Aktualności | Motoryzacja | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Porady |
Strona główna | Technika | Bezpieczenstwo | Nowe technologie | Przepisy i technika jazdy | Sport | Finanse | Reklama w serwisie | Kontakt |
Podróżując pojazdem zdarzyć się może, że samochód odmówi nam posłuszeństwa. W takiej sytuacji cześć kierowców nie może sobie pozwolić na wezwanie pomocy drogowej jedynym wiec rozwiązaniem pozostaje holowanie samochodu przy pomocy życzliwych kierowców bądź znajomych. Holując samochód należy jednak pamiętać o kilku ważnych zasadach.
W zależności od sposobu holowania samochodu konieczne jest posiadanie jednego bądź dwóch sprawnych układów hamulcowych. Jest to uzależnione od sposobu połączenia samochodów. Jeżeli wybierzemy połączenie sztywne konieczny jest tylko jeden sprawny układ hamulcowy, natomiast na holu giętkim (np. lina) konieczne jest posiadanie dwóch sprawnych układów hamulcowych (mowa tutaj oczywiście o holowaniu samochodów osobowych).
Od sposobu zamocowania pojazdu holowanego uzależniona jest też odległość pomiędzy holowanymi pojazdami, która dla holu sztywnego nie może być większa niż 3 m natomiast dla holu giętkiego powinna wynosić od 4 do 6 m. Dodatkowo linka powinna być oznakowana biało-czerwonymi pasami bądź też powinna się na niej znajdować żółta lub czerwona chorągiewka.
Kolejnym układem, który podczas holowania powinien być sprawny jest układ kierowniczy. W przypadku gdy nie jest on w pełni sprawny lepiej zrezygnować z holowania, chyba że sposób zamocowania pojazdu wyklucza potrzebę jego użycia.
Ważną rzeczą jest też aby osoba o większym doświadczeniu jako kierowca prowadziła pojazd holowany gdyż wymaga to większych umiejętności oraz większego skupienia.
Holując pojazd musimy pamiętać o ograniczeniu prędkości, które o obszarze zabudowanym wynosi 30km/h natomiast poza obszarem zabudowanym ograniczenie to wynosi 60km/h. Na autostradach natomiast dozwolone jest holowanie tylko do najbliższego zjazdu.
W pojeździe holującym zachodzi też potrzeba włączenia świateł mijania nawet w okresie dostateczne widoczności. Natomiast pojazd holowany powinien być oznaczony umieszczonym z tyłu i dobrze widocznym, odblaskowym trójkątem, a w okresie niedostatecznej widoczności powinien mieć włączone tylko światła pozycyjne aby nie oślepiać kierowcy z przodu. Błędem jest natomiast załączanie świateł awaryjnych przez pojazd holowany gdyż powoduje to duże zamieszanie. Niemożliwe zasygnalizowanie wykonania zamierzonego manewru przez pojazd holowany.
Ważnym elementem jest również odpowiednie zamocowanie liny w przewidzianych do tego zaczepach, a jeżeli one nie występują do odpowiedniego miejsca w pojeździe.Zabronione jest mocowanie liny do części układu kierowniczego bądź hamulcowego.
Warto też jeszcze przed rozpoczęciem holowania ustalić trasę jaką będziemy się poruszać w celu uniknięcia nieporozumień oraz określenie jakiegoś znaku sygnalizującego potrzebe zatrzymania pojazdów.
Podczas samego holowania należy poruszać się ze stałą prędkością utrzymując w miarę możliwości stały naciąg liny. Pomaga to uniknąć szarpnięć uraz uniemożliwia zaplątanie się liny w koło pojazdu.
Pamiętajmy zatem, że decydując się na holowanie pojazdu należy do zrobić z głową i przemyśleć nawet najdrobniejsze szczegóły. Pozwoli nam to uniknąć dodatkowych kosztów które mogą wyniknąć z uszkodzenia pojazdu np. złym zamocowaniem liny.