samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Side View Assist – system, który eliminuje zjawisko „martwego pola”

Informacja prasowa / Data: 2010-11-23

Nowy system opracowany przez firmę Bosch – Side View Assist eliminuje zjawisko „martwego pola”, dzięki czemu wspomaga kierowcę podczas wykonywania skomplikowanych manewrów na drodze. Komunikaty czujników ultradźwiękowych weryfikowane są przez układ elektroniczny systemu w celu wykluczenia ewentualnego fałszywego alarmu.

Aerodynamiczna stylistyka dominuje dziś w niemal wszystkich samochodach osobowych. Jednak to, co wydaje się atrakcyjne optycznie i sensowne z punktu widzenia ekologii, potrafi utrudniać kierowcy życie z powodu niedostatecznej widoczności. Wzornictwo współczesnych pojazdów staje się częstą przyczyną sytuacji krytycznych na drodze, szczególnie w przypadku konieczności zmiany pasa ruchu. Side View Assist eliminujący zjawisko „martwego pola” to innowacyjny system wspomagający kierowcę przy zmianie pasa i ostrzegający o zagrożeniach. System wykorzystuje czujniki ultradźwiękowe, podobnie jak czujniki parkowania i system wspomagający parkowanie firmy Bosch. Zwiększenie funkcjonalności czujników ultradźwiękowych z wykorzystaniem tych samych komponentów elektronicznych prowadzi – w porównaniu do systemów radarowych lub systemów kamer wideo – do obniżenia kosztów po stronie producenta pojazdu, co ma pozytywny wpływ także na cenę końcową.

System Side View Assist działa w zasięgu do 3 metrów w bok i ukośnie do tyłu pojazdu, co pokrywa się z obszarem występowania efektu martwego pola. Jeżeli czujniki zidentyfikują w tym obszarze obcy pojazd, komunikat jest najpierw weryfikowany przez układ elektroniczny systemu w celu wykluczenia fałszywego alarmu. Następnie kierowca jest ostrzegany dwustopniowo: najpierw optycznie, potem akustycznie.

Cztery dodatkowe czujniki identyfikujące nierozpoznane zagrożenia

Side View AssistSide View Assist

Czujniki ultradźwiękowe systemu Side View Assist są montowane z przodu i z tyłu na bocznych powierzchniach zderzaków. Obydwa tylne boczne czujniki nadzorują martwe pole na sąsiednich pasach po lewej i po prawej stronie. Czujniki z przodu są wykorzystywane wyłącznie do weryfikacji sygnału. Jeżeli czujnik umieszczony z przodu po lewej stronie wykryje obiekt, zanim "dostrzeże" go czujnik tylny, jasne jest, że pojazd nadjeżdżający z naprzeciwka mija właśnie nasz samochód – system nie wszczyna wówczas alarmu. W podobny sposób identyfikowane są także samochody parkujące, infrastruktura drogowa oraz własne manewry wyprzedzania. Dopiero gdy jeden z czujników tylnych wykryje obiekt, a żaden z czujników przednich nie zgłosi tego wcześniej, mamy do czynienia z sytuacją potencjalnie niebezpieczną. W takim przypadku system Side View Assist udzieli kierowcy optycznego ostrzeżenia – np. zapali się lampka ostrzegawcza przy zewnętrznym lusterku wstecznym po tej stronie, gdzie zostało wykryte zagrożenie. Jeżeli kierowca nie zauważy lub zignoruje ostrzeżenie i włączy kierunkowskaz celem zmiany pasa ruchu, system może dodatkowo wyemitować akustyczny sygnał ostrzegawczy.

System Side View Assist działa przy prędkości jazdy od 10 do 140 km/h. Poza tym zakresem ostrzeżenia nie są emitowane. System wspomaga kierowcę przy stosunkowo niskich prędkościach, ułatwiając mu orientację zwłaszcza w ruchu miejskim i na obwodnicach, a także na drogach z kilkoma pasami ruchu w jednym kierunku. System informuje kierowcę, ale nie ingeruje bezpośrednio w jego działanie.

Nowy system wspomagający firmy Bosch to ważny wkład w bezpieczeństwo na drogach. Statystyki wypadkowe potwierdzają, że większość wypadków przy zmianie pasa ruchu zdarza się przy prędkości poniżej 100 km/h – a większość z nich przy niewielkich prędkościach do 60 km/h.

System Side View Assist będzie mieć swoją premierę w nowej edycji Citroëna C4.

Czujniki ultradźwiękowe firmy Bosch obecne w pojazdach od 1993 roku

Już w roku 1989 firma Bosch rozpoczęła prace nad wykorzystaniem czujników ultradźwiękowych w samochodach. Od czasu rozpoczęcia ich produkcji w roku 1993 firma Bosch wyprodukowała sporo ponad 100 milionów czujników, a przedsiębiorstwo jest liderem rynku w tym segmencie.

Początkowo czujniki ultradźwiękowe chroniły wyłącznie przed irytującymi stłuczkami parkingowymi, ostrzegając o odległości od przeszkody. Do 2006 roku na bazie czujników opracowano pierwszy system wspomagający kierowcę podczas parkowania, który dokładnie mierzył wielkość miejsca do parkowania. Od 2008 roku nowa generacja systemu parkowania firmy Bosch automatycznie wprowadza samochód na miejsce parkingowe, współpracując z układem elektrycznego wspomagania kierownicy. Produkcja czujników ultradźwiękowych oraz sterowników do nich odbywa się w najnowocześniejszych zakładach produkcyjnych, w trzech lokalizacjach: w Europie, Azji i Ameryce Północnej.

Źródło: Bosch, fot. Bosch

Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
”One Tonne Life” – ekologiczna rodzina

”One Tonne Life” – ekologiczna rodzina

Okazuje się, że każdy z nas dzięki najróżniejszym sprzęto... » ...więcej
Tuning:  sztuka... czy „wiocha”?

Tuning: sztuka... czy „wiocha”?

Słowo, które dla wielu osób zainteresowanych motoryzacją wzb... » ...więcej
„iF product design award” dla Vengi

„iF product design award” dla Vengi

Kia Venga została wyróżniona jedną z trzech najważniejszych ... » ...więcej
Nagroda „Złota Kierownica 2010” przyznana

Nagroda „Złota Kierownica 2010” przyznana

Alfa Romeo Giulietta została uznana przez czytelników mag... » ...więcej
Chevrolet Camaro zdobył tytuł „World Car Design”

Chevrolet Camaro zdobył tytuł „World Car Design”

Nowy Jork – Chevrolet Camaro został nagrodzony tytu... » ...więcej
Polecamy porady
Wymiana oleju silnikowego

Wymiana oleju silnikowego

Przed wymiana oleju dobrze jest rozgrzać wcześniej samochód aby poprawić płynność oleju i umożliw... » ...więcej
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest w zł... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej dota... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jest oczyszcz... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szybk... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona letn... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przewa... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w każdej ... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia Komputery