samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Samochód bezpieczeństwa w F1

Autor: Tomasz Chrapka / Data: 2009-10-28

Samochód bezpieczeństwa po raz pierwszy pojawił się w Formule 1 podczas Grand Prix Kanady w 1973 roku. Jednak jego rola została doprecyzowana w 1992 roku przez Międzynarodową Federację Samochodową (FIA).

O wyjeździe na tor oraz zakończeniu interwencji samochodu bezpieczeństwa decyduje dyrektor wyścigu Charlie Whiting. Decyzja ta zgodnie z regulaminem Międzynarodowej Federacji Samochodowej zapada, gdy zawodnikom grozi niebezpieczeństwo, lecz nie jest wymagane przerwanie wyścigu. Okoliczności pojawienia się samochodu bezpieczeństwa to na przykład intensywne opady deszczu lub wypadek.

O wjeździe na tor samochodu bezpieczeństwa kierowcy informowani na cztery sposoby. Służby porządkowe wywieszają żółte flagi oraz tablicę z literami SC – SAFETY CAR. Po za tym kierowcy informowani są przez swoje zespoły przez radio i w końcu w kokpicie zapala się ostrzegawcza lampka (lampka gaśnie dopiero po zjechaniu samochodu bezpieczeństwa z toru).

Generalnie samochód bezpieczeństwa ogranicza prędkość bolidów, jednak jego prędkość nie może być zbyt mała, aby opony samochodów wyścigowych nie straciły swojej temperatury. Wszystkie bolidy muszą ustawić się za Safety Car i jechać za nim do momentu, aż ten nie zjedzie z toru. W tym czasie zabronione jest wyprzedzanie się kierowców, a dopuszczone po przekroczeniu linii startu po zjechaniu samochodu bezpieczeństwa, czyli w momencie kiedy zostanie opanowana niebezpieczna sytuacja na torze.

Samochód bezpieczeństwa - Mercedes-Benz SL 63 AMG - używany w Formule 1 w sezonie 2008 i 2009

W sezonie 2008 i 2009 samochodem bezpieczeństwa jest Mercedes Benz SL 63 AMG wyposażony w silnik V8 o pojemności 6,2 litra i mocy 525 KM. Mercedes ten przygotowany jest w taki sposób, aby był niezawodny nawet w tropikalnych warunkach. Przez co wyposażony jest w dodatkowe chłodnice oleju silnikowego, przekładniowego, płynu chłodzącego oraz płynu wspomagania kierownicy. Ponadto chłodzony jest także układ hamulcowy. Do jego wyposażenia należy również rozbudowany system oświetleniowy oraz radiowy. Pomimo tych wszystkich dodatków samochód bezpieczeństwa jest lżejszy o 220 kg od samochodu seryjnego i waży 1750 kg. Wagę udało się zredukować poprzez usunięcie wszystkich mechanicznych i hydraulicznych elementów otwieranego dachu. Usunięto także materiały wygłuszające.

Od 2000 roku kierowcą samochodu bezpieczeństwa w wyścigach Formuły 1 jest Bernd Mayländer.

Fot: Wikipedia (licencja CC, źródło)

Wasze komentarze:

Autor(ka): mark
Data nadesłania:
  30.10.2009 19:20
Chciałoby się mieć takiego merca w garażu :P
Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Pirotechniczne napinacze pasów bezpieczeństwa

Pirotechniczne napinacze pasów bezpieczeństwa

Obecnie wszystkie nowe samochody dopuszczone do ruchu drogow... » ...więcej
Pasy bezpieczeństwa

Pasy bezpieczeństwa

Pasy bezpieczeństwa są podstawowym środkiem zabezpieczającym kierowcę i pasażerów pojazdu w momencie... » ...więcej
Woda kontra samochód

Woda kontra samochód

Ostanie wydarzenia (powodzie, podtopienia, zalania) skłaniają kierowców do ostrożniejszej jazdy z... » ...więcej
Myj samochód!

Myj samochód!

Statystyki pokazują, że średnio aż 9 na 10 samochodów jeździ po drogach z zabrudzonymi, niesprawn... » ...więcej
Kupujemy używany samochód

Kupujemy używany samochód

Kupno używanego samochodu wiąże się z pewnym ryzykiem. Nigdy nie wiemy, jaki samochód może nam &bdqu... » ...więcej
Rusza Narodowy Eksperyment Bezpieczeństwa

Rusza Narodowy Eksperyment Bezpieczeństwa

Narodowy Eksperyment Bezpieczeństwa „Weekend bez Of... » ...więcej
Systemy bezpieczeństwa biernego i czynnego

Systemy bezpieczeństwa biernego i czynnego

Ostatnio bardzo ważnym czynnikiem branym pod uwagę przy proj... » ...więcej
50-lecie trzypunktowego pasa bezpieczeństwa Volvo

50-lecie trzypunktowego pasa bezpieczeństwa Volvo

Dokładanie 50 lat temu - 13 sierpnia w 1959 r. w salonie Vol... » ...więcej
Polecamy porady
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przewa... » ...więcej
Wymiana oleju silnikowego

Wymiana oleju silnikowego

Przed wymiana oleju dobrze jest rozgrzać wcześniej samochód aby poprawić płynność oleju i umożliw... » ...więcej
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest w zł... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej dota... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jest oczyszcz... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szybk... » ...więcej
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona letn... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w każdej ... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia Komputery