samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Klasyk wyścigów - „24 h Le Mans“

Informacja prasowa / Data: 2011-07-07

Bosch jest partnerem faworytów tegorocznego 24-godzinnego wyścigu Le Mans - Audi Sport i Peugeot Sport - w zakresie najnowszych rozwiązań techniki motoryzacyjnej. Od 2006 zwycięstwo w Le Mans odnoszą samochody z silnikami Diesla z układami wtryskowymi Bosch.

W długodystansowym „24-godzinnym wyścigu Le Mans”, który odbył się czerwcu we Francji, technologia Diesla firmy Bosch ponownie wystąpiła w roli faworyta.

Bosch dla teamów Audi i Peugeot

Dział Bosch Motosport oferuje swoim klientom szeroką gamę produktów i rozwiązań technicznych wykorzystywanych w 24-godzinnym wyścigu LeMans. W ofercie znajdują się między innymi: technika wtryskowa do silników benzynowych i Diesla, sterowniki, wyświetlacze i rozruszniki.Dział Bosch Motosport oferuje swoim klientom szeroką gamę produktów i rozwiązań technicznych wykorzystywanych w 24-godzinnym wyścigu LeMans. W ofercie znajdują się między innymi: technika wtryskowa do silników benzynowych i Diesla, sterowniki, wyświetlacze i rozruszniki.

Na start po raz kolejny dojechał jako pierwszy zespół Audi Sport. Tegoroczną 79. edycję wyścigu 24 h Le Mans zwyciężyło Audi R 18 TDI nr 2 w składzie Benoit Treluyer, Marcel Fassler i Andre Lotterer. Bosch jest partnerem rozwojowym nowego modelu Audi R18 TDI oraz dostawcą całego układu wtryskowego Common Rail. Obejmuje on pompę wysokociśnieniową, wtryskiwacze, szynę wysokociśnieniową oraz specjalnie zaprojektowany sterownik. Ponadto, dział Bosch Motorsport jest dostawcą rozrusznika i alternatora, systemu rejestracji danych pojazdu oraz systemu telemetrycznego, który w trakcie jazdy przekazuje zespołowi kierowcy wszystkie istotne dane o pojeździe. Team Audi Sport z samochodami z silnikami Diesla zwyciężał wyścig Le Mans w latach 2006 – 2008 oraz w roku 2010, w którym to modele Audi R15 TDI zajęły trzy pierwsze miejsca, a każdy z nich był wyposażony w technologię Bosch.

W wyścigu Le Mans wziął udział także team Peugeot Sport – triumfator z roku 2009. Pojazdy typu 908 zastąpiły poprzedni model 908 HDi FAP. W roku 2011 załoga Peugeota 908 nr 9 dojechała do mety 15 sekund po teamie Audi. Peugeot Sport bierze udział w wyścigu Le Mans od 2007 roku, w roku 2009 zajął pierwsze i drugie miejsce. Również w tym przypadku Bosch jest partnerem rozwojowym zespołu wyścigowego i dostawcą pompy wysokociśnieniowej, wtryskiwaczy oraz szyny wysokociśnieniowej, które składają się na kompletny układ wtryskowy Diesla. Dodatkowo Bosch Motorsport dostarcza także Piezo Driver Box do elektronicznego sterowania wtryskiwaczami piezoelektrycznymi, system sterowania ciśnieniem w szynie, a także rozrusznik i alternator.

Le Mans – test trwałości techniki motoryzacyjnej

Trwający 24 godziny wyścig stanowi ogromne obciążenie dla techniki w pojazdach – dla porównania, w Formule 1 podczas wszystkich 19 wyścigów sezonu 2011 bolidy pokonają w sumie niewiele dłuższy odcinek. Dlatego trwałość poszczególnych komponentów jest ogromnym wyzwaniem – podobnie jak integracja kompletnego układu składającego się z podzespołów hydraulicznych, elektronicznych oraz systemu rejestracji i transmisji danych.

Od 2006 roku zwycięstwo w wyścigu należy do samochodów z silnikami Diesla. – Zespoły doskonale wykorzystały podstawowe zalety technologii Diesla: wysoki moment obrotowy i niskie zużycie paliwa – mówi dr Gerhard Turner, prezes działu branżowego Bosch Diesel Systems. – Z zalet Diesla korzysta już także wielu zwykłych kierowców. W 2010 roku aż 42 proc. nowo zarejestrowanych samochodów osobowych w Niemczech stanowiły wersje z napędem Diesla, we Francji ich udział wynosił aż 70 proc. Dla porównania - udział samochodów z silnikami Diesla jeżdżących po polskich drogach wynosi 25 proc.

Będąc doświadczonym dostawcą systemów i komponentów dla wielu serii wyścigów, dział Bosch Motorsport wraz z zespołem ekspertów posiada kompetencje w zakresie produkcji systemów oraz bogate know-how w zakresie ich integracji i aplikacji w sportach motorowych. Dział Bosch Motorsport jest częścią spółki zależnej Bosch Engineering GmbH specjalizującej się w usługach inżynieryjnych. Sporty motorowe mają w firmie Bosch długą, bo 110-letnią tradycję: już w 1901 roku technika Bosch po raz pierwszy pomogła zdobyć pierwsze miejsce w wyścigu samochodowym.

Źródło: Bosch, fot. Bosch

Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Kia Soul w finale “World Car of the Year” oraz “World Car Design of the Year”

Kia Soul w finale “World Car of the Year” oraz “World Car Design of the Year”

Nadzwyczaj dobrze przyjęty na polskim rynku Soul zdobył właśnie nominacje do prestiżowych wyróżnień „World Car of the Year” – WCOTY (Światowy samochód roku) oraz „World Car Design of the Year” (Światowy design roku) znanej organizacji... » ...więcej
Wstępny kalendarz wyścigów F1 opublikowany przez FIA

Wstępny kalendarz wyścigów F1 opublikowany przez FIA

Międzynarodowa Federacja Samochodowa opublikowała wstępny... » ...więcej
Fiat Qubo Trekking z systemem “Traction+”

Fiat Qubo Trekking z systemem “Traction+”

Qubo Trekking to nowa wersja debiutującego w 2008r. modelu F... » ...więcej
Tuning:  sztuka... czy „wiocha”?

Tuning: sztuka... czy „wiocha”?

Słowo, które dla wielu osób zainteresowanych motoryzacją wzb... » ...więcej
„iF product design award” dla Vengi

„iF product design award” dla Vengi

Kia Venga została wyróżniona jedną z trzech najważniejszych ... » ...więcej
Nagroda „Złota Kierownica 2010” przyznana

Nagroda „Złota Kierownica 2010” przyznana

Alfa Romeo Giulietta została uznana przez czytelników mag... » ...więcej
Polecamy porady
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest w zł... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej dota... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jest oczyszcz... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szybk... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona letn... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przewa... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w każdej ... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bieżnikowi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia Komputery