samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Volvo Trucks testuje samochody ciężarowe z silnikami wysokoprężnymi zasilanymi metanem

Informacja prasowa / Data: 2010-01-26

W lutym Volvo Trucks rozpocznie testy eksploatacyjne silników wysokoprężnych zasilanych metanem. Technologia będzie badana w rzeczywistych warunkach eksploatacji, we współpracy z wybranymi klientami w Szwecji. – Robimy to, że wprowadzić na rynek rozwiązanie łączące w sobie doskonałe właściwości pod względem ochrony środowiska, sprawności energetycznej, właściwości jezdnych i niskich kosztów eksploatacji – mówi Gunnar Ekwall, menedżer produktów Volvo Trucks w Skandynawii.

Pierwsza siódemka klientów uczestniczących w testach to: Borås Energi & Miljö, Ragn-Sells Sollentuna, Schenker-TGM Göteborg, Slaka Potatis Linköping, Svebol Logistics/Lidl Tumba, Viebke Åkeri Helsingborg i XR Miljöhantering Skövde. W ciągu kilku dni do wybranego klienta trafi ósmy pojazd testowy. Do testów wybrano dwa modele samochodów ciężarowych wyposażonych w silniki 7-litrowe: Volvo FL i Volvo FE.

Rosnące zapotrzebowanie na samochody ciężarowe zasilane gazem

Wraz z rozwojem sieci stacji paliwowych oferujących biogaz rynek wykazuje coraz większe zainteresowanie pojazdami napędzanymi silnikami spalającymi paliwo gazowe. Wybór Volvo Trucks padł na wyjątkową technologię, umożliwiającą zasilanie silnika wysokoprężnego mieszanką metanu i oleju napędowego. Dzięki temu połączono korzyści wynikające ze spalania gazu z wysoką sprawnością ogólną silnika wysokoprężnego - wyższą o około 35 procent od sprawności silnika o zapłonie iskrowym. Rezultatem jest znacznie niższe zużycie energii w porównaniu do samochodów ciężarowych z konwencjonalnymi silnikami gazowymi.

Wysoka sprawność i niezawodność

- Oprócz niższego zużycia paliwa, system spalania mieszanki metanu i oleju napędowego zapewnia większą niezawodność i niższe koszty eksploatacji pojazdu. Co więcej, jeżeli wyczerpie się gaz, kierowca może kontynuować jazdę wykorzystując tylko olej napędowy. Tak więc, jest to praktyczne i dostępne rozwiązanie dla wielu klientów, nawet na obszarach o wciąż nie w pełni rozwiniętej sieci dystrybucji gazu - wyjaśnia Gunnar Ekwall.

Fakty

Jak działa silnik gazowy Volvo Trucks zastosowany w pojazdach FL/FE

  • Rozwiązanie bazuje na sprawdzonych, niezawodnych silnikach wysokoprężnych Volvo spełniających normę emisji spalin Euro 5. Dostosowanie jednostki napędowej do spalania gazu polega na zamontowaniu w pojeździe zbiorników na sprężony metan (CNG/CBG). Poza tym, jednostkę napędową wyposaża się w dodatkowy, odrębny układ zasilania z wtryskiwaczami gazu umieszczonymi w kolektorze dolotowym. Prace dostosowawcze są prowadzone we współpracy z firmą Stadspartner, przy wykorzystaniu technologii Hardstaff.
  • Czynnikiem zapalającym mieszankę metanowo-powietrzną jest płomień powstający wskutek samozapłonu niewielkiej dawki oleju napędowego wtryskiwanego do komory spalania. Taki mechanizm spalania umożliwia wyeliminowanie świecy zapłonowej i pozwala na pełne wykorzystanie sprawności silnika wysokoprężnego. W rezultacie właściwości jezdne są identyczne, jak w przypadku pojazdu napędzanego konwencjonalnym silnikiem zasilanym olejem napędowym.
  • Wymagana ilość oleju napędowego zmienia się, zależnie od zmian warunków pracy silnika, lecz celem Volvo Trucks jest ograniczenie zużycia tego paliwa do minimum.

Metan + olej napędowy - najważniejsze zalety technologii Volvo Trucks:

  • Volvo Trucks jest pierwszym producentem wydajnych silników wysokoprężnych zasilanych gazem, spełniających normę emisji spalin Euro 5.
  • Około 25 procent mniejsze zużycie energii w porównaniu do konwencjonalnego silnika gazowego.
  • Identyczna jak w przypadku konwencjonalnych silników wysokoprężnych moc i właściwości jezdne.
  • Technologia oparta na dwóch rodzajach paliwa umożliwia kontynuowanie jazdy tylko przy wykorzystaniu oleju napędowego, gdy wyczerpie się gaz - dodatkowa zaleta do czasu powstania w pełni rozwiniętej sieci dystrybucji gazu.
  • Wysoka sprawność silnika, w połączeniu z możliwością użycia gazu skroplonego powoduje, że technologia ta staje się realną alternatywą w transporcie długodystansowym.

Metan, fakty:

  • Metan jest składnikiem zarówno gazu ziemnego, jak i biogazu. Gaz ziemny jest paliwem kopalnym, podczas gdy biogaz produkuje się z surowców biodegradowalnych, np. odpadów.

Źródło: Volvo, fot. Volvo

Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Samochody ciężarowe jutra: rzeczywistość bliższa niż myślisz

Samochody ciężarowe jutra: rzeczywistość bliższa niż myślisz

Postęp dokonuje się coraz szybciej. Już za dziesięć lat s... » ...więcej
Volvo Trucks wprowadzana na rynek nowe Volvo FM

Volvo Trucks wprowadzana na rynek nowe Volvo FM

Wraz z wprowadzeniem na rynek nowej wersji Volvo FM, siln... » ...więcej
Volvo Cars prezentuje pierwsze zdjęcia nowego Volvo S60

Volvo Cars prezentuje pierwsze zdjęcia nowego Volvo S60

Odsłona nowego Volvo S60 odbędzie się podczas najbliższych M... » ...więcej
Volvo do serwisu

Volvo do serwisu

Volvo Auto Polska sp. z o.o. powiadomił Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że samochody VOL... » ...więcej
Polecamy porady
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest w zł... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej dota... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jest oczyszcz... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szybk... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona letn... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przewa... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w każdej ... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bieżnikowi... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia Komputery