samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Pierwszy samochód elektryczny o praktycznie nieograniczonych możliwościach

Informacja prasowa / Data: 2011-07-12

Opel zawsze wyznaczał sobie zadanie wprowadzania do swoich samochodów technologii przyszłości. Teraz udowadnia, że potrafi spełniać obietnice. Zaprezentowana w Genewie ostateczna, seryjna wersja modelu Ampera jest pierwszym elektrycznym pojazdem wyprodukowanym w Europie, gotowym do jazdy wszędzie i o każdej porze. Pierwsze egzemplarze produkcji seryjnej będą dostępne dla klientów przed końcem tego roku.

Ampera przez cały czas i przy każdej prędkości jest napędzana elektrycznie. Przez pierwszych 40-80 km (w zależności od ukształtowania terenu, stylu jazdy i temperatury otoczenia) energia dostarczana jest z 16-kWh akumulatora litowo-jonowego. Zgodnie z regulacją Europejskiej Komisji Ekonomicznej ( ECE R101) dot. pomiaru zużycia paliwa i emisji CO2 , Ampera do pokonania dystansu 100 km potrzebuje zaledwie 1.6l paliwa, a poziom emisji wynosi mniej niż 40 g/km (dane przedprodukcyjne).

Podczas jazdy, napęd elektryczny Ampery o nazwie Voltec zapewnia dynamiczne osiągi i niezwykłą przyjemność podróżowania. Od samego początku kierowca ma do dyspozycji 370 Nm momentu obrotowego, co sprawia, że od 0 do 100 km/h auto przyspiesza w 9s, a prędkość maksymalna wynosi 161 km/h. Silnik elektryczny zapewnia prawie bezgłośną pracę, a po włączeniu trybu rozszerzonego zasięgu, w którym silnik spalinowy uruchomiony zostaje automatycznie celem podtrzymania ładowania i przedłużenia zasięgu podróży, poziom hałasu docierającego do pasażerów praktycznie nie zwiększa się.

Dzięki inteligentnemu systemowi rozszerzenia zasięgu ryzyko całkowitego rozładowania akumulatorów zostało praktycznie wyeliminowane. Ampera łączy więc w pełni ekologiczną jazdę z poziomem osiągów nieodbiegającym od samochodów zasilanych tradycyjnie. Można powiedzieć, że jest to samochód bez wad.

Niezależne badania wskazują, że zasięg nowego Opla przy zasilaniu wyłącznie elektrycznym jest wystarczający by zaspokoić potrzeby 80% europejskich użytkowników samochodów, którzy poruszają się głównie na krótkich dystansach w mieście. W przypadku dłuższych podróży napędzany paliwem silnik/generator zwiększa całkowity zasięg pojazdu do ponad 500 km. Silnik spalinowy zostaje automatycznie uruchamiany tylko wtedy, gdy poziom naładowania akumulatora spadnie poniżej poziomu ładowania.

Obok rewolucyjnej technologii napędu typu Voltec, Ampera oferuje wszystko, co potrzebne dzisiejszemu użytkownikowi: progresywną stylistykę, doskonałe bezpieczeństwo, wysoką jakość i przyjazne użytkownikowi funkcje. We wnętrzu konwencjonalne przełączniki na desce rozdzielczej zastąpiono nowoczesnymi ekranami dotykowymi o wysokiej rozdzielczości, które w znaczący sposób podnoszą ergonomię obsługi. Pięciodrzwiowe, czteromiejscowe nadwozie zapewnia komfort podróżowania czterem dorosłym pasażerom a wyjściowa pojemność bagażnika wynosi 310l.

Szefowie Opla twierdzą, że Ampera będzie kontynuować tradycję marki oferującej zaawansowaną technologię w rozsądnych, opartych na realiach rynkowych cenach. Tak jak i pozostałe modele Opla, Ampera posiadać będzie gwarancję do 160 000 km bez ograniczenia wieku samochodu (w Niemczech i Wielkiej Brytanii), a ochrona gwarancyjna systemu akumulatorów ma wynosić 8 lat lub 160 000 km.

