samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Przepis unijny obowiązujący od listopada 2011 roku

Informacja prasowa / Data: 2011-12-06

Nowy przepis unijny obowiązujący od listopada 2011: ESP obowiązkowy dla nowych modeli samochodów. Układ stabilizacji toru jazdy stanie się wyposażeniem seryjnym.

Do roku 2013 co drugi nowy samochód na świecie będzie wyposażony w ESP. Systemy bezpieczeństwa stają się coraz wydajniejsze, mniejsze i tańsze.

Z dniem 1 listopada 2011 wszystkie nowe samochody osobowe i lekkie pojazdy użytkowe, które otrzymały świadectwo homologacji po tej dacie i są sprzedawane na terenie Unii Europejskiej, muszą być wyposażone w układ stabilizacji toru jazdy ESP. 31 października 2014 wejdzie w życie kolejny przepis o obowiązkowym wyposażaniu w ESP już wszystkich nowych pojazdów w UE.

Układ ESP może zapobiec nawet 80 proc. wypadków związanych z poślizgiem.Układ ESP może zapobiec nawet 80 proc. wypadków związanych z poślizgiem.

Przepis ten jest częścią pakietu działań, z pomocą którego Komisja Europejska zamierza poprawić bezpieczeństwo w ruchu drogowym. – Układ ESP może zapobiec nawet 80 proc. wypadków związanych z poślizgiem. Po pasach bezpieczeństwa jest to drugi najważniejszy układ bezpieczeństwa w pojeździe – podkreśla dr Werner Struth, prezes działu branżowego Bosch Chassis Systems Control. Firma Bosch skonstruowała układ ESP i jako pierwsza na świecie wprowadziła go do produkcji seryjnej w 1995 roku. W 2010 roku już 41 proc. wszystkich wyprodukowanych samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych o masie całkowitej nieprzekraczającej 6 ton było wyposażonych w ten elektroniczny układ zapobiegający poślizgom. W Europie samochody osobowe i użytkowe z ESP stanowią 63 proc. całej floty pojazdów.

W roku 2013 co drugi nowo wyprodukowany samochód na świecie będzie wyposażony w ESP

Od 1995 roku Bosch wyprodukował na całym świecie ponad 50 milionów układów ESP, przyczyniając się znacząco do jego upowszechnienia. Do 2013 roku prawdopodobnie co drugi nowy samochód na świecie będzie wyposażony w ten układ bezpieczeństwa.

Bosch wspiera inicjatywę ONZ

Światowy sukces układów ESP oznacza poparcie dla inicjatywy Organizacji Narodów Zjednoczonych „Dekada bezpieczeństwa w ruchu drogowym 2011 – 2020“. Inicjatywa ta ma przyczynić się do obniżenia o połowę liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych do roku 2020.Światowy sukces układów ESP oznacza poparcie dla inicjatywy Organizacji Narodów Zjednoczonych „Dekada bezpieczeństwa w ruchu drogowym 2011 – 2020“. Inicjatywa ta ma przyczynić się do obniżenia o połowę liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych do roku 2020.

Światowy sukces układów ESP oznacza także poparcie dla inicjatywy Organizacji Narodów Zjednoczonych „Dekada bezpieczeństwa w ruchu drogowym 2011 – 2020“. Inicjatywa ta ma przyczynić się do obniżenia o połowę liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych do roku 2020. Według najnowszych statystyk na całym świecie ginie w wypadkach drogowych ok. 1,3 mln ludzi rocznie.

Aby takie wynalazki, jak ESP, mogły stać się standardem na świecie, Bosch bezustannie pracuje nad ich dalszym rozwojem. Celem prac badawczych jest coraz większa wydajność systemów przy jednoczesnym obniżeniu kosztów ich produkcji, co pozwoli przyspieszyć ich popularyzację na rynku oraz sprawi, że układ bezpieczeństwa stanie się dostępny dla każdego. Wprowadzenie ESP do wyposażenia seryjnego samochodów w Europie otwiera także drogę dla upowszechnienia się układów wspomagania bazujących na inteligentnym połączeniu ESP z czujnikami rejestrującymi otoczenie pojazdu, np. radarem lub kamerą.

Arkana techniki

Działanie systemu ESP. Działanie systemu ESP.

Elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy wykorzystuje inteligentne czujniki i 25 razy na sekundę sprawdza, czy skręt kierownicy odpowiada rzeczywistemu torowi poruszania się pojazdu. Gdy wykryje, że wartości zadane różnią się od rzeczywistych, a pojazdowi grozi utrata stabilności, następuje ingerencja ESP: obniżony zostaje moment obrotowy w celu przywrócenia stabilności pojazdu. Jeśli to nie wystarczy, dodatkowo wyhamowywane są poszczególne koła. Ponadto układ ESP obejmuje funkcje takie, jak ABS (zapobiega blokowaniu się kół podczas hamowania) i ASR (zapobiega obracaniu się kół napędowych w miejscu podczas ruszania).

Źródło: Bosch, fot. Bosch

Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Szczęśliwego Nowego Roku 2011

Szczęśliwego Nowego Roku 2011

Z okazji nadchodzącego wielkimi krokami Nowego Roku pragniemy złożyć najserdeczniejsze życzenia z... » ...więcej
Jeep Grand Cherokee 2011 - nowe oblicze

Jeep Grand Cherokee 2011 - nowe oblicze

Jeep zaprezentował nowy model Grand Cherokee, który opróc... » ...więcej
Volkswagen Scirocco R Cup 2011

Volkswagen Scirocco R Cup 2011

Wielka widownia, wielcy zawodnicy, wielki sport. Po pełnym emocji debiutanckim sezonie, Puchar Vo... » ...więcej
Range Rover 4,4 V8 2011 oficjalnie

Range Rover 4,4 V8 2011 oficjalnie

Land Rover podał oficjalne informacje na temat najnowszeg... » ...więcej
Chevrolet Camaro - kabriolet na rok 2011

Chevrolet Camaro - kabriolet na rok 2011

Podczas zbliżającego się Salonu Samochodowego w Los Angel... » ...więcej
Mercedes SLK - co nowego w modelu 2011?

Mercedes SLK - co nowego w modelu 2011?

Nowy Mercedes SLK zadebiutuje jeszcze w tym roku i podejm... » ...więcej
Elektryczne Volvo C30 zadebiutuje na drogach w 2011 r.

Elektryczne Volvo C30 zadebiutuje na drogach w 2011 r.

W 2010 roku Volvo Cars stworzy testową flotę 50 elektrycz... » ...więcej
Polecamy porady
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest w zł... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej dota... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jest oczyszcz... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szybk... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona letn... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przewa... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w każdej ... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bieżnikowi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia Komputery