samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Systemy kontroli ciśnienia w oponach

Autor: Marcin Chrapka / Data: 2010-08-26

Jakiś czas temu wyposażenie opcjonalne luksusowych limuzyn, obecnie coraz częściej dostępne jako niedroga opcja do tańszych samochodów, już wkrótce obowiązkowe wyposażenie nowych samochodów w UE. Mowa o systemach kontroli ciśnienia w oponach (które obecnie często potrafią zmierzyć także temperaturę opony) - TPMS. Czy tego typu rozwiązania są przydatne w codziennej eksploatacji czy też stanowią jedynie niepotrzebny "gadżet"?

O roli właściwego ciśnienia w oponach nie trzeba nikogo przekonywać. Chodzi tutaj nie tylko o fakt przedwczesnego (nawet o 50%) zużycia opon w których powietrze ma niewłaściwe ciśnienie, lecz także (a może przede wszystkim) o kwestię bezpieczeństwa jazdy. Nierówno napompowane opony wpływają w znaczącym stopniu na zachowanie samochodu na drodze zwiększając jego skłonności do niekontrolowanych „wycieczek” poza ustalony przez kierowcę tor jazdy. Droga hamowania może niebezpiecznie się wydłużyć. O takich „błachostkach” jak niższy komfort jazdy, czy zwiększone zużycie paliwa nie trzeba nawet wspominać.

Czujnik systemu TPMS
Fot. Siemens VDO

Do niedawna kierowcy skazani byli na kontrolowanie ciśnienia w oponach „ręcznie” za pomocą osobnego manometru lub przyrządu wbudowanego w pompkę (zaleca się robić to co 2 tygodnie). Obecnie w cenach rzędu kilkuset złotych można nabyć systemy monitorowania ciśnienia (opcjonalnie temperatury) opon (TPMS). Elementy te są oczywiście także elementem wyposażenia możliwym do zakupu wraz z samochodem (najczęściej jako dodatkowa opcja). Najprościej rzecz ujmując systemy te ragują na niewłaściwe parametry pracy opon informując kierowcę o konieczności dopompowania opony lub np. zmiany stylu jazdy w przypadku przegrzania opony.

Systemy pomiaru bezpośredniego

Systemy te składają się z czujników umieszczanych na kołach oraz jednostki sterującej. Systemy zakupione razem z samochodem ostrzegają kierowcę poprzez tablicę wskaźników, natomiast dokupywane osobno najczęściej mają osobny wyświetlacz prezentujący poziom ciśnienia powietrza i temperatury opon. Rzecz jasna ze względu na konieczność wkręcenia czujników w wentyl komunikacja z jednostką centralną odbywa się drogą bezprzewodową. Czujniki wyposażone są w baterie, które wystarczają na kilka lat pracy.

Zaletą tego systemu w stosunku do niżej opisanego systemu z pomiarem pośrednim jest krótki czas reakcji (praktycznie informację uzyskujemy od razu po spadku ciśnienia w oponie).

Systemy pomiaru pośredniego

System ten wykorzystuje do działania czujniki systemów bezpieczeńśtwa samochodu (np. ABS). Z tego względu jego umieszczenie w samochodzie jest dużo łatwiejsze. Brak odrębnych czujników obniża koszty systemu. Obie te cechy powodują, że systemy te są preferowane przez producentów tańszych aut.

Układ ten porównuje prędkości kół wykrywając różnicę w ilości obrotów. Opona o niższym ciśnieniu ma mniejszą średnicę, przez co musi wykonać więcej obrotów. Na tej podstawie system wykrywa w którym kole jest zbyt niskie ciśnienie.

Dużą wadą tego systemu jest konieczność jego kalibracji przy wzorcowo napompowanych kołach, co powoduje, że musimy napompować koło do idealnego ciśnienia. Samodzielne wykonanie tego zadania nie zawsze jest łatwe (nie mamy gwarancji prawidłowego działania pompki lub kompresora np. na stacji benzynowej). Jeżeli więc napompujemy koła nieprawidłowo i skalibrujemy system uzna on te nieprawidłowe warunki za normę i na niej będzie opierał swoje wskazania. Dodatkowo system ten jest często ustawiony „pod” fabryczne opony – co powoduje, że przy innych może reagować zbyt późno lub zbyt wcześnie. Działanie systemu z pośrednim pomiarem jest opóźnione – system dopiero po kilku kilometrach jest w stanie wykryć zbyt niskie ciśnienie w danej oponie.

Podsumowanie

Moim zdaniem stosowanie tego typu systemu ma duży sens. Nawet jeżeli nasze auto fabrycznie nie było w niego wyposażone jesteśmy w stanie za stosunkowo niedużą kwotę zainwestować we własne bezpieczeństwo. Co więcej system ten pozwoli wydłużyć eksploatację opon, które w niewłaściwych warunkach mogą wymagać znacznie szybszej wymiany.

Wasze komentarze:

Autor(ka): mechanik
Data nadesłania:
  04.12.2010 22:05
beznadziejny system który nie sprawdza sie w codzinnej eksploatacji. Kolejny głupi pomysł dla nabijania kasy koncernom motoryzacyjnym gdyż taki czujnik kosztuje w granicach 300 zlotych...
Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Praktyczny zestaw do sprawdzania ciśnienia i podciśnienia

Praktyczny zestaw do sprawdzania ciśnienia i podciśnienia

Układów opierających działanie na ciśnieniu i podciśnieni... » ...więcej
Przenośne systemy nawigacji w samochodzie

Przenośne systemy nawigacji w samochodzie

Samochód może już w fabryce zostać wyposażony w system nawig... » ...więcej
Systemy bezpieczeństwa biernego i czynnego

Systemy bezpieczeństwa biernego i czynnego

Ostatnio bardzo ważnym czynnikiem branym pod uwagę przy proj... » ...więcej
Nowe systemy nawigacyjne Blaupunkta

Nowe systemy nawigacyjne Blaupunkta

Nowe urządzenia TravelPilot 500 i TravelPilot 700 Blaupunkta... » ...więcej
Nowe samochodowe systemy multimedialne Sony

Nowe samochodowe systemy multimedialne Sony

Efektowne radioodtwarzacze Xplod do instalacji w desce ro... » ...więcej
Brakuje powietrza w oponie? Zadzwoni telefon.

Brakuje powietrza w oponie? Zadzwoni telefon.

System monitorowania ciśnienia w oponach firmy Continenta... » ...więcej
Ciśnienie pod kontrolą

Ciśnienie pod kontrolą

Jak ważną rzeczą jest utrzymywanie w oponach odpowiedniego ciśnienia powietrza nie trzeba nikomu prz... » ...więcej
Polecamy porady
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bieżnikowi... » ...więcej
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest w zł... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej dota... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jest oczyszcz... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szybk... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona letn... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przewa... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w każdej ... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia Komputery