samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Przechowywanie opon zgodne z normą ISO

Informacja prasowa / Data: 2010-09-27

Trwałość ogumienia nie jest uzależniona wyłącznie od warunków
atmosferycznych, stanu nawierzchni czy obciążenia samochodu. Prawidłowe przechowywanie opon, szczególnie w obliczu długiego okresu zimowego, jest niezwykle istotne. Jeżeli niemożliwym jest pozostawienie kół w profesjonalnych serwisach oponiarskich, można zapewnić im optymalne warunki, wykorzystując możliwości pomieszczeń, którymi się dysponuje. Trzeba jednak pamiętać o kliku ważnych regułach, szczególnie tych związanych z normą ISO.

Często w trakcie kompleksowego przygotowania samochodu do zimy skupiamy się tylko na wymianie opon, zapominając o należytym zabezpieczeniu letniego ogumienia. Odkształcenie ściany bocznej ogumienia, stopki czy czoła bieżnika to tylko niektóre zmiany właściwości fizycznych opony spowodowanych ich złym przechowywaniem. Tego typu procesy mogą zarówno skrócić czas użytkowania ogumienia, jak i uniemożliwić dalszą eksploatację.

Tuż po zdjęciu opon z samochodu trzeba oczyścić je z zalegającego brudu i wilgoci. Jesień jest porą deszczową, więc poza usunięciem powciskanych w gumę kamyków i błota, przy takiej aurze bezwzględnie potrzebne jest osuszenie kół. Woda w tym przypadku ma destrukcyjny wpływ na żywotność opon i felg. Miejscowe spróchnienia i małe pęknięcia, które będą przez całą zimę znajdować się w wilgotnych warunkach, powiększą się, powodując całkowite uszkodzenie ogumienia. Powstałe w tych warunkach ogniska korozji w przypadku felg stalowych powodują wystąpienie rdzy, natomiast aluminiowych - powstanie pęcherzy szpecących obręcze. Aby cały proces konserwacji był odpowiednio przeprowadzony, najlepiej użyć dedykowanych środków do pielęgnacji felg i ogumienia, które zabezpieczą odpowiednią ochronę na zimę. Należy w związku z tym dokładnie usunąć z obręczy i ogumienia zalegający osad i płyn z klocków hamulcowych, resztki asfaltu, i tym podobne. Następnie na bieżnik opony można nanieść np. K2 Bold 700 w postaci mleczka. Produkt, ze względu na właściwości konserwujące, zapewni ogumieniu szczególną ochronę w okresie zimowym. Na wiosnę, tuż przed ponowną zmianą opon, trzeba go jednak całkowicie zmyć z bieżnika. Warto również odpowiednio przygotować felgi do zimowania. W przeciwnym razie na ich powierzchni pojawią się liczne, praktyczne niemożliwe do usunięcia, odbarwienia. Po dokładnym czyszczeniu i wysuszeniu opon warto umieścić każdą oponę z osobna w foliowym worku, co stanowi dodatkową ochronę przed czynnikami zewnętrznymi.

Według normy ISO 2230, nie powinno się składować kół na otwartym powietrzu, nawet pod zadaszeniem. Idealnym miejscem jest suche, ciemne i do tego chłodne pomieszczenie. Poza tym, w pobliżu opon nie można trzymać żadnego urządzenia generującego ozon, ponieważ zawiera on właściwości niszczące mieszankę gumową. Środki takie, jak rozpuszczalniki, paliwo, smary i tym podobne, które potencjalnie mogłyby znaleźć się w bezpośrednim kontakcie z ogumieniem, powinny zostać usunięte. Ważne, by opony były przechowywane na specjalnych obręczach, w poziomym ułożeniu, pod odpowiednim ciśnieniem zalecanym przez producenta. Aby uniknąć zdeformowania, najlepiej co cztery tygodnie dodatkowo je przestawiać. Opony bez felg należy ustawić pionowo na bieżniku, bez używania haków oraz przynajmniej raz w miesiącu zmieniać ich położenie, wykonując przy tym obrót o 90°.

Jak wiadomo, koła są bardzo ważnym, a przy tym niezmiernie delikatnym elementem samochodu. Aby po zimie były całkowicie sprawne, muszą być odpowiednio zabezpieczone i przechowywane w dogodnych warunkach. Tylko dzięki temu zachowują swoje właściwości niezmiennie przez długie lata.

Źródło: Melle

Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Przechowywanie opon sposobem na wydłużenie ich żywotności.

Przechowywanie opon sposobem na wydłużenie ich żywotności.

Poprzez właściwe obchodzenie się z oponami i właściwe ich... » ...więcej
Zabezpieczanie opon po sezonowej wymianie

Zabezpieczanie opon po sezonowej wymianie

Jak wynika z ubiegłorocznego badania MotoFinance Track reali... » ...więcej
Prezentacja nowych opon letnich Continental

Prezentacja nowych opon letnich Continental

Continental, wiodący producent opon na rynku europejskim,... » ...więcej
Oznaczenia opon samochodowych

Oznaczenia opon samochodowych

Na oponie samochodowej występuje szereg oznaczeń i opisów. Nie wszystkie są dla nas jasne. Znajomość... » ...więcej
Ekologiczne składniki opon – to możliwe!

Ekologiczne składniki opon – to możliwe!

Opony do samochodów osobowych i ciężarowych są produkowan... » ...więcej
Wymiana opon – samodzielnie czy w warsztacie?

Wymiana opon – samodzielnie czy w warsztacie?

Samodzielna wymiana opony nie jest zadaniem trudnym, wyst... » ...więcej
Nowe Europejskie Zasady Etykietowania Opon – bezpieczniejsze, bardziej efektywne opony

Nowe Europejskie Zasady Etykietowania Opon – bezpieczniejsze, bardziej efektywne opony

Goodyear Dunlop przyjmuje z zadowoleniem nowe ustawodawstwo w sprawie e... » ...więcej
Dlaczego opony zimowe mogą uratować życie?

Dlaczego opony zimowe mogą uratować życie?

Przykładem może być wypadek z grudnia 2009 r., w którym 3... » ...więcej
Polecamy porady
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bieżnikowi... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jest oczyszcz... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przewa... » ...więcej
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest w zł... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej dota... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szybk... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona letn... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w każdej ... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia Komputery