Ile zapłacimy za elektrycznego Opla? GM postanowiło, że Ampera kosztować będzie przynajmniej 42 900 euro (brutto). Jednak w poszczególnych krajach, z uwagi na obowiązujące dopłaty do samochodów z alternatywnym napędem, ceny mogą być zróżnicowane. Szefowie Opla podkreślają, że w przeciwieństwie do innych producentów samochodów z napędem elektrycznym, stosowana przez nich polityka cenowa eliminuje zamieszanie cenowe poprzez podanie całkowitego kosztu samochodu i akumulatora.

Już w chwili premiery światowej Opel Ampera spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem publiczności. Samochód zdobył już kilka prestiżowych nagród przyznawanych zarówno przez środowiska dziennikarskie, jak i ekspertów samochodowych. Równocześnie z zaprezentowaniem wersji produkcyjnej aut, wybrano grupę potencjalnych klientów, którzy dostali możliwość osobistego przetestowania nowego samochodu podczas serii jazd próbnych. Otrzymali oni ponadto szereg informacji o nowym pojeździe, jak i inne dodatkowe korzyści. Obecnie grono uczestników programu „ePioneer” obejmuje ponad 5 000 osób zarejestrowanych na platformie www.opel-ampera.pl. Opel przewiduje, że poziom sprzedaży modelu Ampera w 2012 roku osiągnie 10 000 egzemplarzy.

„W przeciwieństwie do konwencjonalnego pojazdu elektrycznego, Opel Ampera może zostać tym jedynym samochodem, jaki w ogóle będzie potrzebny" - mówi Alain Visser, wiceprezes Opla ds. sprzedaży, marketingu i usług posprzedażnych. „Ampera oferuje wszystko, co potrzeba: rewolucyjny napęd, progresywną stylistykę, doskonałe bezpieczeństwo, wysoką jakość i przyjazne użytkownikowi funkcje, a wszystko to w połączeniu z doskonałą dynamiką jazdy."„Ampera to coś więcej niż zaawansowany technologicznie produkt przyjazny środowisku” – dodaje Visser. „Ten samochód definiuje nową klasę e-mobilności. Jest on urzeczywistnieniem ekologicznej, pozytywnej, łamiącej schematy polityki marki i wyznacznikiem przyszłych działań koncernu.”

Ampera rozpoczyna nową erę w działalności marki Opel. Wraz z tym rewolucyjnym modelem nadeszła era elektrycznej mobilności, której priorytetem będzie projektowanie i wdrażanie do produkcji małych, zasilanych elektrycznie samochodów miejskich, oraz rozwój technologii zasilania wodorowymi ogniwami paliwowymi.

Rewolucyjny elektryczny system napędowy Voltec

Ampera wykorzystuje innowacyjny układ napędu elektrycznego, który zapewnia moc w trybie czysto elektrycznym, połączony z silnikiem benzynowym, który dostarcza energii na potrzeby zwiększonego zasięgu. Układ napędowy współpracuje z planetarną przekładnią, co poprawia ogólną wydajność samochodu poprzez synchronizację pracy silników. W przeciwieństwie do konwencjonalnych układów przeniesienia napędu, zmiana przełożeń odbywa się w trybie bezstopniowym.

W trybie zwiększonego zasięgu, który włącza się automatycznie kiedy tylko poziom naładowania akumulatorów spada do określonego minimum, silnik spalinowy o pojemności 1,4l i mocy 63kW/86KM generuje moc, która jest przenoszona przez jednostkę napędową i równoważona przez generator i silnik trakcyjny.

Według założeń Opla, w 90% czasu jazdy kierowcy będą korzystać z dwóch z czterech dostępnych trybów pracy jednostki: Normal i Sport. Tryb sportowy automatycznie zmienia konfigurację pedału przyspieszenia dla zapewnienia szybszej reakcji. Dostępne są również dwa dodatkowe tryby pracy napędu: tryb górski, który automatycznie dostosowuje system do zapewnienia mocy niezbędnej w terenie górzystym, w którym konwencjonalny pojazd elektryczny może napotykać na problemy, oraz tryb hold-charge. Wybór tego trybu powoduje natychmiastowe zwiększenie zasięgu i pozwala na zaoszczędzenie energii znajdującej się w akumulatorze. Po jego wyłączeniu, wyłączana jest również funkcja rozszerzenia zasięgu, a Ampera jest w tym momencie w stanie skorzystać z energii znajdującej się w akumulatorze i poruszać się wyłącznie na napędzie elektrycznym, np. na obszarach miejskich lub w strefach ograniczeń emisji spalin.

Układ 16 kWh akumulatorów w kształcie litery T waży 198 kg. Zainstalowano go w tunelu centralnym samochodu. Ochraniają go ultramocne wsporniki wykonane ze stali martenzytowej. Cały układ zasilania składa się z 288 jednostek litowo-jonowych skonfigurowanych tak, aby zapewnić optymalny poziom wydajności i trwałości. Zastosowano tu unikalny system chłodzenia, który pozwala utrzymywać akumulatory w optymalnej temperaturze. Ten wysoko zaawansowany system akumulatorów opracowano w Europejskim Centrum Rozwoju Napędów Alternatywnych Opla (Alternative Propulsion Center Europe) w Maisz-Kastel, blisko Rüsselsheim.

Po całkowitym rozładowaniu, zastosowany w Amperze akumulator naładować można ponownie w ciągu około czterech godzin, podłączając pokładowy układ ładowania do standardowego, domowego gniazda 230 V. Umożliwia to dostępny w zestawie, sześciometrowy kabel ukryty w bagażniku auta.

Elektryzująca stylistyka

Wyrazisty styl i niemiecka precyzja: Ampera to kwintesencja Oplowskiej stylistyki. Doskonale wyważone proporcje i dynamiczna, sportowo obniżona sylwetka nadają nowemu Oplowi energiczny i nowoczesny charakter. W segmencie aut elektrycznych nie znajdziemy drugiego tak pięknie zaprojektowanego pojazdu.

Charakterystyczne dla współczesnej stylistyki Opla lampy przednie w kształcie bumerangu to znak rozpoznawczy Ampery. Nowe, duże logo umieszczono na kracie szerokiego wlotu powietrza. Każdy detal został zaprojektowany z myślą o podniesieniu aerodynamiki i funkcjonalności samochodu. Pod tym względem Ampera jest jednym z najlepiej dopracowanych samochodów dostępnych na rynku.

Wnętrze Ampery odzwierciedla innowacyjny charakter samochodu i nawiązuje do jego elektrycznego napędu. Dwa wyświetlacze informacyjne i kolorowy ekran dotykowy obsługujący system informacyjno-rozrywkowy nadają mu wyjątkowy, nowoczesny charakter, wyróżniający go spośród innych samochodów marki.

Konwencjonalną tablicę wskaźników zastąpiono wyświetlaczem systemu DIC (Driver Information Center). Kolorowy ekran o wysokiej rozdzielczości, umieszczony w górnej części panelu środkowego stanowi centrum zarządzania wszystkimi systemami samochodu począwszy od systemu audio-informacyjnego, poprzez klimatyzację i nawigację, na informacjach o stanie zasilania akumulatorów kończąc.

Na ekranie wyświetla się także wskaźnik ekonomii jazdy w postaci obracającej się kuli, która poruszając się w górę i w dół zmienia kolor w zależności od prędkości i wartości przyspieszenia i hamowania. Wysokiej jakości, nowoczesne wnętrze oferuje pasażerom Opla Ampery komfort samochodu kompaktowego klasy Premium. Dobra widoczność, znaczna przestrzeń na nogi jak i przestrzeń ponad głowami czterech osób oraz 310/1005-litrowy bagażnik, stwarzają doskonałe środowisko do podróżowania. Niskie umieszczenie akumulatorów w centralnej części samochodu pozwoliło uzyskać efekt płaskiej podłogi po złożeniu oparć tylnych foteli.

Bogate wyposażenie: Technologia i multimedia

Wyposażenie Ampery obejmuje między innymi automatyczną klimatyzację, radio sterowane za pomocą przycisków na kierownicy. Dodatkowo można doposażyć samochód w wysokiej klasy system audio marki Bose®, oraz system nawigacyjny.

System audio Bose® Energy Efficient Series został opracowany specjalnie dla nowego samochodu Opla. Zapewnia doskonałe wrażenia słuchowe, jednocześnie zużywając o 50% mniej energii niż systemy o porównywalnej mocy. W skład systemu multimedialnego wchodzi zestaw sześciu głośników z subwooferem, dysk twardy o pojemności 60-GB z możliwością wgrania 30-GB plików muzycznych, nawigacja satelitarna, wielofunkcyjna kierownica i łączność Bluetooth.

Zasilany elektrycznie system ogrzewania wnętrza i klimatyzacji z opcją podgrzewania foteli zapewnia komfort podróżowania w każdych warunkach. System posiada trzy standardowe programy – Wentylacja, Eco i Komfort – które dostosowują efektywność działania klimatyzacji lub ogrzewania do bieżącej ekonomii podróżowania.

Radość z jazdy – podwozie opracowane według europejskich standardów

Na drodze Ampera wykazuje sportowe zacięcie. Opracowane przez inżynierów z Rüsselsheim zawieszenie zostało zestrojone tak, aby sprostać oczekiwaniom najbardziej wymagających użytkowników.

Z przodu zastosowano kolumny McPhersona z aluminiowymi wahaczami i hydraulicznymi tulejami. Półzależne zawieszenie tylne opiera się na belce skrętnej. Niska masa konstrukcji daje możliwość większego obciążenia samochodu a jednocześnie zapewnia stałą kontrolę nachylenia kół.

Zasilany elektrycznie system wspomagania układu kierowniczego opiera się na najwyższej jakości komponentach firmy ZF. Zastosowano tu podwójne zębatki, z których jedna odpowiada za sterowanie samochodem a druga (asystująca) dostosowuje siłę potrzebną podczas skrętu.

Zaawansowany system odzyskiwania energii podczas hamowania pozwala maksymalnie wykorzystać energię tarcia hamulców do doładowania akumulatorów.

Najwyższy poziom bezpieczeństwa biernego

Wykonana w 80% z tworzyw stalowych o podwyższonej wytrzymałości konstrukcja nadwozia Ampery zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa pasażerów podczas zderzeń.

Na etapie projektowania nadwozia przeprowadzono ponad 50 crashtestów przy różnych prędkościach i w różnych warunkach włączając zderzenia czołowe, boczne, z tyłu pojazdu, jak i dachowania.

Testom poddano również system akumulatorów zasilających, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo w przypadku zalania. W razie niebezpieczeństwa na drodze konstrukcja akumulatorów umożliwia ich łatwe odłączenie przez służby ratownicze.

Nowy Opel będzie montowany w zakładzie General Motors Hamtramck, w Detroit. Również ogniwa zasilające wytwarzane będą przez zakład należący do GM. Zlokalizowana w Brownstown, obok Detroit, fabryka jest pierwszym tego typu zakładem wybudowanym w USA przez koncern samochodowy.

Źródło: Opel, fot. Opel

Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Renault Kangoo be bop Z.E. - pokazowy samochód elektryczny

Renault Kangoo be bop Z.E. - pokazowy samochód elektryczny

W 2011 roku rozpocznie się masowa sprzedaż samochodów elektr... » ...więcej
Pierwszy i-MIEV w Polsce

Pierwszy i-MIEV w Polsce

Pierwszy na świecie seryjnie produkowany elektryczny pojazd Mitsubishi i-MIEV, który zadebiutował... » ...więcej
Woda kontra samochód

Woda kontra samochód

Ostanie wydarzenia (powodzie, podtopienia, zalania) skłaniają kierowców do ostrożniejszej jazdy z... » ...więcej
Samochód bezpieczeństwa w F1

Samochód bezpieczeństwa w F1

Samochód bezpieczeństwa po raz pierwszy pojawił się w Formule 1 podczas Grand Prix Kanady w 1973 rok... » ...więcej
Myj samochód!

Myj samochód!

Statystyki pokazują, że średnio aż 9 na 10 samochodów jeździ po drogach z zabrudzonymi, niesprawn... » ...więcej
Kupujemy używany samochód

Kupujemy używany samochód

Kupno używanego samochodu wiąże się z pewnym ryzykiem. Nigdy nie wiemy, jaki samochód może nam &bdqu... » ...więcej
Barack Obama po raz pierwszy za kierownicą Chevroleta Volta

Barack Obama po raz pierwszy za kierownicą Chevroleta Volta

Prezydent USA Barack Obama wypróbował samochód elektryczn... » ...więcej
Polecamy porady
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przewa... » ...więcej
Wymiana oleju silnikowego

Wymiana oleju silnikowego

Przed wymiana oleju dobrze jest rozgrzać wcześniej samochód aby poprawić płynność oleju i umożliw... » ...więcej
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest w zł... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej dota... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jest oczyszcz... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szybk... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona letn... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w każdej ... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia Komputery