samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Opony zimowe czas zakładać

Autor: Łukasz Skupień / Data: 2007-09-28

Zbliżający się sezon zimowy zmusza większość kierowców, a szczególnie tych, którzy w swoich samochodzie posiadają opony letnie, do zmiany ich za zimowe. Warto pomyśleć o tym odpowiednio wcześniej, pozwoli nam to uniknąć długich kolejek w serwisie oponiarskim. Czy opony zimowe faktycznie są tak dobre jaka panuje o nich opinia? Czym różnią się od opon letnich? Czym kierować się przy ich zakupie?

Dlaczego zimowe?

Bieżnik opony zimowej

Opony zimowe zbudowane są ze specjalnej mieszanki gumy, która posiada odpowiednią twardość w niskich temperaturach. Ma to szczególne znacznie dla prawidłowego trzymania się samochodu na drodze w warunkach zimowych.

W oponach zimowych oprócz odpowiedniego składu mieszanki stosowany jest również odpowiedni rodzaj bieżnika, który pozwala na “wgryzanie” się opony w nawierzchnie pokrytej śniegiem drogi. Dodatkowym atutem jaki posiada opona zimowa jest siatka specjalnych nacięć, tak zwanych lameli, która również przyczynia się do lepszej przyczepności opony do drogi.

Kiedy wymieniać opony?

Najlepszym czasem dla wymiany opon jest okres, w którym temperatura na zewnątrz spada poniżej 7 stopni C. Pozwoli nam to na unikniecie kolejek jakie czekać nas będą jeśli zdecydujemy się na wymianę kiedy spadnie już pierwszy śnieg. Wymieniając opony w tym okresie zmniejszymy również zużycie opon letnich, które pod wpływem niskiej temperatury twardnieją, a to powoduje szybsze ich zużycie.

Wymiana koła

Ponadto decydując się na wymianę opon kiedy na zewnątrz jest już biało znacznie zwiększamy ryzyko wypadku drogowego lub rozbicia samochodu. Szczególnie opony letnie całkowicie nie nadają się do jazdy po nawierzchni pokrytej śniegiem lub tym bardziej lodem.

Dobrym sposobem na unikniecie kolejek, a zarazem na pewną oszczędność jest posiadanie drugiego kompletu felg, na którym założone będziemy mieć opony zimowe. Zmniejsza to zarazem zużycie felg i opon które następuje podczas ciągłego przekładania opon z letnich na zimowe jak również pozwala na samodzielną wymianę co powoduje, że zima nas (w przeciwieństwie do drogowców ;) ) nie zaskoczy.

Czym kierować się kupując opony

Przy wyborze odpowiedniej opony kierować należy się szczególnie indeksami prędkości, jak również nośności. W dużej mierze zależne to jest od tego jaki samochód posiadamy. Szczegółowe informacje na temat indeksów opon znajdziemy w artykule Oznaczenia opon samochodowych. Warto też zasięgnąć informacji jaka opona sprawuje się najlepiej w naszym samochodzie. Informacje takie znaleźć możemy np. na różnego rodzaju forach internetowych. Ważną rzeczą jest aby przy wyborze opony nie sugerować się wyłącznie ceną.

Bieżnik opony zimowejBieżnik opony zimowej
Fot: Wikipedia (licencja GNU)

Jeżeli nie stać nas na nowe opony zimowe możemy również nabyć opony używane, które mogą posłużyć w naszym samochodzie jeszcze przez jakiś czas. Decydując się jednak na opony używane należy zwrócić szczególną uwagę na rok produkcji oraz na wielkość bieżnika, która dla prawidłowego działania opony nie powinna być mniejsza niż 4 mm. Również rok produkcji ma tutaj duże znaczenie gdyż zbyt stara opona (powyżej 6 lat) nie nadaje się już do użytku i nie spełnia odpowiednio swojego zadania na skutek starzenia się użytych materiałów - szczególnie gumy.

Na rynku możliwe są też do nabycia bieżnikowane opony zimowe, których cena jest niższa niż cena opon nowych. Jakość jednak opon bieżnikowanych często pozostaje pod znakiem zapytania, a ponadto nigdy nie możemy mieć pewności, który raz na daną oponę został nałożony nowy bieżnik.

Wymiana kompletu?

Przy wymianie opon na zimowe ważną rzeczą jest aby na jednej osi posiadać opony o takim samym bieżniku i tego samego rozmiaru. Dobrze jest jednak wymieniać komplet opon gdyż pozwala to na uzyskanie większej stabilności podczas prowadzenia pojazdu jak również zmniejsza ryzyko wpadnięcia w poślizg. Jeżeli decydujemy się jednak na wymianę tylko dwóch opon niezależnie od tego czy posiadamy napęd przedni czy tylny komplet zimowych opon powinien znaleźć się na osi tylnej. Przeprowadzone badania dowiodły ze znacznie zmniejsza to ryzyko wpadnięcia w poślizg podczas hamowania jak również podczas skrętu co ma dość duże znaczenie w warunkach zimowych.

Inwestując w komplet zimowych opon znacznie poprawiamy bezpieczeństwo naszego podróżowania w warunkach zimowych. Nie należy jednak zapominać ze nawet najlepsza opona zimowa je jest w stanie dać nam takiej przyczepności jak podczas warunków letnich. Warunki zimowe znacznie pogarszają wręcz uniemożliwiają szybką jazdę. Poruszanie się więc w okresie zimowym po drogach publicznych ze zbyt dużą prędkością stwarza znaczne zagrożenie dla nas samych oraz dla innych uczestników ruchu.

Wasze komentarze:

Autor(ka): Hanryk
Data nadesłania:
  28.09.2007 15:27
Zdecydowanie popieram stosowanie opon zimowych. Nie mówiąc już o oponach letnich nawet w porównaniu z wielosezonowymi jazda na zimówkach jest dużo bezpieczniejsza
Autor(ka): Mirek
Data nadesłania:
  30.09.2007 15:52
Jestem zawodowym kierowca z 20-sto letnim doswiadczeniem i pierszy raz slysze ze przy wymianie tylko dwoch opon na zimowe zakladac je na tylnia os. Hmm. Co mi po tym ze nie wpadne w boczny posliz skoro nie wyhamuje przed przeszkoda na wprost albo nie rusze na skrzyzowaniu na obsniezonej nawiezchni. Naprawde jest to dla mnie niezrozumiale.
Autor(ka): Marcin
Data nadesłania:
  04.10.2007 09:32
Faktycznie taki sposób wymiany opon może wydawać się dziwny - wszak koła przednie wydają się odpowiedzialne za prowadzenie pojazdu. Jednak wypowiedzi specjalistów od opon świadczą właśnie o czymś przeciwnym - lepsze opony powinny być z tyłu, gdyż wtedy potencjalne korzyści są większe.
Autor(ka): Dark
Data nadesłania:
  12.10.2007 11:36
Bardzo fajny tekst. Profesjonalny ale ludzki. Nie wszystkich stać na nowe opony. Moim zdaniem kupno w 50-ciu procentach zużytych opon zimowych np. GoodYeara jest lepsze niż kupno opon regenerowanych. W moim aucie na przedzie są opony używane z tyłu tej samej marki i modelu nowe. Daję to stabilną jazdę na zakrętach w śniegu.
Autor(ka): ciekawość
Data nadesłania:
  13.11.2007 08:37
a moim zdaniem lepszy jest nowy komplet opon Dębica Frigo niż używane goodyeary, Conti, czy cokolwiek innego. Opony i hamulce to podzespoły, na których nie można oszczędzać i szukać połowicznych rozwiązań
Autor(ka): Kowall
Data nadesłania:
  16.02.2009 16:39
A ja wam powiem, że założenie opon zimowych na tył to głupota. Jeździłem tak i aż strach się bać. Znacznie lepiej mieć lepsze opony na osi skrętnej. Ja jeździłem z napędem na tył i stwierdziłem, że wolę mieć zimówki na przodzie, bo wolę wiedzieć gdzie jadę niż mieć pewność, że ruszę
Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Dlaczego opony zimowe mogą uratować życie?

Dlaczego opony zimowe mogą uratować życie?

Przykładem może być wypadek z grudnia 2009 r., w któr... » ...więcej

Opony typu premium vs opony NO Name – czy tania opona jest koniecznie dużo gorsza od opony drogiej?

Opony możemy podzielić nie tylko ze względu na producenta, ale też na klasę cenową. Pod tym względem wyróżnia się trzy kategorie – najtańszą wersją opon są te klasy budżetowej, lepsze opony to te klasy medium, natomiast najdroższe ogumienie należy... » ...więcej
Peugeot 207 - czas na zmiany

Peugeot 207 - czas na zmiany

„Dwieściesiódemka" dostępna jest w trzech różnych odmianach nadwoziowych - jako 3- i... » ...więcej
Dlaczego warto kupować opony w Internecie?

Dlaczego warto kupować opony w Internecie?

Według raportu firmy analitycznej Collin Stewart, Polska... » ...więcej
Opony ekologiczne – kaprys czy oszczędność

Opony ekologiczne – kaprys czy oszczędność

Moda na ekologiczne produkty pochłania kolejne obszary, ... » ...więcej
Czas świętować: Chevrolet kończy 100 lat

Czas świętować: Chevrolet kończy 100 lat

W 2011 roku Chevrolet świętuje stulecie swojego istnien... » ...więcej
Polecamy porady
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jes... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przew... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bi... » ...więcej
Wymiana oleju silnikowego

Wymiana oleju silnikowego

Przed wymiana oleju dobrze jest rozgrzać wcześniej samochód aby poprawić płynność oleju i ... » ...więcej
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest ... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej d... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szyb... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia