samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Gotowy na kemping?

Informacja prasowa / Data: 2010-08-05

Goodyear radzi jak bezpiecznie i bezproblemowo jeździć kamperem lub z przyczepą kempingową.

Warszawa, 4 sierpnia 2010 r. – Podróżowanie samochodem kempingowym (kamperem) lub z przyczepą jest jedną z najbardziej popularnych form wypoczynku mieszkańców Europy, szczególnie obywateli Wielkiej Brytanii, Niemiec, Holandii oraz krajów skandynawskich. Także w Polsce ta forma spędzania urlopu, staje się coraz bardziej popularna. Magazyn "Polski Caravaning" szacuje, że w naszym kraju jest już 2 tysiące kamperów i około 100 tysięcy przyczep kempingowych. To wciąż zaledwie ułamek liczby tych pojazdów w Niemczech czy Francji, jednak trendy jest wyraźny - coraz więcej naszych rodaków, wzorem turystów z Europy Zachodniej, wyjeżdża kamperami w bliższe lub dalsze wakacyjne trasy.

Czy taką podróż spędzimy miło i bezpiecznie, zależy przede wszystkim od stanu samochodu oraz przyczepy kempingowej, które powinny przejść dokładny przegląd i zostać odpowiednio przygotowane do podróży. Samochód i przyczepa muszą przede wszystkim do siebie pasować, sprzęt holowniczy powinien być wysokiej jakości, a przed wyjazdem warto również poćwiczyć. Kierowcy muszą mieć świadomość, że prowadzenie samochodu z przyczepą wymaga praktyki i umiejętności.

Przygotowania do podróży

Każda podróż powinna się zacząć od dokładnego przygotowania pojazdów. Jeśli przyczepa stała nieużywana przez całą zimę, należy zwrócić szczególną uwagę na jej stan. Jeżeli opony przez długi czas były na słońcu lub mrozie, należy je sprawdzić zwracając szczególną uwagę na ewentualne pęknięcia lub wybrzuszenia na ścianach bocznych. Opony powinno się chronić przed bezpośrednim działaniem promieni słonecznych na przykład poprzez ich przykrycie. Zalecane jest również sprawdzenie opon pod kątem minimalnej głębokości bieżnika, „łysych" powierzchni, nierównego zużycia oraz obiektów tkwiących w rzeźbie bieżnika.

Opony powinny być odpowiednio dobrane do maksymalnej masy przyczepy kempingowej, a także do maksymalnej dozwolonej prędkości, szczególnie podczas podróży zagranicznych. Dla przyczep kempingowych należy szukać opon klasy C (przeznaczonych do samochodów ciężarowych) lub XL (opony wzmacniane), aby zwiększyć ich wytrzymałość na obciążenia. Opony należy napompować zgodnie z zaleceniami producenta przyczepy. Zapewnia to nie tylko większą wygodę podczas jazdy, ale także przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa.

Rozłożenie obciążenia

Właściwe rozłożenie obciążenia przyczepy ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy. Wiele problemów związanych z prowadzeniem pojazdu ciągnącego przyczepę wynika z jej nieprawidłowego lub nadmiernego obciążenia. Ciężkie przedmioty należy umieścić jak najniżej, w miarę możliwości nad osią i upewnić się, że są one zabezpieczone w sposób zapobiegający ich przemieszczaniu na zakrętach i przy gwałtownym hamowaniu. Jeśli to możliwe, cięższe przedmioty powinno się umieścić w samochodzie, natomiast lżejsze – w przyczepie.

Przed wyruszeniem w podróż dobrze jest zrobić listę kontrolną, aby upewnić się, że nic nie umknęło naszej uwadze, a przyczepa jest sprawna. Czy wszystko jest właściwie podłączone i działa prawidłowo? Szczególną uwagę należy zwrócić na światła, hamulce, opony, zaczepy i liny bezpieczeństwa.

Przygotuj się na niespodzianki

Dobre przygotowanie w dużym stopniu zmniejsza stres związany z nieoczekiwanymi wypadkami i nieprzyjemnymi sytuacjami. Warto zainwestować w porządny zestaw narzędzi i części zapasowych. W wielu krajach europejskich posiadanie zapasowych żarówek, trójkąta ostrzegawczego, gaśnicy czy apteczki jest obowiązkowe. Koło zapasowe i zestaw narzędzi pozwalający na jego szybką wymianę są wręcz niezbędne. Kolejnym koniecznym elementem wyposażenia są lusterka zwiększające widoczność po prawej i lewej stronie. W większości krajów obowiązkowe jest także posiadanie odblaskowych kamizelek bezpieczeństwa dla wszystkich osób znajdujących się w samochodzie.

