamian otwierać okien – ich otwarcie także powoduje zwiększenie zużycia paliwa – w tym wypadku spowodowane jest to zwiększeniem oporów powietrza.

Powyższe zasady stosujmy jednak z rozwagą. Sens wyłączania np. radia tylko dlatego, żeby oszczędzić kilka ml paliwa na 100 km jest już bardzo dyskusyjny.

Opory ruchu samochodu (podobnie jak otwarte szyby) może zwiększyć także nieodpowiednie ciśnienie w oponach. Kontroluj je więc często. Nie woź także niepotrzebnie bagażnika dachowego – on także powoduje zwiększenie oporów powietrza a co za tym idzie zużycia paliwa.

Oszczędna technika jazdy - ekojazda

Wykorzystajmy fakt, że nowoczesne silniki dozują ilość wtryskiwanego do cylindrów paliwa na podstawie obciążenia silnika. Zasadą, którą większość kierowców przyjmuje z niedowierzaniem jest „zakaz” jeżdżenia „na luzie” w samochodach z wtryskiem paliwa. Tak – silnik przy puszczonym pedale gazu, ale na biegu, nie zużywa paliwa, gdyż jest napędzany siłą rozpędu samochodu. Wyłączając bieg pozbawiamy go tego napędu i zmuszamy do pracy na biegu jałowym, na którym silnik musi zużyć paliwo do napędzenia samego siebie.

Przyspieszaj energicznie - w to także trudno uwierzyć, ale przyspieszając wciskając gaz do ¾ głębokości i zmieniając bieg na wyższy przy około 2500 obrotów zużyjemy mniej paliwa niż operując delikatniej pedałem gazu. Stosując tę zasadę szybko osiągniesz zakładaną prędkość podróżną zużywając możliwie mało paliwa, a przy okazji nie staniesz się „zawalidrogą”. Utrzymywanie prędkości pochłania już zdecydowanie mniej paliwa niż przyspieszanie. Jadąc ze stałą prędkością jedź zawsze na najniższych możliwych (ale bezpiecznych dla silnika) obrotach – czyli na najwyższym możliwym biegu.

Planuj manewry z wyprzedzeniem – jak najrzadziej przyspieszaj i używaj hamulca (hamuj silnikiem – wtedy nie zużywa on paliwa). Jeżeli widzisz, że za chwilę będziesz musiał hamować nie przyspieszaj – w ten sposób zachowasz większą płynność ruchu – co sprzyja zmniejszeniu zużycia paliwa.

Na postoju dłuższym niż minuta opłaca się wyłączyć silnik – oszczędzisz więcej paliwa niż stracisz na ponowny rozruch silnika. Jednak pamiętaj, że częste włączanie rozrusznika powoduje z kolei większe zużycie zarówno samego rozrusznika jak i akumulatora – tak więc zasadę tę stosuj raczej jednorazowo, a nie np. poruszając się w korku.

Podsumowanie

Wszystkie wymienione zasady ekojazdy stosujmy oczywiście z rozwagą – nigdy nie przedkładajmy np. naszego bezpieczeństwa nad niskie zużycie paliwa (patrz np. artykuł o wyprzedzaniu). Stosując zasady „eko-jazdy” z pewnością zmniejszysz zużycie paliwa w Twoim samochodzie, a przy okazji jak widzisz paradoksalnie przyczyni się do ułatwienia ruchu innym użytkownikom drogi.

Nie przekonałem Cię? Zapoznaj się więc z radami innych związanymi z ekologiczną i oszczędną jazdą samochodem. Zapraszam do przeczytania tego artykułu o eco-driving.

Pochwal się swoimi osiągnięciami i metodami na naszym forum (link poniżej) lub też komentując ten artykuł.

Podyskutuj na naszym forum

Ekojazda - warto stosować te kilka zasad

Wasze komentarze:

Autor(ka): bolo76
Data nadesłania:
  11.07.2007 09:31
nie do końca zgodzę sie z tym, że silnik nie zużywa zupełnie paliwa podczas hamowania silnikiem. gdy obroty spadna poniżej pewnego poziomu konieczne jest jednak paliwo, aby utrzymać pracę silnika.
Autor(ka): rudy
Data nadesłania:
  03.04.2008 19:49
Gdy spadną obroty możesz zmienić bieg na niższy.
Autor(ka): Pavulon
Data nadesłania:
  09.06.2008 20:22
Co tu dużo mówić - jestem młodym kierowcą, a ekojazdę uprawiałem nieświadomie od kiedy tylko poszedłem na kurs prawa jazdy i tak też potem prowadziłem własne auto. Jakiś czas temu dowiedziałem się, że nosi to nazwę eco-drivingu. Cóż, jeździ się przyjemnie, cicho i ekonomicznie - moje polo spala mniej benzyny, niż podaje producent (a auto ma 16 lat!), mimo że nie żałuję sobie radia, nawiewu, szyberdachu i innych "obciążników" :) Polecam!
Autor(ka): QUL
Data nadesłania:
  15.08.2008 21:33
Ja w swojej Hondzie City po zastosowaniu się do tych zasad zszedłem do 4,4l/100km (wyświetla mi się na liczniku) wcześniej nie znałem tych zasad i minimum miałem 5l/100km a najwyższy wynik z włączoną klimatyzacją i w korku to 7l/100km.
Autor(ka): adi
Data nadesłania:
  02.09.2008 01:09
wszystko fajnie, ale czy jadąc pod górkę lepiej jest przyśpieszyć przed wzniesieniem i utrzymywać stałą prędkość jadąc pod nią czy utrzymać stała prędkość na całym odcinku ??
Autor(ka): bosh
Data nadesłania:
  02.03.2009 01:31
Już widzę jak jazda na 3/4 pedału przyspieszenia jest ekonomiczna ;-))) Po miesiącu do wymiany opony i przeguby z przodu ....

Ludzie wy się chyba do innych zasad stosowaliście - u mnie jazda na 3/4 pedału przyspieszenia skutkuje zużyciem rzędu 16 litrów na setkę zamiast 9-10 ....

Co do jazdy pod górę lepiej się rozpędzić i trzymać wyższe obroty - to co pokazuje komputer przy niskich obrotach na 4 biegu pod górę (60kmh) to wartości w granicach 30 na setkę w porównaniu z 8 litrami na wysokich obrotach na 3 biegu (60kmh)

W praktyce krzywa minimalnego spalania jest taka - że jazda na możliwie najniższych obrotach NIE JEST EKONOMICZNA !! Ekonomicznie jest gdzieś w granicach 1800-2500 obr w zależności od silnika ... (obroty dla silnika R4) - im wiekszy i więcej cylindrów tym fajniej się jedzie przy niższych ...
Autor(ka): bosh
Data nadesłania:
  02.03.2009 01:35
To samo z hamowaniem silnikiem - może i wtedy wtrysk odcina dopływ paliwa - ale ... hamowanie silnikiem ma sens w dwóch przypadkach - jazda z górki i dojeżdżanie do skrzyżowania lub czerwonego światła - gdy musimy się zatrzymać. Na prostej hamując silnikiem przejedziemy 100 metrów a jadąc na luzie przejedziemy 500 metrów ... przy czym spalanie silnika na luzie to około litra na godzinę pracy - więc jak pojedziemy dziennie 6 minut na luzie to spalimy 0,1 litra za 40 gr , a hamując silnikiem i znowu przyspieszając - sporo więcej ...
Autor(ka): Rafał
Data nadesłania:
  01.04.2009 15:53
A więc tak, uprawiam eco-driving od początku posiadania prawa jazdy(5lat) i po pierwsze wyniki zużycia mam niższe niż osiągi znajomych kierowców z dużo większym stażem ;] A ponadto dużo szybciej przemieszczam się właśnie przewidując sytuacje na drodze na 2,3 albo i 4 samochody przede mną. Inna sprawa to kultura jazdy, sam ustępuje jeśli ktoś chce jechać szybciej i tak samo wymagam tego od innych! I chciałem dodać że szybka jazda wcale nie oznacza niebezpiecznej, to głupia jazda jest niebezpieczna!!!

napisał że na luzie dalej zajedziesz i taniej...ale weź pod uwagę nasze drogi, zdążysz raptem wyprzedzić jeden samochód to zaraz musisz zwalniać bo 100m przed nim jest kolejny do ominięcia a nie zawsze da się objechać parę aut naraz i tak jest w 90% takich manewrów więc spokojnie możesz się "dotoczyć" na luzie unikając nawet tego jałowego spalania.
Fakt że nie da się korzystać tylko z jednej metody, w praktyce trzeba dostosowywać technikę jazdy aby jak najmniej biło po kieszeni :)
Autor(ka): Marcin
Data nadesłania:
  25.06.2009 14:53
Do bosh: Pedał gazu wciskamy do 3/4 tylko podczas przyspieszania. Zostało o tym wspomniane dlatego, gdyż część kierowców uważa iż przyspieszając w "tempie ślimaka" oszczędzamy paliwo - tymczasem przyspieszając energicznie szybko osiągamy prędkość podróżną i możemy wrzucić wysoki bieg jadąc ekonomicznie. Także chyba nie do końca zrozumielimy się. Oczywiście hamowanie silnikiem stosujemy w momencie gdy chcemy przyhamować. Bardziej chodzi o sytuację, gdzie część kierowców przed rozpoczęciem hamowania (np. przed dojeżdżając do świateł) wrzuca luz i hamuje używając tylko hamulca. Trudno mówić o hamowaniu silnikiem jadąc po prostej ze stałą prędkością. Przyznam, że praktycznie nie jeżdżę na luzie. Nie widzę żadnych (także ekonomicznych) plusów takiej jazdy. Jadę ze stałą prędkością do momentu kiedy jechać mogę. Gdy widzę np. czerwone światło zdejmuję nogę z gazu. W końcowej fazie używam hamulca (nie zawsze to konieczne) a luz wrzucam w momencie gdy silnik zaczyna się dusić. Często warto redukować biegi w czasie hamowania silnikiem.
Autor(ka): gosciu
Data nadesłania:
  17.06.2010 10:29
Odkąd zrobiłem prawko (10lat temu) i kupiłem 1 samochud staram sie jezdzic oszczednie bo mi poprostu szkoda kasy na paliwo i wygłupy typu palenie gum.
teraz jeżdze vwPassatem z 2005r 131KM 1,9TDI nie narzekam nigdy nie uczyłem sie zasad eko-drivingu bo nigdy do teraz o tym nie słyszałem, jak sie postaram to spali mi około 4,4-4,6l ale poznałem kolege który był na kursie eko-drivingu gdzieś w Warszawie i od niego sie o tym dowiedziałem jeździł tez dislem fordem focus kombi i twierdził ze potrafi spalić 4,1L i zeczywiscie tyle spalił, ja na tej samej trasie spaliłem 4,5l moim pasatem tez kombi(ale ja bez kursu), stwierdziłęm ze ma nowsze auto i osczedniejszy silnik a poza tym lrzejsze o przynajmniej 200kg. wiec chcac mi udowodnic przesiadł sie do mojego pasacika i ... i tu zdziwienie najpierw sr.4,8l potem byłlo jeszcze kilka chyba 4 albo 5 prób bo jak twierdzi musi wyczuc samochód niestety potem było co raz gorzej i gorzej. zastanawiam sie co by mi dał taki kurs czy zszedłbym ponirzej 4l czy morze dorównałbym mojemu kumplowi i spalałbym o przynajmniej 0,5-1L wiecej niz obecnie?
wiem jedno najlepiej wyczuc własne auto i wsłuchac sie w silnik, jeszcze lepiej jak musimy gdzies dojechac na tzw. oparach bez grosza w kieszeni to wtedy nauczymy sie nawet tych zasad eko o których nie słyszał nikt i nikt nas nie nauczy. a najwazniejsze to jeździć bezpiecznie bo to i tak taniej wychodzi(moze zuzyjemy więcej paliwa ale nie wydamy na naprawe auta po wypadku albo na zakup nowego)
co do jazdy na luzie, czy pali czy nie na biegu jest bezpieczniej juz kilka razy zdarzyło mi sie ze jakis tuman wyskoczył z podporzadkowanej i tylok dzieki tamu ze miałem wbity bieg udało mi sie przyspieszyc i uniknąc stłuczki. (wbic biegu bym nie zdązył, a ostre chamowanie mogło by sie skonczyć w rowie)

pozdrawiam
Autor(ka): FC
Data nadesłania:
  12.12.2011 22:09
Jeżdżę Focusem 1.8 TDI Kombi.Nie dawno dowiedziałem się o Ekojeżdzie.Uwielbiam jeżdzić ekonomicznie.Nigdzie się nie szkoliłem,nawet nigdy o czymś takim nie słyszałem.Nawet nie znałem nikogo z kim mógłbym o tym pogadać.Mój rekord to 3,1 l na trasie 70km.Po mieście poniżej 5l w lecie bez wielkiego wysiłku.Na zbiorniku 50l rekordowo przejechałem 1420km na trasie z Niemiec do Polski.Nie rozumiem natomiast dlaczego nie można jeżdzić na luzie.Bo hamowanie silnikiem owszem kiedy wiem,ze będę musiał zwolnić,natomiast przy jeżdzie z lekkiego wzniesienia często wrzucam na luz.






Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Linia GreenLine - oszczędnie i ekologicznie

Linia GreenLine - oszczędnie i ekologicznie

Ta przyjazna środowisku linia modeli dedykowana jest Kliento... » ...więcej
Dekalog myślącego kierowcy - myśl i jeźdź bezpiecznie

Dekalog myślącego kierowcy - myśl i jeźdź bezpiecznie

Chciałbym przedstawić Tobie, szanowny czytelniku, książkę, k... » ...więcej
Jak bezpiecznie kupować  i wymieniać szyby w samochodzie

Jak bezpiecznie kupować i wymieniać szyby w samochodzie

Wskazując elementy zapewniające bezpieczeństwo w samochod... » ...więcej
Patrz jak cofasz

Patrz jak cofasz

Nawet 25% kolizji ma związek z cofaniem. To dużo, szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że statystyc... » ...więcej
Oszczędzaj litry

Oszczędzaj litry

Wakacyjne powroty często oznaczają podróże z odległych zakątków Polski i Europy. Kierowcy, którzy... » ...więcej
Rusza Narodowy Eksperyment Bezpieczeństwa

Rusza Narodowy Eksperyment Bezpieczeństwa

Narodowy Eksperyment Bezpieczeństwa „Weekend bez Of... » ...więcej

Technika bezpiecznego wyprzedzania

Wyprzedzanie jest manewrem ze swojej natury niebezpiecznym i... » ...więcej
 	  BMW Vision – EfficientDynamics

BMW Vision – EfficientDynamics

Debiutujący obecnie pojazd koncepcyjny BMW Vision – Ef... » ...więcej
Polecamy porady
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest w zł... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej dota... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jest oczyszcz... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szybk... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona letn... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przewa... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w każdej ... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bieżnikowi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia Komputery