samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Nowy silnik od Volvo – 1,6 GTDi – wysokie osiągi przy minimalnym zużyciu paliwa

Informacja prasowa / Data: 2010-08-30

Gama silników Volvo zostanie niedługo poszerzona o nowe, benzynowe silniki o pojemności 1,6 litra z najnowszą technologią bezpośredniego wtrysku paliwa. Idea GTDi (Gasoline Turbocharged Direct Injection) powstała aby zapewnić możliwie niskie zużycie paliwa bez ograniczania osiągów i przyjemności z jazdy.

Silniki 1,6 GTDi T3 o mocy 150 koni mechanicznych (110 kW) oraz T4 o mocy 180 koni mechanicznych (132kW) będą dostępne we wszystkich nowych Volvo S60 i V60. Mocniejsza jednostka zapewni 240 nm momentu obrotowego od 1600 do 5000 obrotów wału na minutę. Funkcja overboost pozwoli chwilowo zwiększyć moment do 270 nm. Efektem jest znakomita elastyczność jednostki w szerokim zakresie obrotów. Krzywa momentu obrotowego jest możliwie płaska co zapewnia dużą przyjemność z jazdy. Wersja silnika o mocy 150 KM także zapewnia 240 nm momentu obrotowego.

„Małe i mocne silniki GTDi są częścią naszej drogi do uzyskania większej ilości energii z mniejszych silników” - mówi Magnus Jonsson z Volvo Cars. 

Kompaktowe, aluminiowe silniki mają małą masę i wysoką sprawność

Nowe silniki mają małe wymiary i są wykonane w całości w technice odlewania ciśnieniowego z aluminium. Efektem tego jest niska masa jednostki i dobre własności cieplne. Są to jedne z wymagań dobrej sprawności silnika. Plastikowy kolektor dolotowy dodatkowo zmniejsza masę.

Inną cechą silnika jest maksymalnie efektywne spalanie paliwa. Aby zapewnić minimalne zużycie paliwa i emisję szkodliwych substancji paliwo musi być spalane tak efektywnie jak to tylko możliwe. System wtrysku paliwa został ulepszony tak, aby spalania mogło być regulowane z bardzo dużą precyzją.

Turbodoładowanie i podwójne VVT (Zmienne fazy rozrządu)

Bezpośredni wtryska paliwa w połączeniu z turbodoładowaniem i zmiennymi fazami rozrządu daje możliwość uzyskania osiągów znanych z dużo większych silników, jednocześnie zmniejszając zużycie paliwa oraz emisję szkodliwych substancji do atmosfery.

„Szacujemy, że zużycie paliwa oraz emisja spalin zmniejszy się o około 20% w porównaniu do standardowych silników większej pojemności o podobnych osiągach” - mówi Magnus Jonsson - „Jednocześnie silniki GTDi pozwolą doświadczyć mocy i odczuć z jazdy samochodem z nowoczesnym silnikiem wysokoprężnym”.

Silnik GTDi korzysta z systemu zmiennych faz osobno dla obu wałków rozrządu. Regulowane mogą być zarówno czasy wlotu powietrza jak i wydechu spalin. Zapewnia to dokładne wypełnienie cylindra powietrzem niezależnie od prędkości obrotowej wału silnika.

Dostępne z manualną lub automatyczną skrzynią biegów

Silnik 1,6 GTDi o mocy 180 KM będzie dostępny z automatyczną sześciobiegową skrzynią Powershift lub sześciobiegową, manualną. Słabszy silnik będzie dostępny tylko z manualną skrzynią biegów.

W wersji z automatyczną skrzynią biegów zostanie zastosowana technologia odłączająca napęd gdy kierowca zwolni pedał gazu kiedy samochód się toczy, natomiast w wersji ze skrzynią manualną dostępny będzie system Start/Stop – wyłączający silnik kiedy samochód się zatrzyma a kierowca zwolni sprzęgło i wrzuci bieg „jałowy”. Obie te technologie mają na celu dodatkowe zmniejszenie zużycia paliwa.

Dane techniczne silników:

  1,6 GTDi T3 1,6 GTDi T4
Typ silnika 4 cylindrowy, benzynowy, turbodoładowany
Pojemność skokowa 1595 cm³
Średnica cylindra 79 mm
Skok tłoka 81,4 mm
Stopień sprężania 10:1
Zaworów na cylinder 4
Rozrząd DOHC
Moc maksymalna 150KM (110kW) 180KM (132kW)
Maksymalny moment obrotowy 240Nm 240Nm (270Nm overboost)
Norma emisji spalin Euro 5

Źródło: Volvo

Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Nowy silnik w Nowym Masterze

Nowy silnik w Nowym Masterze

Renault oferuje nowy silnik wysokoprężny 2.3 dCi (typ M9T) w Nowym Masterze. Silnik cechuje s... » ...więcej
Parada Volvo – próba ustanowienia rekordu Guinnessa

Parada Volvo – próba ustanowienia rekordu Guinnessa

12 września 2010 roku (niedziela) na trasie Chorzów - K... » ...więcej
Nowe Volvo S60 – rzeźba nadwozia, która poruszy

Nowe Volvo S60 – rzeźba nadwozia, która poruszy

Już 2 marca 2010 r. na międzynarodowych targach motoryz... » ...więcej
Nowy silnik dla Skody Superb

Nowy silnik dla Skody Superb

Portfolio jednostek diesla dostępnych dla Superba wkrótce poszerzy się o czterocylindrową jed... » ...więcej
 VOLVO ustanowiło nowy rekord Guinnessa!

VOLVO ustanowiło nowy rekord Guinnessa!

570 samochodów Volvo na 3 kilometrowy odcinku trasy Chor... » ...więcej
Polecamy porady
Wymiana oleju silnikowego

Wymiana oleju silnikowego

Przed wymiana oleju dobrze jest rozgrzać wcześniej samochód aby poprawić płynność oleju i ... » ...więcej
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest ... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej d... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jes... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szyb... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przew... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w ka... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia