samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Golf blue-e-motion: ekstremalny moment obrotowy, zero emisji

Informacja prasowa / Data: 2010-11-17

Volkswagen Golf blue-e-motion, napÄ™dzana wyÅ‚Ä…cznie silnikiem elektrycznym studyjna wersja najpopularniejszego europejskiego samochodu w historii, stanowi kolejny pomost do ery elektromobilnoÅ›ci. PiÄ™ciodrzwiowe i piÄ™cioosobowe auto jest bezgÅ‚oÅ›nie napÄ™dzane wbudowanym z przodu nadwozia silnikiem elektrycznym o maksymalnej mocy 85 kW/115 KM; moc ciÄ…gÅ‚a wynosi 50 kW/69 KM. Tak jak wszystkie silniki elektryczne, także jednostka zastosowana w Golfie rozwija natychmiast bardzo wysoki maksymalny moment obrotowy (270 Nm). Rezultatem jest wiÄ™ksza przyjemność z jazdy. PrÄ…d do napÄ™du silnika elektrycznego jest magazynowany w litowo – jonowej baterii o pojemnoÅ›ci 26,5 kilowatogodzin.
 

Zależnie od stylu i warunków jazdy (m.in. używanie klimatyzacji i ogrzewania) obecnie stosowana bateria litowo – jonowa w Golfie blue-e-motion wystarczy na przejechanie okoÅ‚o 150 kilometrów. Ostateczne dane dotyczÄ…ce zasiÄ™gu Golfa blue-e-motion w wersji seryjnej Volkswagen poda dopiero w momencie rozpoczÄ™cia produkcji. Jednak już zasiÄ™g 150 kilometrów speÅ‚nia w wielu przypadkach wymagania osób dojeżdżajÄ…cych z przedmieść do pracy w mieÅ›cie. Na przykÅ‚ad w Niemczech wedÅ‚ug Głównego UrzÄ™du Statystycznego 6 z 10 osób dojeżdża do pracy samochodem, z tego 45,8 procent pokonuje mniej niż 10 kilometrów w jednÄ… stronÄ™, nastÄ™pne 28,1 procent – miÄ™dzy 10 a 25 kilometrów, a 16,2 procent ponad 25 kilometrów. Ponadto Golf blue-e-motion speÅ‚nia oczekiwania wielu osób Å›wiadczÄ…cych usÅ‚ugi u klienta. Na krótkich odcinkach nieemitujÄ…cy substancji szkodliwych Golf bÄ™dzie również ekologicznym rozwiÄ…zaniem dla prywatnych użytkowników.

Energooszczędność i dynamika

Maksymalny zasiÄ™g samochodu elektrycznego skraca siÄ™ bardziej wyczuwalnie,  niż w przypadku nowoczesnych samochodów z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym, jeżeli czÄ™sto wykorzystywana jest jego maksymalna moc. Mimo to rozwijajÄ…cy prÄ™dkość 135 km/h, bardzo aerodynamiczny Golf blue-e-motion (wartość cw: 0,295), dysponuje dostatecznymi rezerwami, aby poruszać siÄ™ z dużą prÄ™dkoÅ›ciÄ….

Z „żeglowaniem” mamy do czynienia, gdy jadÄ…cy w sposób przewidujÄ…cy kierowca zdejmie nogÄ™ z gazu. W tym przypadku praca silnika zostanie obniżona o tak zwanÄ… zerowÄ… liniÄ™ momentu obrotowego, aby samochód mógÅ‚ toczyć siÄ™ z możliwie jak najmniejszymi oporami. Przy tym, dziÄ™ki rekuperacji Golf blue-e-motion odzyskuje energiÄ™ kinetycznÄ…, a jednoczeÅ›nie dysponuje wystarczajÄ…cym potencjaÅ‚em, aby wykonać szybki manewr wyprzedzania. O wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ciach dynamicznych tego auta może Å›wiadczyć jego przyspieszenie: od 0 do 100 km/h Golf blue-e-motion przyspiesza w 11,8 sekundy.

Bateria litowo – jonowa

30 modułów baterii skÅ‚adajÄ…cych siÄ™ ze 180 ogniw litowo – jonowych (pojemność: 26,5 kWh) studyjnego modelu, wbudowanych jest odpowiednio do architektury samochodu w podÅ‚ogÄ™ bagażnika (nie redukujÄ…c pojemnoÅ›ci bagażnika, która wynosi 275 litrów), pod tylnÄ… kanapÄ… i w tunelu Å›rodkowym podwozia (miÄ™dzy przednimi fotelami). Za staÅ‚Ä… gospodarkÄ™ cieplnÄ… baterii odpowiada oddzielny ukÅ‚ad chÅ‚odzenia powietrzem. ModuÅ‚y baterii ważą Å‚Ä…cznie 315 kilogramów.

Zegary dostosowane do napędu elektrycznego

Na wskaźniku kW (zamiast klasycznego obrotomierza) kierowca może sprawdzić, ile energii samochód pobiera przy aktualnym wciśnięciu pedału gazu. Kierowcy w samochodach elektrycznych prawie intuicyjnie zwracają uwagę, aby wskaźnik kW wskazywał możliwie niską wartość. W tym okrągłym wskaźniku znajduje się także informacja o zasięgu. Kolejny mały zegar, w umieszczonym tradycyjnie z prawej strony prędkościomierzu, pokazuje informacje o poziomie naładowania baterii.

Indywidualne dopasowanie rekuperacji

NowoÅ›ciÄ… jest także wskaźnik intensywnoÅ›ci rekuperacji na wyÅ›wietlaczu wielofunkcyjnym (MFA) miÄ™dzy zegarami kW a prÄ™dkoÅ›ciomierzem. Kierowca ma możliwość ustawienia dźwigniÄ… automatycznej skrzyni biegów lub przyciskami na kierownicy (D do D3) jeden z czterech stopni odzyskiwania energii hamowania. Na najniższym stopniu (D) samochód „żegluje”, gdy tylko kierowca zdejmie nogÄ™ z pedaÅ‚u gazu. Golf blue-e-motion hamowany jest wówczas bardzo maÅ‚ym oporem toczenia i oporem powietrza. Natomiast na stopniu D3 lub B (dla hamowania) odzyskiwana jest maksymalna ilość energii kinetycznej, która zasila bateriÄ™. Ponadto na wskaźniku wielofunkcyjnym może być wyÅ›wietlane zużycie prÄ…du przez automatycznÄ… klimatyzacjÄ™ i wewnÄ™trznÄ… dmuchawÄ™.

Trzy profile jazdy decydują o komforcie, dynamice i zasięgu

Ponadto można zawsze ustawić aktualny profil jazdy, zatem kierowca może wybrać, czy woli maksymalny zasięg, maksymalny komfort czy też maksymalną dynamikę. Zależnie od wybranego profilu dobrana zostanie odpowiednio moc silnika elektrycznego, praca klimatyzacji, maksymalna prędkość i strategia rekuperacji.

Golf blue-e-motion posiada trzy profile: Normal, Comfort+ i Range+. W profilu Comfort+ do dyspozycji jest pełne 85 kW i w tym trybie Golf blue-e-motion może rozwinąć prędkość 135 km/h. Gdy kierowca włączy profil Normal, moc zostanie obniżona do 65 kW, a prędkość maksymalna do 115 km/h. W trybie Range+ moduł sterowania silnika zredukuje moc do 50 kW i w tym przypadku prędkość maksymalna wyniesie 105 km/h. Jednocześnie całkowicie wyłączona zostanie klimatyzacja. Wybrany profil jest wyświetlany na wskaźniku wielofunkcyjnym (MFA).

Pełne ładowanie przez znaczek VW

Gniazdo do ładowania Golfa blue-e-motion znajduje się za otwieranym znaczkiem VW na osłonie chłodnicy. Odpowiedni piktogram na wskaźniku wielofunkcyjnym informuje, czy kabel do ładowania został prawidłowo podłączony i zablokowany, a podczas aktywnego ładowania miga dioda wskaźnika poziomu naładowania i jednocześnie jest aktualizowany status naładowania na zegarach.

Układ przeniesienia napędu i silnik

Wszystkie istotne elementy ukÅ‚adu napÄ™dowego zostaÅ‚y umieszczone z przodu, w komorze silnika. Konstruktorzy wykorzystali tutaj miÄ™dzy innymi doÅ›wiadczenia zebrane przy projektowaniu licznych wczeÅ›niejszych samochodów studyjnych. Na przykÅ‚ad w Golfie blue-e-motion, podobnie jak w studyjnym Up! blue-e-motion zastosowano zintegrowanÄ… formÄ™ napÄ™du elektrycznego. Jego sercem jest ważący 80 kilogramów silnik elektryczny wraz z przekÅ‚adniÄ… i mechanizmem różnicowym. Za zarzÄ…dzanie energiÄ… odpowiedzialny jest wysokowydajny falownik impulsowy, który razem z przetwornikiem DC/DC 12-woltowej sieci elektrycznej i urzÄ…dzeniem Å‚adujÄ…cym, jest poÅ‚Ä…czony w jeden zintegrowany napÄ™d. CaÅ‚y zespół jest stosunkowo lekki i kompaktowy. Åšwiadczy o tym chociażby fakt, że piÄ™ciodrzwiowy i piÄ™cioosobowy Golf blue-e-motion, mimo ciężkich baterii, waży  1.545 kilogramów, czyli tylko o 205 kilogramów wiÄ™cej, niż porównywalny Golf BlueMotion z TDI i DSG.

Studyjny Golf blue-e-motion – dane techniczne

Wymiary

  • DÅ‚ugość 4.199 mm
  • Szerokość 1.786 mm
  • Wysokość 1.480 mm
  • Rozstaw osi 2.575 mm

Silnik elektryczny

  • Moc (maks./ ciÄ…gÅ‚a) 85 kW/50 kW
  • Maks. moment obrotowy 270 Nm

Przekładnia/opony

  • PrzekÅ‚adnia EQ 210 (przekÅ‚adnia 1-biegowa)
  • NapÄ™d na przedniÄ… oÅ›
  • Rozmiar opon 205/55 R16

OsiÄ…gi jezdne

  • 0 – 100 km/h 11,8 s
  • PrÄ™dkość maksymalna (w trybie Comfort+) 135 km/h

Źródło: Volkswagen

Wasze komentarze:

Autor(ka): uczen
Data nadesłania:
  19.11.2010 19:06
hmm
DC/DC a nie przypadkiem DC/AC ?

to po co ten falownik :D
Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
SkÄ…d bierze siÄ™ moment obrotowy

SkÄ…d bierze siÄ™ moment obrotowy

Jednym z ważniejszych (o ile nie najważniejszym) parametre... » ...więcej
Ekstremalny Leon Cupra R we Frankfurcie

Ekstremalny Leon Cupra R we Frankfurcie

JednÄ… z nowoÅ›ci, które SEAT zaprezentuje podczas odbywajÄ... » ...wiÄ™cej
Volkswagen Golf R od B&B

Volkswagen Golf R od B&B

Niemiecka firma B&B opracowaÅ‚a specjalny pakiet “wzmacniajÄ…cy” dla nowego Golfa... » ...wiÄ™cej
Nowy Volkswagen Golf Cabrio

Nowy Volkswagen Golf Cabrio

Nowy Volkswagen Golf Cabrio został zaprezentowany na Genewskim Salonie Samochodowym. To czteroos... » ...więcej
Volkswagen Golf to Najbezpieczniejszy samochód 2009 roku

Volkswagen Golf to "Najbezpieczniejszy samochód 2009 roku"

Instytut EuroNCAP podsumował wszystkie testy zderzeniowe... » ...więcej
Najlepsze samochody 2010 - Polo, Golf i Multivan na czele

"Najlepsze samochody 2010" - Polo, Golf i Multivan na czele

Czasopismo motoryzacyjne „auto motor und sport&rdqu... » ...wiÄ™cej
Polecamy porady
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest ... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej d... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jes... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szyb... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przew... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w ka... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia