samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Dłuższe zestawy drogowe są korzystniejsze dla środowiska i tańsze w eksploatacji

Informacja prasowa / Data: 2011-02-03

Sprawozdanie z półmetka badań potwierdza, że dłuższe zestawy drogowe do przewozu dłużycy drzewnej, testowane w ramach projektu „One More Pile” (‘O jeden stos więcej’), mogą zapewnić redukcję emisji dwutlenku węgla w transporcie leśnym o nieco ponad 20 procent.

Leśnictwo stoi przed dużym wyzwaniem, jakim jest redukcja emisji gazów cieplarnianych. W samej tylko Szwecji, samochody ciężarowe przewożą corocznie 70 milionów metrów sześciennych drewna. Na jedno z możliwych rozwiązań zwraca uwagę projekt „One More Pile" (ETT), w którym uczestniczy Volvo Trucks. Projekt ten obejmuje serię testów praktycznych z dłuższymi, niż standardowe zestawami drogowymi, transportującymi cięższy ładunek dłużycy drzewnej.

- Projekt „One More Pile" jest całkowicie zgodny ze strategią Volvo Trucks, dotyczącą osiągnięcia zrównoważonego poziomu emisji zanieczyszczeń i większego uniezależnienia się od paliw kopalnych. Niższe zużycie paliwa nie tylko jest korzystne dla środowiska, ale także zwiększa rentowność naszych klientów - mówi Lennart Pilskog, dyrektor ds. public affairs w Volvo Trucks.

Rezultaty przedstawione w sprawozdaniu z półmetka projektu potwierdzają wcześniejsze oczekiwania: w porównaniu z konwencjonalnymi pojazdami do przewozu dłużycy drzewnej, transport zestawami „One More Pile" pozwala obniżyć emisję dwutlenku węgla o 20 procent. Podobnej redukcji ulega również emisja innych składników toksycznych. Z testów wynika, że zaletą zestawu drogowego „One More Pile" jest nie tylko mniejszy wpływ na środowisko. Jest on także bezpieczny dla ruchu drogowego i opłacalny w eksploatacji. Pod względem zdolności pokonywania przeszkód terenowych, stateczności i skuteczności hamowania nie różni się niczym od samochodów ciężarowych aktualnie wykorzystywanych w transporcie leśnym.

Nadal pozostaje do wykonania szereg testów. Planuje się m.in. wypróbowanie pojazdów testowych w regularnej eksploatacji w innych regionach Szwecji.

Wyniki zostały przedstawione 13 stycznia podczas Skandynawskiego Forum Transportowego, dorocznej konferencji branży transportowej krajów skandynawskich.

Fakty

  • Zestaw drogowy „One More Pile" ma długość 30 m i transportuje 65 ton dłużycy drzewnej. Obecnie wykorzystywane w krajach UE zestawy drogowe do przewozu drewna podlegają ograniczeniu długości do 18,75 m (z wyjątkiem Szwecji i Finlandii, gdzie maksymalna dopuszczalna długość takich zestawów wynosi 24 m). Dopuszczalna masa całkowita zestawu drogowego wynosi od 40 do 44 ton.
  • Testy praktyczne jednego zestawu „One More Pile" rozpoczęto w styczniu

2009 r. Dotychczas, zestaw ten pokonał 525 000 kilometrów i przetransportował ponad 100 000 ton dłużycy drzewnej pomiędzy Överkalix i Piteå w północnej Szwecji.

Projekt „One More Pile" jest wspólnym przedsięwzięciem szwedzkiego Instytutu Badawczego Leśnictwa, Szwedzkiej Dyrekcji Dróg, Volvo Trucks, Parator, Szwedzkiej Federacji Przemysłu Leśnego, Holmen, SCA, Stora Enso, Sveaskog, Södra Skogsägarna, Szwedzkiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych i Krajowego Stowarzyszenia Zarządców Dróg Prywatnych.

Źródło: Volvo, fot. Volvo

Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Pociągi drogowe

Pociągi drogowe

Duże odległości pomiędzy aglomeracjami w Australii, Stanach Zjednoczonych czy w zachodniej Kanadzie ... » ...więcej
Węzły drogowe

Węzły drogowe

Coraz większym powodzeniem na świecie cieszą się bezkolizyjne skrzyżowania. Nawet w Polsce część sta... » ...więcej
Kary za najpowszechniejsze wykroczenia drogowe

Kary za najpowszechniejsze wykroczenia drogowe

Na drodze obowiązują pewne zasady. Zostały one spisane w Kod... » ...więcej
Oferta FIAT bez VAT dla każdego - nie tylko dla firm

Oferta "FIAT bez VAT" dla każdego - nie tylko dla firm

Fiat Auto Poland przygotował kolejną ciekawą akcję promoc... » ...więcej
Polecamy porady
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest w zł... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej dota... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jest oczyszcz... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szybk... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona letn... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przewa... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w każdej ... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bieżnikowi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia Komputery