Zadania oleju silnikowego
Najważniejszym lecz nie jedynym zadaniem oleju silnikowego jest smarowanie elementów silnika w celu zminimalizowania tarcia oraz zmniejszenia zużywania się części. Lecz oprócz tego ważnego zadania olej silnikowy odpowiedzialny jest również za:
- utrzymanie silnika w czystości poprzez usuwanie z wewnętrznych powierzchni silnika nagarów powstających na skutek spalania i "przetransportowanie" ich do filtra oleju gdzie zostają zatrzymane;
- chłodzenie silnika poprzez częściowe odprowadzenie ciepła z wewnętrznych jego części które nie są chłodzone przez układ chłodzący. Dlatego koniecznym jest utrzymanie miski olejowej w czystości aby zapewnić chłodzenie oleju;
- ochrona przed korozją i rdzewieniem dzięki czemu możliwe jest uruchomienie silnika nawet po długim czasie postoju;
- doszczelnienie komory spalania poprzez powstanie na siankach tulei cylindrycznych tzw. filmu olejowego który odpowiedzialny jest również za zmniejszenie tarcia;
- olej silnikowy pomaga również w wytłumieniu hałasu powstałego podczas pracy silnika.
Podstawowe własności oleju silnikowego
- lepkość w całym zakresie temperatur eksploatacyjnych - olej powinien mieć "zdolność" do wytwarzania "filmu" olejowego chroniącego powierzchnie silnika w zakresie temperatur, w których eksploatowany jest samochód;
- temperatura zapłonu to minimalna temperatura, przy której w ściśle określonych warunkach następuje zapalenie par oleju;
- odporność na utlenianie;
- własności detergencyjne (myjące) i dyspersyjne;
- własności przeciwzużyciowe i antykorozyjne.
Podział olejów silnikowych zgodnie z normami jakościowymi
Według API(Amerykański Instytut Naftowy) oleje silnikowe dzielą się na dwie grupy oznaczone symbolami:
- S przeznaczone do silników z zapłonem iskrowym (SA, SB, SC., SD, SE, SF, SG, SH, SJ, SL) - Najwyższą jakością charakteryzują się oleje SJ oraz SL przeznaczone są do nowoczesnych silników (turbodoładowanie, bezpośredni wtrysk paliwa)
- C przeznaczone do silników z zapłonem samoczynnym (CA, CB, CC, CD, CDII, CE, CF, CF-4, CL) - W tej grupie najwyższą jakością cechują się oleje CF oraz CL.
Według ACEA - jest to klasyfikacja Europejska opracowana z powodu różnic w warunkach pracy silników na naszym kontynencie. Klasyfikacja ta rozróżnia również dwie grupy olejów:
- G - silniki czterosuwowe o zapłonie samoczynnym (G1, G2, G3, G4, G5)
- D - do silników czterosuwowych o zapłonie samoczynnym w grupie tej oleje dzielą się jednak jeszcze na oleje do :
- samochodów osobowych (PD1, PD2)
- samochodów ciężarowych (D1, D2, D3, D4, D5)
Im wyższa liczba przy oznaczeniu oleju tym wyższa jego klasa.
Według SEA (stowarzyszenie inżynierów samochodowych)
W tej grupie oleje dzielą się na:
- Oleje zimowe (0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W) - Najniższą lepkością charakteryzuje się olej 0W, natomiast największą olej 25W. Literka W oznacza Winter - zima.
- Oleje letnie (20, 30, 40, 50, 60) - Najniższą lepkością charakteryzuje się olej SEA 20, natomiast najwyższą olej SEA 60.
W praktyce oleje te produkowane są jako wielosezonowe oznaczane np. 15W/40 zachowujące się jak oleje 15W oraz 40 osobno.
Zalecenia dotyczące olejów
Ważnym jest aby ściśle stosować się do zaleceń producenta co do okresu wymiany oleju w silniku. Dzięki temu można znacznie ograniczyć zużycie silnika a tym samym przedłużyć jego żywotność. Wielu użytkowników samochodów niestety zapomina o tym jakże ważnym procesie obsługi okresowej pojazdu znacznie skracając przez to żywotność pojazdu i narażając się na dodatkowe wysokie koszty jego naprawy.
Wymieniając olej w silniku należy pamiętać o kilku podstawowych zasadach:
- wraz z wymianą oleju bezwzględnie należy wymienić również filtr oleju;
- można mieszać ze sobą oleje tylko o tej samej klasie lepkości;
- przy zwiększającym się przebiegu pojazdu można zastosować olej o mniejszej klasie lepkości. Zastosowanie oleju o większej klasie lepkości może doprowadzić do rozszczelnienia silnika przez wypłukanie nagromadzonych w nim osadów;
- można stosować oleje różnych producentów z zastosowaniem się do wymogów stawianych przez producenta;
- zaleca się płukanie silnika przed każdą wymianą oleju w silniku. Umożliwia to usuniecie szkodliwych osadów, zanieczyszczeń z miski olejowej, czyści wnętrze silnika oraz zapewnia prawidłowy dopływ oleju do części smarujących.
Autor(ka): Jacek
Data nadesłania:
12.07.2007 14:40
Dobry artykuł np. mój ojciec nie wymieniał oleju w samochodzie przez 5 lat (sobie zapomniał :P), a jak już wymienił to sam olej bez filtra chyb tylko po to żeby filtr przeczyścić. I kup potem samochód od takiego gościa!!!!!!!
Autor(ka): mar
Data nadesłania:
17.07.2007 14:04
A czy można mieszac ze sobą np. Mobil z Shellem?
Autor(ka): Tom
Data nadesłania:
24.08.2007 10:53
Producenci samochodów raczej nie zalecają tego typu praktyk. Lepiej lać olej zalecany przez producenta tej samej marki i lepkości.
Autor(ka): DAROData nadesłania: 21.06.2009 13:05
czy olej rubia tir 7400 15w-40 mozna lac do samochodu osobowego z silnikiem diesla
Autor(ka): peppone
Data nadesłania:
06.05.2010 22:41
Co ile km się wymienia olej?
Autor(ka): machetooData nadesłania: 11.05.2011 20:55
mineralny co 10 000 km syntetyk co 20-30 000 km
Autor(ka): lulekData nadesłania: 04.11.2011 12:55
Witam czy można mieszać np.olej10w40(pól syntet.) z niewielką ilością oleju 10w60(ful syntetyk)np.w proporcji 100ml na 4,3l czy np.poprawi to jego właściwości.