Prowadź odpowiedzialnie

Prowadzenie przyczepy może być na początku trudnym zadaniem, dlatego kierowca samochodu z przyczepą powinien przede wszystkim być spokojny i zrelaksowany. Miejmy na uwadze ograniczenia wynikające z warunków ruchu drogowego w danym miejscu. Nie przekraczajmy stałej prędkości 80-100 km/h w zależności od maksymalnej dozwolonej prędkości dla danego rodzaju przyczepy i oczywiście stosujmy się do ograniczeń prędkości w poszczególnych krajach. Utrzymanie bezpiecznej odległości od poprzedzających pojazdów zapewnia wystarczająco dużo czasu, aby w razie potrzeby odpowiednio wcześnie zareagować i zatrzymać pojazd, co pomaga zachować spokój i panować nad sytuacją.

Przestrzeganie kilku podstawowych zasad przy podróżowaniu z przyczepą na pewno sprawi, że wyjazd będzie spokojniejszy, przyjemniejszy i bardziej bezpieczny:

  • utrzymuj odpowiednią odległość od poprzedzającego pojazdu,
  • wyprzedzaj inne pojazdy, zwłaszcza samochody ciężarowe, tylko kiedy jesteś pewien, że masz dużo czasu i miejsca na wykonanie tego manewru; nigdy nie spiesz się przy wyprzedzaniu!
  • podczas wyprzedzania dużych pojazdów, takich jak samochody ciężarowe czy autobusy, pamiętaj o występującym w takich sytuacjach zjawisku przyciągania. Siły aerodynamiczne będą działać w kierunku ciężarówki przy wyprzedzaniu, a po zakończeniu manewru – w przeciwnym kierunku,
  • regularnie obserwuj ruch za sobą, aby wiedzieć, czy ktoś nie chce ciebie wyprzedzić. Jeśli zauważysz za sobą długą kolejkę samochodów, zwłaszcza na krętych, górskich drogach, wykorzystaj rozjazdy, aby pozwolić innym ciebie wyprzedzić,
  • skręcaj po szerokim łuku. Rzut oka w lusterko pomoże prawidłowo wykonać manewr,
  • jeśli przyczepa zaczyna się kołysać, zachowaj spokój. Zahamuj zdecydowanie i długo, aby doprowadzić do stabilizacji przyczepy i samochodu. Wystarczająco długie hamowanie spowoduje zadziałanie hamulców przyczepy, co zapobiegnie kołysaniu. Pamiętaj: kołysanie się przyczepy jest skutkiem niefortunnego połączenia kilku czynników: przeciążenia, złego rozłożenia ładunku, nadmiernej prędkości czy silnego wiatru,
  • podczas prowadzenia pojazdu i parkowania weź pod uwagę wysokość, długość i szerokość przyczepy. Uważaj na obiekty znajdujące się obok, nad lub za pojazdem. Umieść naklejkę z wysokością pojazdu, łączną długością i szerokością na przedniej szybie.
  • w trakcie parkowania w zatoczkach przy autostradzie, nie blokuj miejsc wyznaczonych dla ciężarówek. Jest to niezgodne z prawem i zabiera miejsce kierowcom ciężarówek, którzy są prawnie zobowiązani robić postoje na tych miejscach parkingowych.


Ostrożność, wyobraźnia i odpowiednie przygotowanie sprawią, że podróż z przyczepą kempingową po Europie okaże się przyjemnym doświadczeniem i świetnym sposobem na spędzenie wolnego czasu z dala od utartych szlaków.

Źródło: Goodyear

Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Volkswagen Amarok gotowy do produkcji seryjnej

Volkswagen Amarok gotowy do produkcji seryjnej

Amarok wraz z Caddy, Transporterem i Crafterem jest czwartym... » ...więcej
Kubica wróci do F1

Kubica wróci do F1

Stan zdrowia Roberta Kubicy pozwala na dalszą jazdę w Formule 1. » ...więcej
Mazda Minagi - pierwsze szkice

Mazda Minagi - pierwsze szkice

Mazda zaprezentowała pierwsze szkice swojego nowego, kompaktowego SUV-a o nazwie Minagi. » ...więcej
Nowy motocykl od Aprilii

Nowy motocykl od Aprilii

Aprilia stworzyła nowy motocykl, który jest połączeniem tego, co najlepsze w dotychczasowych mode... » ...więcej
Nowa Klasa B nabiera kształtów

Nowa Klasa B nabiera kształtów

Produkowany od 2005 roku Mercedes-Benz Klasy B ustanowił nowe standardy w segmencie kompaktowych ... » ...więcej
Radioodtwarzacz Clarion CZ100E - prosta elegancja

Radioodtwarzacz Clarion CZ100E - prosta elegancja

Udoskonalony design, uważnie wyselekcjonowane parametry t... » ...więcej
Chevrolet Volt wejdzie do sprzedaży

Chevrolet Volt wejdzie do sprzedaży

Chevrolet ogłosił podczas Międzynarodowego Salonu Motoryzacy... » ...więcej
Polecamy porady
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest w zł... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej dota... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jest oczyszcz... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szybk... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona letn... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przewa... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w każdej ... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bieżnikowi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia Komputery