Aktualności | Motoryzacja | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Porady |
Strona główna | Technika | Bezpieczenstwo | Nowe technologie | Przepisy i technika jazdy | Sport | Finanse | Reklama w serwisie | Kontakt |
Silnik wysokoprężny (zwany także silnikiem Diesel'a lub silnikiem z zapłonem samoczynnym) staje się coraz popularniejszym źródłem napędu nowych samochodów. Dlaczego tak się dzieje? Jakie czynniki powodują zwiększenie popularności silnika Diesel'a? Spróbujemy odpowiedzieć na to pytanie, a także w dużym skrócie wyjaśnić czym różni się taki silnik od zwykłego silnika benzynowego.
Zasadniczą różnicą pomiędzy silnikiem z zapłonem samoczynnym a silnikiem z zapłonem iskrowym jest właśnie sposób zapłonu mieszanki w cylindrze. W silniku Diesel'a zapłon nie jest wymuszany przeskokiem iskry, a powodowany przez wysoką temperaturę sprężonego powietrza w które wtryskiwane jest paliwo. Można więc powiedzieć iż niejako następuje on samoczynnie.
Takie rozwiązanie powoduje konieczność większego sprężenia powietrza w cylindrze, co sprawia, że sprężony gaz ma większą temperaturę i wtryśnięte paliwo samoczynnie się zapala. Samo sprężenie powietrza w cylindrze zwykle jednak nie wystarcza do uzyskania zapłonu zimnego silnika i najczęściej w silniku stosowane są tzw świece żarowe które dodatkowo dogrzewają wnętrze cylindra przed rozruchem silnika.
W związku z innymi wymaganiami co do paliwa w silniku diesel'a stosowana jest tzw. olej napędowy (popularnie zwany „ropą”).
Konieczność uzyskania wyższego stopnia sprężania sprawia, że konstrukcja silnika (bloku, zaworów, korbowodu, itp.) musi być mocniejsza, a sam silnik jest zwykle cięższy.
Kultura pracy silnika wysokoprężnego jest z reguły niższa niż kultura pracy silnika benzynowego. Zwłaszcza podczas pracy na zimno silnik wysokoprężny ma tendencje do wpadania w wibracje oraz wydzielania bardziej widocznych i szkodliwych spalin. Dotyczy to nawet samochodów o niewielkim przebiegu.
Silnik wysokoprężny jest także droższy w produkcji, co powoduje, że samochody napędzane tym silnikiem są również droższe (z tego względu mimo niewątpliwej ekonomiczności tego rodzaju napędu poleca się go raczej kierowcom przejeżdżającym w ciągu roku dużą ilość kilometrów).
Spaliny wydzielane przez silnik Diesel'a zawierają więcej szkodliwych składników i ich oczyszczenie w samochodzie wymaga zastosowania bardziej skomplikowanych i drogich elementów, co dodatkowo może podnieść cenę samochodu.
Dodatkowo nowoczesne silniki wyposażone w system Common Rail są bardzo wrażliwe na jakość paliwa, jednak ich kultura pracy jest już zbliżona do kultury pracy silników benzynowych.
Także zimą właściciele Diesel'i nie mają łatwego życia – niestety "ropa" jest bardziej kłopotliwym paliwem i dużo łatwiej zamarza unieruchamiając cały samochód. Oczywiście można się bronić przed tym zjawiskiem stosując np. podgrzewacze paliwa – ale to znowu wyższe koszty.
Silnik wysokoprężny, dzięki lepszej sprawności, jest bardziej ekonomiczny – spala mniejszą ilość paliwa.Również przebieg krzywej momentu obrotowego (zwłaszcza silnika wyposażonego w turbodoładowanie jest bardzo korzystny dla kierowcy – umożliwia dynamiczne przyspieszanie już od niskich obrotów. To dodatkowo obniża zużycie paliwa.
Silnik Diesel'a jest bardziej podatny na zwiększenie jego mocy z zastosowaniem turbodoładowania niż silniki z zapłonem iskrowym – jest od nich także bardziej wytrzymały.
Do niedawna silnik wysokoprężny miał opinie „woła roboczego” i stosowany był głównie w samochodach użytkowych przejeżdżających wiele tysięcy kilometrów miesięcznie obecnie coraz częściej można go spotkać nawet w luksusowych limuzynach. Czy jednak oznacza to odwrócenie trendu i przyszłą dominację Diesel'a w napędach samochodów? Moim zdaniem jednak nie.
Do kontrataku przechodzą konstruktorzy silników benzynowych. Dzięki ich jednak wciąż niższej cenie możliwe jest dodanie do ich konstrukcji nowych elementów poprawiających osiągi, a ich cena wciąż pozostaje niższa. Także cena paliwa Diesel'a wciąż rośnie w stosunku do ceny benzyny.
Tak więc w tej chwili wybór- Diesel czy benzyna pozostaje jasny. Jeździsz dużo lub lubisz charakterystykę pracy silnika Diesela - wybierz samochód z silnikiem wysokoprężnym. W pozostałych przypadkach - polecam jednak tańszy silnik benzynowy.
Zapraszamy do dyskusji na naszym forum: