samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Nie trać głowy na drodze

Informacja prasowa / Data: 2010-09-29

Słaba widoczność, intensywne opady deszczu, gwałtowne zmiany pogody i szybciej zapadający zmrok to tylko niektóre czynniki mające wpływ na pogorszenie warunków jazdy jesienią. Trenerzy Szkoły Jazdy Renault podkreślają, że o tej porze roku szczególnie ważne są umiejętności odpowiedniego panowania nad samochodem w niespodziewanych sytuacjach i informują, jak poradzić sobie z podsterownością i nadsterownością.

Zrozumienie mechanizmów, jakie zachodzą podczas niebezpiecznych sytuacji w trakcie jazdy i tego jak powinno się wówczas panować nad samochodem, ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo podróży. Prawidłowa reakcja kierowcy mająca na celu minimalizowanie skutków groźnego zdarzenia na drodze niejednokrotnie ratuje ludziom życie – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. – Aby panowanie nad autem było optymalne i skuteczne, powinno być poprzedzone odpowiednim treningiem, najlepiej w obecności wykwalifikowanej i doświadczonej osoby – dodaje.

Równie ważne jak umiejętności są wyobraźnia i zdrowy rozsądek. Żaden, nawet najlepszy kierowca nie poradzi sobie w krytycznej sytuacji jeśli prędkość, z którą jedzie, nie będzie dostosowana do warunków na danym odcinku drogi.

Jesienią szczególnie niebezpieczna może być jazda po mokrej nawierzchni. Jeżeli samochód nie jest wyposażony w system ABS, to kierowca musi pamiętać, że w takich warunkach nagłe hamowanie jest bardzo niebezpieczne, ponieważ może doprowadzić do zablokowania kół. Jeśli tak się stanie, należy zdjąć nogę z pedału hamulca, co pozwoli oponom ponowne odzyskać przyczepność. Jeżeli natomiast podczas skrętu wystąpi zjawisko nadsterowności, czyli tył samochodu zacznie wyprzedzać jego przód, wówczas należy wykonać kontrę. Dzięki temu jest szansa na uniknięcie obrócenia się samochodu wokół własnej osi – radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Równie dużą czujność należy zachować jadąc po suchej nawierzchni, szczególnie poruszając się po łukach drogi, np. w zakrętach w kształcie litery S. W momencie kiedy samochód wjeżdża w taki zakręt ze zbyt dużą prędkością i jego przednie koła są w pełnym skręcie, auto może stać się podsterowne czyli może poszerzać swój tor jazdy – ostrzegają trenerzy Szkoły Jazdy Renault. – Kierowca powinien wówczas pamiętać o tym, aby unikać gwałtownego hamowania, ponieważ taki manewr mógłby doprowadzić do całkowitego zablokowania kół i uderzenia z impetem w jakąś przeszkodę. Najlepszym rozwiązaniem w takiej sytuacji jest łagodne zwolnienie pedału gazu, dzięki czemu minimalizuje się ryzyko zakołysania się tyłu samochodu i auto bezpiecznie odzyskuje swój tor jazdy. Na łuku przy wyjeździe z takiego zakrętu, prędkość powinna być stała, a prowadzenie płynne w celu utrzymania odpowiedniego balansu – dodają trenerzy.

Ponieważ nadsterowność i podsterowność to dwa różne typy poślizgu, warto, aby kierowcy wiedzieli, na czym dokładnie polegają i jak panować nad autem w zależności od tego czy doszło do poślizgu przednich czy tylnych kół.

NADSTEROWNOŚĆ występuje wówczas, gdy tylne koła tracą przyczepność. Na skutek samoczynnego zmniejszania promienia skrętu samochód skręca bardziej niż sugeruje to skręt kierownicy. Tył samochodu w wyniku wynoszenia na zakręcie zaczyna wyprzedzać jego przód, doprowadzając w efekcie do obrotu auta wokół własnej osi.

Co robić?

  • zdejmij nogę z gazu;
  • wykonaj kontrę, czyli szybko skręć kierownicę w kierunku, w którym ucieka tył samochodu, tak aby wychylić koła o większy kąt niż wychylony jest tył auta – wszystko po to, aby naprowadzić auto na prawidłowy tor jazdy i nie dopuścić do obrócenia się samochodu wokół własnej osi;
  • unikaj gwałtownego hamowania.

PODSTEROWNOŚĆ występuje wówczas, gdy przyczepność tracą przednie koła i samochód ma tendencję do poszerzania promienia skrętu, np. auto przy wyjeździe z zakrętu jedzie prosto lub jest znacznie mniej podatne na skręt niż wskazuje na to manewr wykonany kierownicą.

Co robić?

  • zdejmij nogę z gazu – to pomoże oponom na odzyskanie przyczepności;
  • zmniejsz wykonywany wcześniej skręt kierownicą w celu odzyskania przyczepności, po czym delikatnie wykonaj go ponownie;
  • nie hamuj gwałtownie, ponieważ grozi to całkowitym zablokowaniem kół i pogłębieniem podsterowności.
     

Źródło: Szkoła Jazdy Renault

Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Yeti - pewne na drodze i bezdrożach

Yeti - pewne na drodze i bezdrożach

Konstrukcja układu zawieszenia Škody Yeti bazuje na koncer... » ...więcej
Zimowe bezpieczeństwo na drodze dla całej rodziny

Zimowe bezpieczeństwo na drodze dla całej rodziny

Inżynier Pascale de Briey z Goodyeara opowiada o tym, ja... » ...więcej
Zimowe bezpieczeństwo na drodze dla całej rodziny

Zimowe bezpieczeństwo na drodze dla całej rodziny

Pascale de Briey pracuje w Goodyearze jako specjalistka d... » ...więcej
Prowadzisz - nie pij

Prowadzisz - nie pij

Wstając rano bo hucznej imprezie wielu z nas zastanawia się czy może wsiąść za kierownicę. Cz... » ...więcej
Nie grzej na postoju !!!

Nie grzej na postoju !!!

Zaledwie co setny kierowca wie, że silniki większości samochodów potrzebują tylko 4-5 sekund ab... » ...więcej

Kierowco, nie przepłacaj!

Właściciele pojazdów w dalszym ciągu przepłacają za obowiązkowe ubezpieczenie OC. Powodów... » ...więcej
Nie pisz jak jedziesz!

Nie pisz jak jedziesz!

Czas reakcji kierowcy piszącego w trakcie jazdy wiadomość tekstową wydłuża się nawet o 35%... » ...więcej
Pontiac formalnie nie istnieje

Pontiac formalnie nie istnieje

31 października 2010 roku marka Pontiac oficjalnie przestała istnieć. » ...więcej
Polecamy porady
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szyb... » ...więcej
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest ... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej d... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jes... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przew... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w ka... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia