samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Benzynowy silnik wysokoprężny? DiesOtto to potrafi!

Autor: Marcin Chrapka / Data: 2007-08-22

Połączenie osiągów silnika benzynowego z dużym momentem obrotowym i oszczędnością paliwa silnika Diesel'a? Brzmi pięknie, a jeżeli dodać do tego czyste spaliny taka wizja to niemal bajka. Zakłady badawcze wielu firm pracują nad takim rozwiązaniem. Jednym z ostatnich osiągnięć inżynierów Mercedes-Benz jest silnik benzynowo-wysokoprężny nazwany DiesOtto. Wykorzystane w nim technologie takie jak bezpośredni wtrysk paliwa, turbodoładowanie czy zmienne fazy rozrządu nie są dzisiaj niczym niezwykłym. Jednak o zdolnościach do pracy bez zapłonu iskrowego decyduje inne rozwiązanie – zmienny stopień sprężania.

Fot. Mercedes

Mimo iż zmienny stopień sprężania to nie nowość wymyślona przez Mercedesa w tym wypadku wprowadzenie takiego silnika do produkcji seryjnej wydaje się bardzo realne. Dzięki temu możliwe jest uzyskanie ekonomiki Diesel'a przy pracy na benzynie – takie rozwiązanie z kolei powoduje, że silnik spełnia najbardziej rygorystyczne normy emisji spalin.

Technika

Pojemność silnika DiesOtto wynosi 1,8 litra. Dzięki zmiennemu stopniowi sprężania zapłon mieszanki możliwy jest zarówno dzięki użyciu świecy jak i bez jej pomocy. Świece są używane podczas rozruchu silnika oraz dynamicznego wykorzystywania jego możliwości. Przy spokojnej jeździe silnik pracuje jak silnik o zapłonie samoczynnym.

Fot. Mercedes

Dzięki zastosowaniu turbosprężarki możliwe jest uzyskanie dobrych osiągów z małej pojemności. Bezpośredni wtrysk paliwa zapewnia silnikowi odpowiednią ekonomikę, a możliwości zaworów umożliwiają wyeliminowanie przepustnicy. Dodatkowe oszczędności przynosi połączenie w jednym urządzeniu alternatora i rozrusznika.

Osiągi

O silniku wiemy już wszystko. Jakie osiągi zapewnia nam ta technika? Jeżeli wierzyć zapewnieniom Mercedesa – niesamowite. Moc silnika ma wynieść 238 KM, a liczba niutonometrów wynosi 400. Silnik zużywa mniej niż 6 litrów paliwa. I ta ostatnia liczba nie dotyczy samochodu miejskiego czy kompaktowego, ale komfortowo wyposażonego Mercedesa klasy S.

Ekologia

Fot. Mercedes

Jedną z głównych wad Diesel'a jest duża zawartość szkodliwych substancji w spalinach. Silniki benzynowe natomiast spalają duże ilości paliwa. DiesOtto eliminuje obie te wady – pali tyle ile Diesel emitując spaliny takie jak silnik benzynowy. Konstrukcja silnika umożliwia zastosowanie standardowego trójdrogowego katalizatora.

Podsumowanie

Mercedes nie podał tylko jednego – ceny tego rozwiązania. Jeżeli ta okaże się rozsądna, a silnik nie będzie bardziej awaryjny niż standardowe jednostki przed DiesOtto rysuje się świetlana przyszłość. Powszechne zastosowanie silnika jest sprawą otwartą, jednak poszczególne rozwiązania mogą być stopniowo wprowadzane do seryjnej produkcji.

Wasze komentarze:

Autor(ka): kamil
Data nadesłania:
  23.08.2007 15:37
Jakoś nie do wiary dla mnie - jak benzyna może sama wybuchać to po co świece?
Autor(ka): Sanczez
Data nadesłania:
  24.08.2007 09:33
Jestem pod wrażeniem. Więcej takich nowinek proszę...
Autor(ka): Snoopy
Data nadesłania:
  20.04.2008 09:48
Jeśli nie wiesz że benzyna sama wybucha to gdzieś ty sie podziewał człowieku?-> benzyna ma mniejszą temperaturę zapłonu niż olej napędowy w silnikach wysokoprężnych dlatego nie stosowało się jej do tej pory, hmm ale jak widać panowie myślą i dobrze moje zdanie jest takie że już dawno powinniśmy wymienić olei na benz.- przykład - niech ktoś jedzie za jakimś dizelkiem to aż w głowa boli od smrodu a benzyniak - sami wiecie!
Autor(ka): John(Janek)
Data nadesłania:
  30.10.2008 12:36
moje pytanie brzmi jak można zmniejszyć stopień sprezania
Stopień sprężania jest to wartoś nie mianowana(brak jednostki). stopień spręzania przedstawia stosunek objętosci całkowitej(Vc) do objetości komory spalania(Vk) kto mi to wytłumaczy???.
Autor(ka): kreto
Data nadesłania:
  25.03.2009 12:40
Aby zmienić stopień sprężania należy zmienić objętość komory spalania. Tylko nie wiem jak to zrobić???
Autor(ka): qki
Data nadesłania:
  10.04.2009 01:11
wystarczyło by zmniejszyć skok tłoka.
Autor(ka): kalmanawardze
Data nadesłania:
  04.05.2009 13:02
zmniejszyc skok tzn. zmienic wykorbienie walu ?
Autor(ka): gronek
Data nadesłania:
  12.06.2009 20:23
bardzo ciekawe rozwiązanie
i oby takich wiecej i w przystępnej cenie oczywiscie...
Autor(ka): Kriss
Data nadesłania:
  03.07.2009 18:11
Kamil...a ropa sama wybucha??
przecież diesel tez ma świece!!!
i zrób test jak jesteś ułomny,weź troche benzyny i troche ropy i sprawdź co szybciej sie zapali... :)
Autor(ka): adamss3003
Data nadesłania:
  05.12.2009 00:23
o lol :D świece sa tylko do rozruchu łosiu! do zrobienia temperatury. potem normalnie nastepuje samo zapłon, bez świec ;P pzdr
Autor(ka): luka
Data nadesłania:
  23.12.2009 16:19
Tak, Kriss ekspercie, taaak... Disle mają świece... może na planecie z której przybyłeś xD
Autor(ka): lew
Data nadesłania:
  02.01.2010 22:00
kris masz zero pojęcia o silnikach a komus cos tłumaczysz . w silniku o zapłonie samoczynnym swiece to nie swiece zapłonowe tylko zarowe po to by podgrzac paliwo .
Autor(ka): Jołek
Data nadesłania:
  21.02.2010 17:28
No nie wierze Kriss w tym momencie sie popisales swoja znajomoscia w dziedzinie silnikow xD Swiece te sa swiecami ŻAROWYMI potrzebnymi tylko przy rozruchu do podgrzania cylindrow aby mogl nastapic samozaplon potrzebna jest temperatura wysoka
Autor(ka): romko
Data nadesłania:
  24.02.2010 17:42
LEW - świece zarowe nie podgrzewają paliwa tylko powietrze :)
Autor(ka): Eksplozje_w _cylindrze
Data nadesłania:
  15.03.2010 01:36
Rety, panowie, Google w łapę, jak się książków czytać nie chce. Diesel required 500 stopniów w Celsjuszu, żeby się rozpylone paliwko zapaliło. Jak jest sprężanie 1:20 czy 1:24 jak w wolnossących dieslach, albo 1:18 jak w uturbionych (wartości poglądowe) to jak temperatura otoczenia na plusie, a silnik zdrowy, to się sprężone powietrze do takiej temperatury "zagrzeje" (równanie Clapeyrona, już chyba w podstawówce tego uczyli, czy teraz w gimnazjum pV=nRT, poszukajta w necie); ale jak minus na dworze, to już jest za mało eneregii cieplnej w powietrzu, żeby po jej sprężeniu nastąpił zapłon - stąd trzeba letko dygnąć powietrze świecami, czy to żarowymi w silnikach z komorą wstępną, czy też w dolocie jak wtrysk jest bezpośredni. Jak już silnik zagada, to mu wsparcie niepotrzebne, bo powietrze się szybko nagrzewa od gorących elementów w silniku. Druga sprawa - jeszcze raz przeczytam/usłyszę o WYBUCHU ropy czy benzyny w komorze, to padnę na zawał, jak bumcykcyk. PALIWO się SPALA. Czoło płomienia porusza się z prędkością do 40 m/s, co jest (w rozumieniu fizycznym) porównywalne ze prędkością tłoków; EKSPLOZJA to SPALANIE DETONACYJNE, które masakruje silnik - tu czoło płomienia porusza się z prędkościami ponad 400 m/s i ogólnie nie da się go przetworzyć na pracę. Różnica poglądowo jest taka, jak między pchnięciem tłoka dłonią, a nawalaniem go młotem. Niby wartości energii podobne, ale różnica jej propagacji (a więc i możliwość odbioru jej przez tłok) już spora.Eksplozje w silniku służą sklepywaniu tłoka, sworznia, korbowodu, panewek (łożysk) i czopu, względnie, jak grzmotnięcie konkretne - podpory wału, ale i zaworów, gniazd itp. W lwiej mierze podgrzewa powietrze, bo na pracę mechaniczną to się tego przerobić nie da. Pozdrawiam propagatorów eksplozji paliw w silniku... Mechanicy muszą ich lubić.
Autor(ka): Bebok
Data nadesłania:
  06.05.2010 13:23
W końcu ktoś wyprostował wcześniejsze brednie.
Autor(ka): NIHOOYA
Data nadesłania:
  20.05.2010 06:23
Pomysł stary jak świat. Polecam odcinek programu SONDA pt "Wysokie sprężanie" (jest dostępny w 3 częściach na jobtubie) Pod koniec tego odcinka (część 3) panowie Kurek i Kamiński prezentują model jednocylindrowy takiego silnika ze zmiennym skokiem tłoka (a były to lata 80-te zeszłego wieku). Producenci samochodów w sposób "oszczędny" dawkują światu nowe rzekomo cudowne rozwiązania. A w rzeczywistości to stare jak świat patenty które wykupili wieki temu od garażowych wynalazców i podupadających instytutów. Gdyby one weszły wcześniej to nie było by kokosów ze starych nieekonomicznych rozwiązań - NIEPRAWDAŻ ?
Autor(ka): Pas_
Data nadesłania:
  27.06.2010 15:56
prawdaż :) to stare prwo ekonomi 5% postepu za 150% ceny.
Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Nowy silnik w Nowym Masterze

Nowy silnik w Nowym Masterze

Renault oferuje nowy silnik wysokoprężny 2.3 dCi (typ M9T) w Nowym Masterze. Silnik cechuje się... » ...więcej
Silnik rzędowy i widlasty - porównanie

Silnik rzędowy i widlasty - porównanie

Decyzja – czy w samochodzie zastosowany będzie silnik ... » ...więcej
Silnik HEMI

Silnik HEMI

Dawno dawno temu popularnością cieszyły się tak zwane muscle car. Wyróżnikiem tych samochodów był ba... » ...więcej
Silnik Wankla - mała pojemność, duża moc

Silnik Wankla - mała pojemność, duża moc

Dzisiejsze samochody napędzane są tłokowymi silnikami spalin... » ...więcej
Silnik z wtryskiem bezpośrednim FSI

Silnik z wtryskiem bezpośrednim FSI

Wymagania stawiane konstruktorom silników benzynowych odnośn... » ...więcej
Nowy silnik dla Skody Superb

Nowy silnik dla Skody Superb

Portfolio jednostek diesla dostępnych dla Superba wkrótce poszerzy się o czterocylindrową jednost... » ...więcej
Polecamy porady
Wymiana oleju silnikowego

Wymiana oleju silnikowego

Przed wymiana oleju dobrze jest rozgrzać wcześniej samochód aby poprawić płynność oleju i umożliw... » ...więcej
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest w zł... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej dota... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jest oczyszcz... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szybk... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona letn... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przewa... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w każdej ... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia Komputery