samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Skąd bierze się moment obrotowy

Autor: Łukasz Skupień / Data: 2007-09-07

Jednym z ważniejszych (o ile nie najważniejszym) parametrem charakteryzującym silnik pojazdu jest moment obrotowy. Wysoka wartość tego parametru jest bardzo pożądana i to nie tylko przez kierowców o sportowych ambicjach. Dlaczego? Artykuł ten zawiera informację o tym skąd bierze się moment obrotowy i do czego jest potrzebny.

Co to jest moment obrotowy?

Wykres momentu obrotowego i mocy w funkcji liczby obrotów wału korbowego Wykres momentu obrotowego i mocy w funkcji liczby obrotów wału korbowego

Moment obrotowy opisać można jako iloczyn siły działającej na denko tłoka i ramienia wykorbienia. Dla silnika spalinowego o danej pojemności ramię wykorbienia posiada stałą wartość. Wynika wiec z tego, że moment obrotowy zależy wyłącznie od ciśnienia gazów działających na tłok.

Moment obrotowy silnika jest przenoszony na koła poprzez sprzęgło, skrzynię biegów i wały napędowe. Dzięki takiemu rozwiązaniu na styku koła z nawierzchnią jezdni powstaje odpowiedniej wielkości siła powodująca ruch samochodu. Oczywiście im większym momentem obrotowym dysponujemy tym większa siłę układ przeniesienia napędu jest w stanie przenieść na koła. Najbardziej namacalnym dowodem istnienia i wielkości momentu obrotowego jest siła, którą odczuwa kierowca wciskając pedał przyspieszenia.

Maksymalny moment obrotowy osiągalny jest w pewnym przedziale obrotów silnika. Po przekroczeniu tych obrotów wartość momentu obrotowego spada. W silnikach z zapłonem iskrowym maksymalna wartość momentu obrotowego osiągalna jest w dość szybkim czasie i utrzymuje się ona w stosunkowo niewielkim przedziale obrotów. Przy dalszym wzroście obrotów silnika moment obrotowy spada, a przy osiągnięciu maksymalnych obrotów silnika moment ten osiąga swoją minimalną wartość.

W silnikach z zapłonem samoczynnym wartość momentu obrotowego jest znacznie wyższa niż w silnikach benzynowych, jak również osiągalny jest przy niższych prędkościach obrotowych jednostki napędowej. Przy zastosowaniu turbosprężarki w silnikach tych osiągnąć można płaski przebieg krzywej momentu obrotowego w szerokim zakresie obrotów. Co znacznie ułatwia prowadzenie samochodu, umożliwia płynną jazdę i nie wymusza na kierującym częstej zmiany biegów.

Pomiar momentu obrotowego

Badanie silnika na hamowni Badanie silnika na hamowni

Pomiaru momentu obrotowego silnika dokonuje się w warunkach laboratoryjnych z wykorzystaniem specjalnych stanowisk zwanych hamowniami. Wartość odczytanego momentu obrotowego podaje się w niutonometrach (Nm) podając przy tym wartość lub przedział obrotów w jakim maksymalny moment jest osiągalny. Wartości momentów obrotowych samochodów osobowych mają różne wartości zazwyczaj mieszczące się w przedziale od 45 do 600 Nm i więcej.

Maksymalna wartość momentu obrotowego zależy od wielu czynników. Najważniejszym z nich jest pojemność skokowa silnika. Istotną cechą jest również konstrukcja samego silnika miedzy innymi zastosowanie kolektorów dolotowych o zmiennej charakterystyce lub zastosowanie doładowania jednostki napędowej.

W praktyce dla dynamicznej jazdy silnikiem benzynowym konieczne jest osiągniecie wysokich obrotów silnika. Nowoczesne turbodiesle osiągają maksymalny moment obrotowy znacznie wcześniej. Własności te powodują, że turbodoładowane silniki z zapłonem samoczynnym zdobywają coraz mocniejszą pozycje w napędzie samochodów osobowych.

Wasze komentarze:

Autor(ka): swspiz asystent
Data nadesłania:
  16.09.2007 09:57
...i wreszcie zrozumiałem. dzięki
Autor(ka): Polo 32
Data nadesłania:
  28.09.2007 15:29
Szkoda, że tak mało jest tak przydatnych artykułów żeby znaleźć artykuł, który jest w miarę przystępnie napisany i jest na sensowny temat.
Autor(ka): odek
Data nadesłania:
  13.11.2007 22:02
Bardzo proste i zrozumiałe potraktowanie tematu,proszę o więcej.
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
  03.12.2007 21:52
niestety to nieprawda, ze w turbodieslach osiaga sie bardziej plaski przebieg momentu obrotowego. Wystarczy porownac wykresy z hamowni turbodiesli i benzynpwcow.
Autor(ka): Arczi
Data nadesłania:
  26.12.2007 13:17
tez sie nie zgadzam ze w dieslach przebieg momentu jest bardziej plaski. Diesle maja wiekszy moment, ale w wezszym zakresie.
Plaski moment i to w bardzo szerokim zakresie osiagaja turbo benzyny.
Autor(ka): Gość
Data nadesłania:
  30.12.2008 22:15
Może mi ktoś wytłumaczyć dlaczego moment obrotowy po przekroczeniu przez silnik pewnych obrotów zaczyna spadać?
Autor(ka): Lekarz
Data nadesłania:
  10.03.2009 00:49
Czy wielkość momentu obrotowego silnika ma istotny wpływ na osiągi samochodu?
Często widzę znaczne róznice w wartościach maksymalnego momentu obrotowego i w mocy okreslonej ilością KM.
Autor(ka): ŁukaszB
Data nadesłania:
  17.06.2009 19:23
Bardzo przydatny artykuł. przydał mi się na obronę:)
ps. dla Lekarza, moment obrotowy wpływa bezpośrednio na siłę napędową naszego auta
Autor(ka): mazur
Data nadesłania:
  22.08.2010 00:21
w maluchu to nie ma wiekszego znaczenia
Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Golf blue-e-motion: ekstremalny moment obrotowy, zero emisji

Golf blue-e-motion: ekstremalny moment obrotowy, zero emisji

Volkswagen Golf blue-e-motion, napędzana wyłącznie silnik... » ...więcej
Skąd to ciepło? Z nagrzewnicy!

Skąd to ciepło? Z nagrzewnicy!

Elementem odpowiedzialnym za ogrzewanie kabiny podczas podróżowania samochodem jest nagrzewnica samo... » ...więcej
Volvo bierze udział w wyjątkowym projekcie Bio-DME

Volvo bierze udział w wyjątkowym projekcie Bio-DME

Volvo Trucks podejmuje kolejny konkretny krok na rzecz rozwo... » ...więcej
Bój się wiatru!

Bój się wiatru!

W czasie gdy dwukrotnie rośnie prędkość wiatru, siła jego nacisku na samochód zwiększa się cztero... » ...więcej
Toyota wycofuje się z Formuły 1

Toyota wycofuje się z Formuły 1

Toyota Motor Corporation ogłosiła wycofanie się z zawodów Fo... » ...więcej
Ścigaj się nowym Volvo S60

Ścigaj się nowym Volvo S60

Na profilu Volvo Auto Polska na Facebooku (www.facebook.pl/VolvoAutoPolska) wystartowała aplikacj... » ...więcej
Jak szybko jeździ się po Lublinie?

Jak szybko jeździ się po Lublinie?

Czy wiosenne miesiące poprawiły sytuację kierowców z Lubl... » ...więcej
Ludzi nie naprawia się tak łatwo...

Ludzi nie naprawia się tak łatwo...

Do 30 sierpnia 2009 roku trwać będzie akcja pomocy ofiarom w... » ...więcej
Polecamy porady
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest w zł... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej dota... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jest oczyszcz... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szybk... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona letn... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przewa... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w każdej ... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bieżnikowi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia Komputery