samochody
Obrazek
Wyszukaj w serwisie:
Aktualności Motoryzacja Samochody osobowe Samochody ciężarowe Porady rss
Strona główna Technika Bezpieczenstwo Nowe technologie Przepisy i technika jazdy Sport Finanse Reklama w serwisie Kontakt
Kategorie artykułów
Dane techniczne

Tweel - opona bez powietrza

Informacja prasowa / Autor: Marcin Chrapka / Data: 2007-07-27

Już blisko 2 lata temu zespół badawczy firmy Michelin opracowaÅ‚ i przedstawiÅ‚ oponÄ™, której nie musimy pompować. Nazwa tej opony (a w zasadzie caÅ‚ego zespoÅ‚u obrÄ™cz-opona) to Tweel (od angielskiego tyre – opona i wheel – koÅ‚o). Ten artykuÅ‚ opisuje budowÄ™ i zasadÄ™ dziaÅ‚ania tego rozwiÄ…zania.

Zastosowanie

Odpowiedź na pytanie po co nam taka opona wydaje siÄ™ oczywista. Opony nie musimy pompować, nie jesteÅ›my także narażeni na przebicie opony – taka możliwość po prostu nie wystÄ™puje. Powszechne zastosowanie takiej opony w motoryzacji zapewne poprzedzi jej wykorzystanie w pojazdach wojskowych, gdzie jej zalety sÄ… jeszcze bardziej widoczne.

Obecny stan prac nad tą oponą nie pozwala na jej zastosowanie w ciężkich i szybkich pojazdach (ze względu na wibracje oraz hałas, który jest generowany przy wyższych prędkościach).

Budowa 

Budowa zewnÄ™trznej części opony jest podobna do tradycyjnej (guma pokryta bieżnikiem). Ta guma jest jednak poÅ‚Ä…czona z obrÄ™cza za pomocÄ… specjalnego systemu elastycznych (poliuretanowych) „szprych”. To wÅ‚aÅ›nie te elementy majÄ… zastÄ™pować powietrze zapewniajÄ…c zewnÄ™trznej części opony odpowiednie wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci. Od twardoÅ›ci i innych parametrów „szprych” zależeć bÄ™dzie noÅ›ność opony.

Przyszłość

Wszystko wydaje się zależeć od trwałości i ceny takiej opony. Gdy tylko technologia pozwoli na zbliżenie się w tym zakresie do tradycyjnych opon z gumy możemy spodziewać się szybkiej ekspansji. Być może nastąpi to już w przeciągu następnych 10 lat.

Podyskutuj na forum

Zapraszamy do dyskusji na naszym forum:

Opony bez powietrza

Wasze komentarze:

Autor(ka): kamil
Data nadesłania:
  23.08.2007 15:43
Ciekawie to wyglada - ale chyba w produkcji nie będzie już takie przeźroczyste??
Autor(ka): Grześ26
Data nadesłania:
  24.08.2007 10:54
Pytanie czy takie cudo wytrzyma polskie drogi?? Przecież ta "opona" będzie ciągle pracowała na naszych dziurach. hehe
Autor(ka): kirpek
Data nadesłania:
  21.08.2008 22:14
no i jesteśmy w pkt wyjscia. kiedyś opony były pełne w środku teraz znów będą
Autor(ka): ti
Data nadesłania:
  27.11.2008 23:44
Ale na snieg to sie nie nadaje. i wogole jak najdzie błoto czy cos takiego to bedzie niezle strzelac
Autor(ka): technical
Data nadesłania:
  14.12.2010 13:23
W artykule autor nie napisać o zmęczeniu materiału, czyli ile km wytrzyma taka opona, w tym momencie na pewno znacznie krócej niż pneumatyczna. Inna sprawa że pracujące szprychy będą się rozgrzewać i topić, a w lato jeszcze bardzie. Dlatego dopiero za 10 lat dopracują technologię.
Newsletter - bądź na bieżąco
Co tydzień znajdziesz w naszym portalu
nowe, ciekawe artykuły.

Zapisz się na nasz bezpłatny Newsletter,
a co tydzień prześlemy Ci informację
o nowościach na naszej stronie.
Mój adres email:
Zgadzam się z Polityką Prywatności.
Pamiętaj - nigdy, nikomu nie udostępniamy Twojego adresu email!
Polecamy artykuły
Przepływomierz powietrza

Przepływomierz powietrza

Aby uzyskać idealne warunki spalania paliwa należy kontrolować proporcję w jakiej wtryskiwane je... » ...więcej
Brakuje powietrza w oponie? Zadzwoni telefon.

Brakuje powietrza w oponie? Zadzwoni telefon.

System monitorowania ciśnienia w oponach firmy Continent... » ...więcej
100-milionowa opona w olsztyńskiej fabryce Michelin

100-milionowa opona w olsztyńskiej fabryce Michelin

W fabryce opon Michelin w Olsztynie wyprodukowano 100-mil... » ...więcej
Opór powietrza

Opór powietrza

KsztaÅ‚t samochodu w dużej mierze wpÅ‚ywa na opory powietrza jakie powstajÄ… podczas jazdy. Na zwiÄ... » ...wiÄ™cej
Innowacyjna opona do samochodów elektrycznych

Innowacyjna opona do samochodów elektrycznych

Podczas odbywającego się we Frankfurcie 63 Salonu Motoryza... » ...więcej
Największa opona świata w Monachium

Największa opona świata w Monachium

Ruszyły największe na świecie targi budownictwa przemy... » ...więcej
Mitsubishi ASX bez vat!

Mitsubishi ASX bez vat!

Od 06.09.2010 w salonach Mitsubishi w Polsce właściciele firm mogą kupić wszystkie wersje naj... » ...więcej
370 km/h w samochodzie bez dachu

370 km/h w samochodzie "bez dachu"

To było do przewidzenia. Po prezentacji wzmocnionych war... » ...więcej
Polecamy porady
Kiedy zmieniać opony?

Kiedy zmieniać opony?

Opona letnia różni się od opony zimowej składem mieszanki gumowej bieżnika. Opona... » ...więcej
Jak kontrolować stan opon?

Jak kontrolować stan opon?

Wskaźnik zużycia bieżnika opony Stan opony możemy sprawdzić przyglądając się bi... » ...więcej
Eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbosprężarki

Po uruchomieniu silnika powinno się odczekać chwilę przed dodaniem gazu, aby olej d... » ...więcej
Przyczyny drgania kierownicy

Przyczyny drgania kierownicy

Drgania kierownicy są informacją dla kierowcy, iż jeden lub kilka elementów zawieszenia jest ... » ...więcej
Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Odpowiednia pozycja za kierownicą pomaga szyb... » ...więcej
Jak przechowywać opony?

Jak przechowywać opony?

Po zdjęciu kół z samochodu pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać jes... » ...więcej
Na którą oś założyć lepsze opony?

Na którą oś założyć lepsze opony?

Pytanie to wywołuje wiele kontrowersji, przew... » ...więcej
Jak zamontować nawigację GPS

Jak zamontować nawigację GPS

Nawigację montujemy tak, aby nie zmniejszała widoczności a jednocześnie była w ka... » ...więcej
Strona główna - Aktualności - Samochody osobowe - Samochody ciężarowe - Motoryzacja - Mapa strony - Tagi - Polityka prywatności i cookies
Przepisy czytelników Samochody Budownictwo Ogrzewanie Ogrody Kuchnia