samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Alfa Romeo Giulietta prezentuje nową platformę "Compact".

Informacja prasowa / Data: 2010-02-18

Alfa Romeo Giulietta prezentuje nową platformę pod nazwą "Compact", zaprojektowaną, aby zaspokoić oczekiwania najbardziej wymagających klientów w zakresie przyczepności do drogi, zwrotności i bezpieczeństwa.

Alfa Romeo GiuliettaAlfa Romeo Giulietta

Nowa Alfa gwarantuje zarówno wyjątkowe osiągi dynamiczne, jak i wysoki poziom komfortu. Uzyskano to dzięki wyrafinowanym rozwiązaniom technicznym zastosowanym w zawieszeniu, układzie kierowniczym nowej generacji, sztywnej, lecz lekkiej konstrukcji wykonanej z takich materiałów, jak aluminium czy wysokowytrzymała stal oraz nowoczesnych technologii zastosowanych w produkcji. Ponadto, przyjemność prowadzenia oraz komfort można w samochodzie dostosować do wymagań każdego klienta dzięki systemowi Alfa DNA, urządzeniu, które personalizuje zachowanie pojazdu w zależności od stylu jazdy lub warunków drogowych.

Tak powstała Alfa Romeo jest pojazdem całkowicie nowym, który, szanując „ducha" swojej sławnej poprzedniczki, potwierdza swój sportowy charakter samochodu zdolnego do wykazania zarówno ogromnej zwrotności na najbardziej wymagających trasach, jak i praktyczności i wygody na drogach pokonywanych codziennie. Nie wspominając, że, dzięki specjalnej kalibracji zawieszeń oferowanej z pakietem Sport, będzie można jeszcze bardziej podkreślić sportowe „powołanie" nowej Giulietty.

Alfa Romeo Giulietta: Nowa platforma “Compact”Alfa Romeo Giulietta: Nowa platforma “Compact”

Nowa platforma "Compact" wpisuje się w strategię stosowaną przez Fiat Group Automobiles - poprzedzona platformami Mini w segmencie A i „Small" w segmencie B i L0 - prezentuje jednak znaczący „skok w przyszłość" dzięki zastosowaniu nowych materiałów i technologii, a także dzięki uzyskanym parametrom. Zresztą, już w pierwszych fazach projektowania, celem było stworzenie nowej platformy, która pozwoliłaby przyszłym pojazdom Fiat Group Automobiles segmentu C, począwszy od Alfy Romeo Giulietta, na uzyskanie statusu "najlepszy w klasie" pod względem właściwości jezdnych, "czucia" samochodu przez kierowcę, stosunku między osiągami i ciężarem, komfortu prowadzenia, NVH (głośność i wibracje), bezpieczeństwa (aktywnego i biernego) oraz komfortu klimatycznego panującego w kabinie.

Przede wszystkim jednak, nowa platforma pod względem zastosowanych materiałów reprezentuje pokoleniowy skok. Cała konstrukcja jest obecnie bardziej wytrzymała i wydajna, mimo iż w porównaniu z poprzednią generacją jej ciężar się nie zwiększył. Wszystko to dzięki coraz szerszemu zastosowaniu materiałów o bardzo wysokiej wytrzymałości, które stanowią obecnie ponad 90% całkowitej masy systemu: niektóre części konstrukcyjne, mające za zadanie zagwarantowanie wysokiej wytrzymałości i dobrych właściwości pochłaniania uderzeń ulegając minimalnym deformacjom, zostały wykonane ze stali hartowanej prasowaniem na gorąco.

Ponadto, lekkie materiały zastosowano również w niektórych częściach konstrukcyjnych mocowanych do konstrukcji nadwozia. Na przykład, z tłoczonego aluminium wykonano zarówno belkę przednią (jest to belka strukturalna umieszczona wewnątrz skorupy deski, łącząca słupki przednie usztywniające znakomicie przednią część przestrzeni pasażerskiej) oraz trzecią linię obciążenia. Natomiast z materiału Xenoy (materiał termoplastyczny o wspaniałych właściwościach pochłaniania energii względem ciężaru) wykonano poprzeczkę zderzaka tylnego oraz elementy pochłaniające energię trzeciej linii obciążenia (spełniają funkcję pochłaniania energii uderzeń przy niskiej prędkości oraz podtrzymywania zderzaka przy uderzeniu w pieszego). Dzięki tym rozwiązaniom zaoszczędzono 8,5 kg z przodu i 4 kg z tyłu w porównaniu z tradycyjnymi konstrukcjami ze stali - bez kompromisów w przypadku bezpieczeństwa.

Następną nowością platformy jest jej modułowość, która predysponuje ją do zastosowania w rodzinach pojazdów o różnych rozstawach osi. Tę modułowość zapewniają niektóre panele środkowe podłogi oraz boczne elementy platformy, nie wpływając na żadne elementy konstrukcji przedniej i tylnej. Rozwiązanie to pozwala ograniczyć koszty wdrożenia tej platformy do innych pojazdów.

Większa część rozwiązań oraz elementów składających się na platformę "Compact" została dogłębnie skorygowana w porównaniu z poprzednią generacją, poprawiając efektywność i zmniejszając ciężar (-35% zarówno dla szkieletu foteli tylnych jak i belki poprzecznej wykonanej ze stopu magnezu i aluminium).

Alfa Romeo Giulietta: zawieszenie przednieAlfa Romeo Giulietta: zawieszenie przednie

Giulietta oferuje wspaniałe właściwości jezdne oraz komfort, przede wszystkim dzięki nowemu zawieszeniu. Zawieszenie przednie, typu McPherson, gruntownie zmodyfikowano, aby uzyskać maksymalną sztywność pod obciążeniami bocznymi zmniejszając jednocześnie ciężar dzięki zastosowaniu aluminium (w porównaniu do rozwiązania z żeliwa ograniczono wagę o 4 kg). Natomiast zawieszenie tylne jest całkowicie nowe. Jest to rozwinięcie koncepcji zawieszenia typu Multilink, które nie zmniejsza pojemności użytkowej bagażnika a dzięki wahaczom wykonanym z aluminium waży ponad 10 kg mniej niż tradycyjne zawieszenie Multilink.

Ponadto nowy układ kierowniczy sterowany i wspomagany elektrycznie gwarantuje znakomite "czucie kierownicy" i jest zintegrowany z aktywnymi układami bezpieczeństwa pojazdu. Również układ klimatyzacji został stworzony wyraźnie po to, by w kabinie zapewnić najlepszy komfort, przy znacznym zmniejszeniu zużycia paliwa (-30% w porównaniu z układem tradycyjnym).
Podobnie, dzięki innym rozwiązaniom technicznym, możliwe było uzyskanie znakomitych wartości w zakresie poziomu hałasu oraz drgań.

Alfa Romeo Giulietta: zawieszenie tylneAlfa Romeo Giulietta: zawieszenie tylne

Jeśli chodzi o bezpieczeństwo bierne, Alfa Romeo Giulietta została wykonana tak, by uzyskać maksymalną ocenę Euro NCAP / ponad 15000 godzin obliczeń, 80 crash testów, 150 symulacji na urządzeniu HyGe i ponad 100 prób wykonanych na elementach i podzespołach /. Nowa platforma zwiększa zdolność pochłaniania energii pochodzącej z przodu pojazdu i zmniejsza zarówno siły bezwładnościowe, jak i deformacje kabiny pasażerskiej, zapewniając w efekcie wyższe bezpieczeństwo podróżnym. Na bezpieczeństwo składa się 6 poduszek powietrznych (w wyposażeniu seryjnym w całej gamie), trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z podwójnymi napinaczami i ogranicznikami napięcia, „łamana" kolumna kierownicy i układ pedałów sterujących, system aktywnych zagłówków „antiwhiplash" (system drugiej generacji mający maksymalnie ochraniać kręgosłup i głowę) oraz zapięcia fotelików dziecięcych typu Isofix.

Wreszcie, w zakresie bezpieczeństwa aktywnego nowa platforma Alfy Giulietty została zaprojektowana, by zintegrować i maksymalnie uwydatnić różne układy pojazdu, uwypuklając w ten sposób trzy funkcje (Dynamic, Normal i All Weather) - udostępnione przez przełącznik systemu Alfa DNA. Urządzenie to, montowane seryjne w całej gamie, pozwala na zmianę parametrów pracy silnika, skrzyni biegów, układu kierowniczego, dyferencjału elektronicznego Q2 w tym logiki funkcjonowania układu sterowania stabilnością pojazdu (VDC). Należy podkreślić, że w Alfie Giulietta zadebiutuje Pre-Fill, nowa funkcja - aktywna w trybie Dynamic systemu DNA - która gwarantuje najszybszą reakcję układu hamulcowego dzięki korzystaniu z systemu kontroli stabilności VDC. Ten skomplikowany system mający na celu poprawę dynamicznej kontroli nad samochodem jest dodatkowo wspomagany funkcją DST (Dynamic Steering Torque), która zapewnia kierowcy lepsze „czucie" samochodu poprzez układ kierowniczy, umożliwiając wykonanie korekt toru jazdy zanim wystąpi interwencja systemu kontroli stabilności VDC.

Źródło: Fiat, fot. Fiat

Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Alfa Romeo Giulietta: prezentacja przedpremierowa.

Alfa Romeo Giulietta: prezentacja przedpremierowa.

Nowa Alfa Romeo Giulietta zostanie zaprezentowana światu pod... » ...więcej
Alfa Romeo wybiera Umę Thurman do prezentacji Giulietty

Alfa Romeo wybiera Umę Thurman do prezentacji Giulietty

Słynna aktorka Uma Thurman oraz wersy Williama Shakespear... » ...więcej
Alfa Romeo MiTo 1.4 MultiAir

Alfa Romeo MiTo 1.4 "MultiAir"

Alfa Romeo, od zawsze uznawana jako symbol zaawansowanej technologii oraz wysokiej klasy silników, m... » ...więcej
Alfa Romeo MiTo z silnikiem turbo benzynowym zasilanym LPG.

Alfa Romeo MiTo z silnikiem turbo benzynowym zasilanym LPG.

Marka Alfa Romeo wprowadziła do sprzedaży na rynku włoskim m... » ...więcej
Polecamy porady
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest w zł... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej dota... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jest oczyszcz... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szybk... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona letn... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przewa... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w każdej ... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bieżnikowi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia Komputery